Güncelleme Tarihi:
ADANA Şakirpaşa Havalimanı’ndan Irak'a gitmek üzere kalkan Antonov An- 26 yolcu ve kargo uçağı, 29'u Türk 30 yolcusu ve 5 mürettebatıyla Bağdat'ın kuzeyindeki Belet Havaalanı'nı iniş sırasında, ikinci denemesinde sis nedeniyle düştü. Kazada 34 kişi öldü, 1 kişi ağır yarlandı.
Adana’daki Şakirpaşa Havalimanı'ndan bugün saat 06.10'da içinde 5 mürettebat ve 30 yolcusu ile birlikte havalanan hem yolcu hem kargo taşıyan 'kombi' tipi uçak, Bağdat'ın 80 kilometre kuzeydoğusunda bulunan Belet Havaalanı'na inişe geçti. Bölgede bulunan yoğun sis nedeniyle pisti ilk denemesinde pas geçen pilot, Türkiye saatiyle 07.50'de iniş için ikinci denemesine başladı. 5 ton yük veya 48 yolcu kapasiteli uçak, ikinci deneme için alçalırken feci kaza meydana geldi. İçinde toplam 35 kişi ve 1 ton yük bulunan uçak piste 200 metre uzaklıkta yere çakıldıktan sonra alev aldı.
Adana'dan havalanan uçağın kaybolduğu veya düştüğü öğleden sonra duyuldu. Adana Şakirpaşa Havalimanı, uçağın iniş bilgisini alamayınca Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne ve Dışişleri Bakanlığı'na bilgi verdi.
Adana Valisi Cahit Kıraç, uçağın kaybolduğunu, akibetine ilişkin bilgi alınamadığını belirtirken, düşmüş olabileceğini söyledi. Vali Kıraç, öğle saatlerinde uçağın Moldavya'ya kayıtlı olduğunu, Iraklı yetkililerle bağlantı halinde olduklarını ancak, sağlıklı bilgi alamadıklarını söyledi. Vali Kıraç, “İnişte bir sorun olmuş olabilir. Pilot ilk seferde pas geçmiş” dedi.
AÇIKLAMAYI DIŞİŞLERİ YAPTI
Türk Dışişleri Bakanlığı, bunun üzerine devreye girerek, Irak'taki ABD Büyükelçiliği'nden uçağın akibeti ile ilgili ‘acil’ bilgi istedi. ABD Büyükelçiliği, uçağın düştüğünü, enkaz kaldırma çalışmalarına başlandığını bildirdikten sonra yerel birimlerden aldığı bilgileri Türkiye'ye iletti. Dışişleri Bakanlığı uçağın olumsuz hava koşulları nedeniyle Belet kenti yakınlarında düştüğünü, 29'u Türk, 1'i Amerikalı olmak üzere 30 yolcunun öldüğünü, 2 kişinin yaralandığını açıkladı.
Adana Valisi Cahit Kıraç, Adana Şakirpaşa Havaalanı’ndan saat 06.10 sıralarında havalanan Moldavyalı Aeriantur-M Havayolları'na ait 9003 sefer sayılı Antonov An- 26 tipi nakliye uçağının 5 mürettebatı ile 29'u Türk 30 işçiyi Bağdat’a götürdüğünü söyledi. Havaalanından sorumlu Vali Yardımcısı Abdullah Dölek de, gelişmeleri takip ettiklerini, ER-26068 tesçil işaretli uçakta yabancıların da bulunduğunu söyledi.
Uçakta 1 tonluk da yük bulunduğu, aşırı yük veya terörist saldırının söz konusu olmadığı belirtildi. Adana Valiliği, Dışişleri Bakanlığı'nın açıklaması üzerine düşen Antonov An- 26 tipi uçaktaki yolcu ve mürettebatın listesini açıkladı.
Açıklanan listede, uçağın Kulak İnşaat'a ait personeli taşıdığı, yolcular arasında firma ortaklarından İsmail Kulak'ın da olduğu görüldü. Bu arada Adana Valiliği'nde bir Kriz Masası oluşturdu.
