Eurovision'da heyecan dorukta

Güncelleme Tarihi:

Eurovisionda heyecan dorukta
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 15, 2004 00:00

Yarı final ve final olmak üzere toplam 36 ülkenin katıldığı ve 24 ülkenin birincilik mücadelesi verdiÄŸi 49. Eurovision Åžarkı Yarışması'nda sanatçıların eserlerini seslendirmelerinin ardından oylamaya geçildi.49. Eurovision Åžarkı Yarışması'nda  24 ülkenin sanatçılarının eserlerini seslendirmeleri sona erdi.   Abdi Ä°pekçi Spor Salonu'nda, TRT'nin ev sahipliÄŸinde gerçekleÅŸtirilen yarışma, Ä°spanya adına yarışan Ramon'un ÅŸarkısıyla baÅŸladı.  Yarışmada daha sonra sırasıyla; Avusturya, Norveç, Fransa, Sırbistan-KaradaÄŸ, Malta, Hollanda, Almanya, Arnavutluk, Ukrayna, Hırvatistan, Bosna-Hersek, Belçika, Rusya, Makedonya, Yunanistan, Ä°zlanda, Ä°rlanda, Polonya, Ä°ngiltere, Kıbrıs Rum Kesimi, Türkiye, Romanya ve Ä°sveç adına yarışan ÅŸarkıcılar sahne aldı.  Yarışmada izleyicilerden en büyük ilgiyi, Türkiye adına ''For Real'' adlı ÅŸarkıyla yarışan Athena Grubu, Yunanistan'ı temsilen yarışan Sakis Rouvas ve Ukraynalı Ruslana aldı.  Athena Grubu'nun solisti Gökhan ÖzoÄŸuz, parçasının sona ermesinin ardından barış mesajı verdi.   Yunanistan'ı temsil eden Rouvas için de canlı yayında, ''Sanki Ä°stanbul'da deÄŸil, Atina'da yarışıyor gibiydi''  yorumu yapıldı.  Geçen yıl ''0'' puanla sonuncu olan Ä°ngilizler adına bu yıl James Fox yarıştı. Fox'un ÅŸarkısı da seyirciden ilgi gördü.  Kıbrıs Rum Kesimi adına yarışan Lisa Andreas, ''Stronger Every Minute'' adlı parçayı seslendirdi. Yarışmada, bu ülke canlı yayında ''Kıbrıs Rum Kesimi'' olarak takdim edildi.  Bu arada, canlı yayın sırasında TRT ile Kültür ve Turizm Bakanlığıtarafından Türkiye'yi tanıtan kısa filmler gösterildi.       MUHTEÅžEM IÅžIK GÖSTERÄ°LERÄ° VE DEKOR     Sahnede, farklı medeniyet, kültür ve dinlerin buluÅŸtuÄŸu  Türkiye'den yola çıkılarak tasarlanan dekor; 1'i ana kubbe olmak üzere3 kubbe ve podyumdan oluÅŸturuldu.  Kubbeler, üzerlerine düşürülen ışık ve efektlerle ÅŸarkılarda oluÅŸturulmak istenilen ortama göre renk ve ses deÄŸiÅŸtirdi. Zeminde yeralan 3 kubbenin yansımasıyla oluÅŸan elips podyumlar, aÅŸağı yukarı hareket ederek, deÄŸiÅŸken görüntüler verdi.  Bu arada, Abdi Ä°pekçi Spor Salonu'ndaki davetliler, ellerindeki bayrakları sallayarak, yarışma boyunca ÅŸarkılara büyük coÅŸkuyla eÅŸlik etti.               YARIÅžMA, BÄ°R Ä°LKE SAHNE OLDU     Bu yıl ilk kez 36 ülkenin katıldığı ve yarı finalle final ÅŸeklindeki iki turlu gerçekleÅŸtirilen Eurovision Åžarkı Yarışması, bir ilke daha sahne oldu. Yarışmaya katılan toplam 36 ülke, oylamayı sabittelefon ya da SMS mesajıyla gerçekleÅŸtiriyor. Oylama, Türkiye'den tüm cep telefonu ÅŸebekelerinden ''3002''ye mesaj atılarak yapılıyor.  Canlı yayında, Avrupa'da yaÅŸayan Türklerin, Athena'nın parçasına oy verebilmeleri için kendi ülkelerindeki TV kanalından yarışmayı izlemeleri ve orada verilen telefon numaralarını arayarak oylama yapmaları konusunda uyarıldı.  