OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 03, 2003 00:00
Un ve unlu mamullerde bugüne kadar faaliyet gösteren Eti, çikolata sektörüne girme kararı aldı. 20 milyon dolarlık çikolata yatırımı yapan ÅŸirket, önümüzdeki hafta 5 yeni ürünü piyasaya sunacak.Yılın son çeyreÄŸinde faaliyet alanını kendi uzmanlık alanına paralel olarak geniÅŸleten Eti, çikolata sektörüne giriÅŸiyle ilgili olarak 20 milyon dolarlık teknik yatırımın yanı sıra, araÅŸtırma geliÅŸtirme ve insan kaynakları yatırımı da yaparak EskiÅŸehir Organize Sanayi Bölgesi'nde yeni bir fabrika kurdu. Eti, çikolata pazarındaki Remixx, Soho, Wanted, çikolatalı gofreti ve fındık parçalı çikolatalı gofretten oluÅŸan gofret serisiyle birlikte 5 yeni ürününü önümüzdeki hafta piyasaya sunacak.    Yeni faaliyet alanları hakkında bilgi vermek amacıyla düzenlenen toplantıda konuÅŸan Eti Pazarlama Genel Müdürü Cafer FındıkoÄŸlu, tüketiciden gelen talepler doÄŸrultusunda Eti'yi çikolata pazarında olması gereken yere taşımak için büyük bir yatırım yaptıklarını belirterek, ''Çikolatanın Eti'nin uzmanlık alanı olan bisküvi, kek ve krakerin doÄŸal bir tamamlayıcısı olduÄŸunu düşünüyoruz. Bu nedenle çikolata kategorisi bisküvi, kek ve kraker iÅŸimizle de sinerji yaratacaktır inancındayız'' dedi. Çikolata sektörüne girmeye 2003 yılının Ocak ayında karar verdiklerini ve 4.5 ayda bütün ürünleri gerçekleÅŸtirdiklerini belirten FındıkoÄŸlu, ürünleri önümüzdeki hafta piyasaya sunacaklarını bildirdi ve ''Eti bir yandan bisküvici, bir yandan da çikolatacı kimliÄŸini taşıyacak'' dedi.   Önümüzdeki yıl sonuna kadar yüzde 15 pazar payı hedeflediklerini kaydeden FındıkoÄŸlu, Eti'nin yaygın dağıtım ağıyla Türkiye'nin her köşesinde de bulunabileceÄŸini söyledi. Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan FındıkoÄŸlu, meÅŸrubat sektörüne girip girmeyecekleri yönündeki bir soru üzerine, ÅŸu an için böyle bir düşünceleri olmadığını belirtti. FındıkoÄŸlu, ''Biz sektörde çikolatacıyız. Artık bisküvi denince Eti deÄŸil, bisküvi ve çikolata denince Eti olacak'' dedi. Light ürünlerde yüzde 60, saÄŸlık ürünlerinde yüzde 95 pazar payına sahip olduklarını ifade eden FındıkoÄŸlu, kekde de ayda 20 milyon adet satış yaptıklarına dikkat çekti. ÜLKER REKABETÄ°Â Bir gazetecinin ''Sektörde rekabet nasıl, BaÅŸbakan sürekli cebinden Ãœlker ürünleri çıkarıyor. Bunu haksız rekabet olarak deÄŸerlendiriyor musunuz?'' ÅŸeklindeki sorusu üzerine, BaÅŸbakanın Eti ürünlerini de yediÄŸini belirterek, ''Hayır. Biz, Ãœlker ile kurulduÄŸumuzdan beri rakibiz. Ä°yi rakibiz. O da pazarı zorluyor biz de pazarı zorluyoruz. Bunun sonunda pazarda geliÅŸme oluyor'' yanıtını verdi. Yıllık 25 milyon dolar ihracatları bulunduÄŸunu ifade eden FındıkoÄŸlu, bu sene ihracat rakamının dışında 250-300 milyon dolar ciro beklediklerini kaydetti. 