AĞABEYİ SON ANDA UÇAĞA BİNMEDİ 6 AYLIK EVLİYDİLER
Olcay Geyik'le geçen yılın Temmuz ayında evlenen Serkan Geyik'in, eşini de inşaat firmasınca Irak'ta kendilerine tahsis edilen eve götürdüğünü anlatan işçi emeklisi baba Mesut Geyik şöyle konuştu: “Serkan'la Olcay, Kurban Bayramı tatilini geçirmek için bayramdan iki gün önce Irak'tan gelmişti. Bayram tatili bitince de geçen hafta Adana'ya gidip yaklaşık bir hafta inşaat firmasının konuğu oldular. Uçakları sabah Adana'dan havalanmış. Yaşayıp yaşamadıklarını bilmiyoruz, ama umut içinde onlardan gelecek sağlık haberlerini bekliyoruz.”
Genç çiftin kazada yaşamını yitirdiği öğrenildi. Çiftin yakınları, kötü haber üzerine sinir krizi geçirdi.
Bağdat'ta düşen uçakta bulunan işçilerin büyük bölümünün bağlı bulunduğu Adana'daki Kulak İnşaat Şirketi'nin merkezi, kaza haberi üzerine yasa büründü. Çok sayıda kişi şirkete akın edip bilgi almaya çalışırken uçakta öldüğü açıklanan ‘Kulak İnşaat'ın ortaklarından İsmail Kulak'ın kardeşi, Çukurova Genç İşadamları Derneği (ÇUGİAD) eski Başkanı Tarkan Kulak da sinir krizi geçirdi. Atatürk Caddesi Metro Sineması Sokak'ta şirkete çağrılan ambulansta bulunan sağlık ekipleri, Tarkan Kulak'a müdahale etti. Bağdat'ta bina, okul ve yol inşaatı yaptığı belirtilen Kulak İnşaat'ın ortaklarından Tarkan Kulak'ın da kardeşi İsmail Kulak ile birlikte Bağdat'a gitmeyi planladığı ancak, iş programının değişmesi üzerine gidemediği belirtildi.
PASAPORTU YETİŞMEDİ, KURTULDU
Kulak İnşaat firmasına bağlı olarak yaklaşık bir yıldır Irak'ta çalışan Mehmet Çelikkıran, pasaport ve vize işlemleri yetişmediği için uçağa binemediğini söyledi.
Bağdat'ta uçağın düştüğünü duyunca Kulak İnşaat firmasına giden Çelikkıran (50), Adana'nın Yumurtalık ilçesine bağlı Ayvalık köyünde yaşadığını, yaklaşık bir yıl önce köylüsü Mehmet Tilki (37) ile Irak'a gittiğini, ABD askerlerine koruma bariyeri çekme işinde çalıştıklarını belirtti.
Mehmet Çelikkıran 16 Aralık'ta bayram iznini geçirmek üzere Adana'ya geldiklerini belirterek, şunları kaydetti: “Mehmet Tilki ile birlikte ben de uçağa binecektim. Ancak pasaport ve vize işlemlerim yetişmediği için kaldım. Aynı uçakta olabilirdim. Çok üzgünüm.” Mürettebat: Yolcular: Bu arada Adana Şakirpaşa Havalimanı'nda bekleyen Moldavya tescilli ‘Iluşin-18' tipi bir uçağın kazada ölenlerin cenazeleri ile yaralıları almak üzere Irak'a uçuşuna izin verildi. Kazayla ilgili incelemelerde bulunmak üzere Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden de uzman bir ekibin Irak’a gönderileceği açıklandı. KAYINPEDERİ HASTANEYE KALDIRILDI Yolcular arasında bulunan şirketin Yönetim Kurulu Başkan Vekili olan 44 yaşındaki İsmail Kulak'ın da çalışmalarını yürüttüğü şirkette, kısa sürede yas havası oluştu. Kulak ailesinin tüm yakınları büro çevresinde toplanırken, aile mensuplarının şokunu kontrol altında tutabilmek için, haberin alınmasından kısa süre sonra özel korumalar giriş çıkışı kontrol altına aldı. İLK GİDİŞİYDİ Uçakta bulunanlardan 46 yaşındaki Nadir Tansu Alpaydın'ın Irak’a ilk gidişi olduğu belirlendi. Uzak kazasını televizyondan öğrenip, yolcular arasında 3 çocuk babası Alpaydın’ın adını da duyunca şoka giren