Bu arada, oylama sonucunda her ülkenin aldığı puanlar, 36 ülkenin ulusal sözcüleri tarafından geleneksel haliyle canlı olarak anons edilecek ve puanlar skorboard'da gösterilecek. PRÄ°ME TÄ°ME TÃœRKÄ°YEYarı final ve final olmak üzere toplam 36 ülkenin katıldığı ve 24 ülkenin birincilik mücadelesi vereceÄŸi Eurovision Åžarkı Yarışması Ä°stanbul finali, tam 41 ülkede televizyonlardan canlı olarak yayınlanıyor.Eurovision Åžarkı Yarışması’yla 40 ülke, televizyonların ana izlenme saatinde (prime time) Türkiye’yi izliyor. Avrupa TV’lerinde 1 saniyelik reklamın 3 bin 500 dolar olduÄŸu dikkate alınırsa, 3 saatlik yayın Türkiye için 2.2 milyar dolarlık reklam anlamına geliyor.GEÇEN yıl Sertab Erener’in ‘Everyway That I Can’ ÅŸarkısıyla Türkiye’ye birinciliÄŸi ve gelecek finali düzenleme fırsatını getirdiÄŸi Eurovision Åžarkı Yarışması’nın 49’uncusu bu akÅŸam Abdi Ä°pekçi Salonu’nda düzenleniyor. Yarı final ve final olmak üzere toplam 36 ülkenin katıldığı ve bu akÅŸam 24 ülkenin birincilik mücadelesi vereceÄŸi Eurovision Ä°stanbul finali tam 41 ülkede canlı olarak yayınlanıyor ve 100 milyonun üzerinde kiÅŸi tarafından seyredilmesi bekleniyor.Avrupa TV kanallarında 1 saniyelik reklamın ortalama 3 bin 500 dolar olduÄŸu dikkate alındığında, üç saat sürecek Eurovision ÅŸarkı yarışmasının tanıtım bedeli parasal olarak yaklaşık 2.2 milyar dolara (3.3 katrilyon lira) denk geliyor. Bu da 60 milyon dolarlık Türkiye’nin 2004 yılı tanıtım bütçesinin oldukça üstünde seyrediyor.Turizm ve reklam sektörü temsilcileri canlı yayının tümünde Türkiye’nin reklamının yapılmaması halinde bile Türkiye’nin tanıtım bütçesinin çok üzerinde bir tanıtımın yapılacağın kaydediyor. Uzmanlar, yarım saat bile Türkiye’nin tanıtılmasının 380 milyon dolarlık reklam deÄŸerine drenk düştüğünü belirtiyor. DiÄŸer taraftan Eurovision’un parasal tanıtım gücü dışında süre bakımından da Türkiye’nin tanıtımı için büyük avantajlar saÄŸladığı belirten yetkililer, ‘Parasını verseniz bile kimseden bu kadar yayın süresi satın alamazsınız. Bu ÅŸekilde Eurovision’un tanıtım desteÄŸi çok büyüktür’diye konuÅŸuyor.10 MÄ°LYON DOLAR GELÄ°REurovision 2004 için Ä°stanbul’a 5 bin 500’ü konuk, 700’ü yarışmacı ve 1500’ü olmak üzere yaklaşık 8 bin kiÅŸinin geldiÄŸi kaydedildi. Sanatçı ve bazı konuklar, Polat Renaissance, Topkapı Eresin, Holiday Inn Crowne Plaza, Akgün Otel, Merit Antique, Holiday Inn City, Kalyon, Armada, Green Park Merter Otellerinde. Yabancı gazeteci ve diÄŸer konuklar ise, Eresin Crown, Çınar, Divan, Holiday Inn Marina, Eresin Taxim, Adela, The President, Nippon, Seminal, Aksaray, Barın otellerinde kalacak. Eurovision için gelen konukların Ä°stanbul’a turizm geliri olarak kaldıkları süre boyunca 10 milyon dolara (15 trilyon lira) yakın bir gelir bırakmaları bekleniyor. GeçtiÄŸimiz yıl Litvanya’nın Riga ÅŸehrinde düzenlenen Eurovision yarışması sonucu düzenleyen ÅŸehir 7 milyon dolarlık bir turizm geliri elde etmiÅŸti.FÄ°NAL BÄ°LETÄ°NE 3.5 TRÄ°LYONDiÄŸer taraftan yarışmanın Biletix tarafından 105 ile 175 milyon lira arasında deÄŸiÅŸen final biletleri aylar öncesinden tükendi. 