65 ülkede faaliyet gösterdiklerini, gittikleri her yerde münhasır dağıtım yapacak temsilcilik sistemi kurduklarını aktaran FındıkoÄŸlu, ''Çikolatada da ÅŸartlarımız elverdiÄŸi ölçüde gideceÄŸiz. Ä°lk önce kendi tüketicimizi, sonra dışarıdaki tüketiciyi düşünüyoruz'' diye konuÅŸtu.    FındıkoÄŸlu, kendilerini rekabetin yoÄŸun, hizmet düzeyini artıran yerlerde olmaya zorladıklarını, bugün Amerika ve Avrupa ülkelerine mal sattıklarını, oradaki bisküvilerle rekabet edebilir durumda olduklarını kaydetti.   FındıkoÄŸlu, Eti'nin ÅŸirket yapısıyla ilgili olarak da Eti'nin 1961 yılında Firuz Kanatlı tarafından bir aile ÅŸirketi olarak kurulduÄŸunu, ilk baÅŸta ismin ''Bal'' olarak düşünüldüğünü anlattı. FındıkoÄŸlu, Firuz Kanatlı'nın bir arkadaşının, ''Siz Anadolu'dan çıktınız, Eti ismini niye almıyorsunuz?'' demesi üzerine Eti ismiyle faaliyete baÅŸladığını söyledi.    İlk fabrikanın 1962 yılında faaliyete geçtiÄŸini anımsatan FındıkoÄŸlu, sonrasında Tam Gıda ÅŸirketi kurulduÄŸunu, 1976'da Bozhöyük'de Eti Gıda'nın bir tesisinin açıldığını, ardından Eti Pazarlama ÅŸirketi ve Eti Makine ÅŸirketinin kurulduÄŸunu kaydetti.     FındıkoÄŸlu, toplam faaliyet kapasitelerinin aylık 14-15 bin ton civarında olduÄŸunu belirtti.      ETÄ° PAZARLAMA VE TAM GIDA'DA OYAK HÄ°SSESÄ° VAR FındıkoÄŸlu, sermaye yapılarına iliÅŸkin olarak da ÅŸu bilgiyi verdi: ''Eti Gıda'nın tamamı Kanatlı ailesine ait. Tam Gıda'da yüzde 29 Oyak, yüzde 5.1 Ä°slam Kalkınma Bankası'nın payı var, geri kalan Eti Gıda ÅŸirketinin. Eti Pazarlama'da ise Oyak'ın payı yüzde 26.'' Eti Grubu BaÅŸkan Yardımcısı Firuzhan Kanatlı da Eti'nin bir aile ÅŸirketi olduÄŸunu, ancak 5 yıldır kurumsallaÅŸma yolunda çalışmalar yürütüldüğünü söyledi. Kanatlı, çikolata pazarına niye bu kadar geç girdiklerinin sorulması üzerine, ''Çikolatada gecikmemizin nedeni en iyisini yapmak,biz hazır olduÄŸumuz zaman giriyoruz'' dedi. Verilen bilgiye göre, kiÅŸi başına çikolatalı ürünler tüketiminde Türkiye tüm Avrupa ülkelerinin gerisinde bulunuyor. Avrupa'da en düşük tüketime sahip Portekiz'de bile kiÅŸi başına 1.7 kiloluk bir tüketim varken, Türkiye'de bu rakam 1 kilo. KiÅŸi başına yıllık tüketim miktarı, Ä°ngiltere'de 8, Almanya ve Hollanda da ise 9 kiloya kadar çıkıyor.    Türkiye'de çikolata pazarı yıllık 75 bin tonluk hacime sahip. Pazarın yüzde 70'ini çikolata kaplamalı ürünler, yüzde 30'unu ise tablet veya hediyelik çikolatalar oluÅŸturuyor.Â
button