yakınları, “Devlet Su İşleri'nden geçen yıl emekli olmuştu. Bu Irak'a ilk gidişiydi. Emekli olduktan sonra da çalışmak amacıyla bir şirkete başvurmuş. Irak'a ilk yolculuğunun bu şekilde sonuçlandığına inanamıyoruz” dedi. ÖZBİNGÜL’ÜN EVİNDE YAS Uçakta ölen 25 yaşındaki Ali Nikah Özbingül'ün ölüm haberi Adana'nın Eskibey Mahallesi'nde oturan baba evine yasa boğdu. Evli ve 1 çocuk babası olan Özbingül'ün 6 aydan bu yana Kulak İnşaat'ta jeneratör ustası olarak çalıştığı ve ilk kez Irak'a gitmek için yola çıktığı belirtildi. Özbingül'ün eşi 24 yaşındaki Mine Özbingül kazayı duyunca sinir kiriz geçirdi. Yakınları tarafında teselli edilmeye çalışılan Özbingül, “Ali sen bana ‘Kendine dikkat et, sana bir şey olmasın’ derdin. Ali, sen beni bırakıp gittin, inşallah sana bir şey olmamıştır” diyerek ağladı. Sivil uçuşların yanı sıra turboprop motorlu uçak askeri amaçlı da kullanılıyor. Halen An-26'ların yerine yeni nesil An-32 uçakları imal ediliyor. Uçağın yolcu modeli ise 50 koltuk kapasiteli. TEKNİK ÖZELLİKLER * Maksimum Kalkış Ağırlığı: 24.000 kg * Yük Kapasitesi: 6 bin 300 kg * Menzili: 2 bin 200 km * Seyir Hızı: 450 km / saat * Gövde Uzunluğu: 23.8 metre * Kanat Açıklığı: 29.2 metre * Yükseklik: 8.32 metre * Motor Tipi: 2 adet Progress AI-24VT turboprop KULAK İNŞAAT Ölenler arasında bulunan İsmail Kulak, babası tanınmış müteahhit Sıtkı Kulak ve ağabeyi ÇUGİAD Başkanı Tarkan Kulak nedeniyle tanınan bir simaydı. 1943 yılında kurulan Kulak İnşaat ilk olarak 1947’de Antalya Gazipaşa Hükümet Konağı’nı yaptı. Kulak İnşaat şimdiye kadar 3 milyon metrekareye yakın inşaat, 30 binin üzerinde konut üretti. Firmanın Yönetim Kurulu Başkanı Sıtkı Kulak. Türkiye’de ve Irak’ta yapımı devam eden çeşitli apartman, villa sitesi ve endüstriyel bina inşaatları bulunan firmanın şimdiye kadar teslim ettiği yapılar arasında çeşitli üniversitelere yükseokul inşatı, sanayi tesisleri, alışveriş merkezleri, apartman inşaatları, resmi kurumlara idari bina inşaatı ve otoyol inşaatları bulunuyor.
ÖLENLERİN KİMLİKLERİ
Antonov26 tipi nakliye uçağında bulunanların listesi şöyle:
Rusya uyruklu Alexey Ganzha (29), Moldavya uyruklu, Adatolie Seflediuc (47), Grigorii Ciupricov (53), Petru Sirbu (36), Ukrayna uyruklu Serhiy Mashtalyar (31)
ABD uyruklu Paul Kenton Johnson (45), Türk yolcular: Ersud Lal (29), Emrah Özkartal (24), Mehmet Gültekin (49), Mehmet Yıldız (41), Halil Kılıç (49), Süleyman Özkartal (57), Durdu Mehmet Kayış (55), Bekir Yıldız (44), Nadir Tansu Alpaydın (46), Rüstem Tarhan (55), Ramazan Altıkulaç (42), Tahsin Aykırı (54), Aziz Gelinci (56), Mehmet Dilki (37), Abdulkadir Akyüz (31), Nail Karaca (32), Özcan Özkan (28), Hamdi Şahin (35), Ali Nihat Özbingül (26), Abdullah Albayrak (48), Serkan Geyik (29), Hüseyin Şahin (46), Ahmed Sığındı (42), Ahmet Gezer (66), Olcay Geyik (23), İsmail Kulak (44), Sabahattin Kesten (55), Rifat Demir (39), Bülent Durucan (50)
ANTONOV AN-26'IN TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Rus Antonov şirketi tarafından ‘An-24' modelinden geliştirilen ‘An-26' uçakları, ağırlıklı olarak kargo taşımada kullanılıyor. 1960 ve 70'lerin teknolojisine sahip uçak artık imal edilmiyor.