7 bin 100 oturma kapasitesinin olduÄŸu Abdi Ä°pekçi Salonu’nda düzenlenecek yarışma için 32 bin bilet satıldı. Ayrıca 2 bin VIP misafir yarışmaya davet edildi. Satılan ortalama bilet fiyatına göre hesaplarsak Eurovision’u seyretmek için 32 bin kiÅŸi yaklaşık 3.5 trilyon lira ( 2.3 milyon dolar) para ödedi.TRT, 5 milyon Euro bekliyorEUROVISION Yarışması’nı düzenleyen European Broadcasting Union (Avrupa Yayın BirliÄŸi) hazırlık sürecinde TRT ile eÅŸgüdüm içinde çalıştı. TRT’den yapılan açıklamaya göre, yarışmanın bütçesi belli deÄŸil. Normal ÅŸartlarda EBU yarışmanın yapıldığı ülkelere 5 milyon Euro’luk yardım saÄŸlıyor. Ancak TRT yetkilileri bu paranın henüz Türkiye’ye gönderilmediÄŸini söylüyor. Yarışma sonunda toplam harcamalar saptanacak, yüzde 40’ı EBU üyesi ülkelerinden katılım ücreti olarak alınacak. Eurovision 41 ülkede canlı yayınlanıyorEUROVISION Yarışması’na katılan ülkeler ve yarışmanın yayınlandığı kanallar: Andorra (RTVA), Arnavutluk (RTVSH), Avusturya (ORF), Bosna-Hersek (JSBIH), Belçika (RTBF/VRT), Belarus (BTRC), Ä°sviçre (DRS/SSR), Sırbistan KaradaÄŸ (UJRT/RTS), Kıbrıs (CY/CBC), Almanya (ARD/ND), Danimarka (DR), Estonya (ETV), Ä°spanya (RTVE), Finlandiya (YLE), Fransa (GRF/FT3), Ä°ngiltere (BBC), Yunanistan (ERT), Hırvatistan (HRT), Ä°rlanda (RTE), Ä°srail (IBA), Ä°zlanda (RUV), Litvanya (LRT), Letonya (LTV), Monaco (TMC), Makedonya (MKRTV), Malta (MT/PBS), Hollanda (NPB/NOS), Norveç (NRK), Polanya (TVP), Portekiz (RTP), Romanya (TVR), Rusya (C1R), Ä°sveç (SVT), Slovenya (RTVSLO), Türkiye (TRT) Ukranya (NTU).Yarışmaya katılmadığı halde yayınlayacak ülkeler: Avusturalya (SBS), Porto Riko (MSN), Kosovo (RTK), Ermenistan (Devlet Televizyonu), Amerika.2 bin kiÅŸi 185 bin kilometre kablo döşedi ABDÄ° Ä°pekçi Spor Salonu’nda çalışmalar yaklaşık 20 gün önce baÅŸladı. Sahnedeki ışık düzeni için gereken malzeme 16’sı yurtdışından olmak üzere toplam 20 TIR ile ses düzeni ise 5 TIR ile Ä°sveç’ten geldi. TRT’nin de teknik malzeme taşıyan diÄŸer araçları ile birlikte Abdi Ä°pekçi’ye toplam 30 TIR ve 40 kamyon dolusu malzeme indirildi. Salondaki hazırlık iki hafta önce iyice hızlandı. 100’ü yabancı olmak üzere 750 teknisyen çalışmaya baÅŸladı. Yabancıların çoÄŸu ses ve ışık sistemlerini monte eden Ä°sveçli ekipte. Organizasyonun tüm aÅŸamalarında görev alan personelin toplamı 2 bin kiÅŸiyi buldu. Sadece prodüksiyon için Abdi Ä°pekçi’de 12 jeneratör desteÄŸiyle toplam 3 gigawatt güç kullanılacağı hesaplandı. Elektrik, yayın ve bilgisayar ağı için toplam 185 kilometre kablo döşendi. TRT’nin naklen yayınında mükemmel bir sistem kullanıldı. 4’ü jimmy jib, 2’si robot ve biri de steadycam olmak üzere toplam 16 kameralı naklen yayın düzeni kuruldu. 4 kamerayı yabancı, 12 kamerayı da Türklerin kullanması kararlaÅŸtırıldı. Soyunma odaları aynı anda 240, makyaj kabinleri 50 kiÅŸiye hizmet verebiliyor. Yarışmada kuaförlük hizmetlerini MOS, makyaj hizmetlerini ise makyöz Corci ve ekibi yapıyor. Abdi Ä°pekçi Spor Salonu 30 TIR ve 40 kamyon dolusu malzemeyle baÅŸtan yaratıldı Emre ÖZPEYNÄ°RCÄ°Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!