Güncelleme Tarihi:
Esma Karadağ yedi üyesi de öğretmen olan bir ailenin kızıydı. Geçen hafta, Sinanoba'da yeni tayin olduğu okula gitmek istedi. E-5'teki yaya geçidinde bir trafik canavarının kurbanı oldu. Daha önce aynı yerde 27 kaza olmuş, birçok insan ölmüştü...
ESMA Sultan Karadağ 11 Eylül 1973'te doğdu. Zor koşullarda okudu, öğretmen oldu. İki yıl Esenyurt Cumhuriyet İlköğretim Okulu'nda miniklere bilgi, hoşgörü ve sevgi dağıttı. Bu yeni öğretim yılında Sinanoba Yalçın Çiftçi İlköğretim Okulu'na tayini çıktı.
Yeni okulunu görmeye gittiği 4 Eylül sabahı minibüsten inip çizgili yaya geçidinden karşıya geçerken hızla gelen bir arabanın çarpması sonucu komaya girdi.
Günlerce yaşamak için çırpınan bedeni nihayet önceki gün pes etti. Doğum gününde, okullarda yeni öğretim yılının ilk zilinin çaldığı, çocukların sınıfları doldurduğu vakitte öldü.
Öğretmen ailenin kızı
Esma Öğretmen'in kısa hayatı, bir yanıyla İstanbul denilen cangılda mücadele eden tüm öğretmenlerin hikayesiydi.
Esma'nın babası Sabri Karadağ da bir öğretmendi. Cilavuz Köy Enstitüsü'nden mezun olan Sabri Bey'in hayatı Anadolu'nun karlı, tozlu, çamurlu yollarında, derme çatma okullarında geçiyordu.
Esma, tıpkı ablaları Gülseren, Gülveren, Dilgonca, Mukadder, ağabeyi Levent ve babası Sabri Bey gibi öğretmen olmayı seçti. Ablası Gülseren geç konan yanlış teşhis ve hatalı ameliyat nedeniyle iki yıl önce pankreas kanserinin kurbanı olmuştu.
Gerçi tüm hayatı okullarda geçmişti ama Esenyurt'ta ilk görevine başladığında heyecandan dizleri titriyordu. Okul sıralarından sınıf kürsüsüne geçtiğinde, sürekli gülen yüzüyle öğrencilerinin sevgisini kazanmayı başardı.
Ambulans bulunamıyor
Esenyurt'taki görevi biten Esma Sultan Karadağ, Sinanoba'daki okuluna gittiği gün, tıpkı çocuklara öğrettiği gibi sağına soluna bakıp yolun boş olduğundan emin olduktan sonra çizgili yaya yolundan karşıya geçmek için hamle yaptı. Tanıkların ifadesine göre, sürati saatte 120 kilometreyi aşan bir otomobilin yolda belirmesiyle Esma'ya çarpması bir oldu. Çarpmanın şiddetiyle Esma'nın ayakları yerden kesildi ve önce kendisine çarpan aracın üstüne, sonra bariyerlere doğru uçtu.
Sürücü koltuğunda İlkay Haşhaş oturuyordu. Yaya geçidi tabelasını ve çizgili yaya geçidini umursamadan süratle gideceği hedefe yönelen Haşhaş, kaza sonrasında arabasını yakındaki benzin istasyonuna çekip bekledi. Olay yerine gelen polisler, ambulans aramaya başladı. Büyükçekmece Belediyesi'nin ambulansı başka bir yere gönderildiği için gelemedi. Yoldan geçmekte olan ambulans durdurulmaya çalışıldı, başarılamadı.
Ölüme seyirci kaldılar
Sonunda kaza yerine gelen jandarmanın aracıyla Esma, Özel Büyükçekmece Hastanesi'ne götürüldü. Acil vakalara sorusuz müdahale etmekle yükümlü hastanenin görevlileri, önce parası yoktur diye hastayı kabul etmek istemedi, güç bela ikna edildiler. Acil müdahele yapılana kadar iki saat geçmişti. Beyinde ödem oluşmaması için, ilk müdahale esnasında hastanın uyutulması gerekiyordu. Uyutulmadı.
Bu arada haberi alan Esma'nın ailesi, yoğun bakım ünitesi olan tam teşekküllü bir hastanede yer arıyordu. Sonunda Cerrahpaşa'da aranan boş yatak bulundu. Ama esas zorluk ondan sonra başladı. Önce, Büyükçekmece Hastanesi'nde sevki yapacak bir yetkili arandı. Nöbetçi doktor, göreve 18.00'de başladığı halde, 20.30'a kadar yoğun bakımda bir hastanın olduğundan habersiz olduğunu söyledi. Sonra da hastayı ancak yatıran doktorun sevk edebileceğini gerekçe göstererek bırakmak istemedi.
8'de 6 kusurluymuş
Bu sinir savaşı saat tam 24.00'te sona erdi. Hasta, ailenin tuttuğu tam teşekküllü bir ambulansla Cerrahpaşa'ya geldi. Bu arada Büyükçekmece Hastanesi, 5-6 saatlik yoğun bakım ücreti olarak tam 1 milyar 250 milyon lirayı Esma'nın ailesinden almayı başardı.
Peki Esma Öğretmen'e çarpan İlkay Haşhaş'a ne oldu?
Karakolun yazdığı tutanakta yaya geçidi tabelasına ve çizgili yaya geçidine rağmen Esma Öğretmen 8'de 6 kusurlu bulundu! Kazayı yapan İlkay Haşhaş olay günü saat 19.00'da, yani Esma Öğretmen'in yaşamak için çırpındığı dakikalarda karakoldan salıverildi.
Çizgileri kimse umursamıyor
Çizgili yaya geçidinin bulunduğu yerde Emlakbank'ın yaptığı en büyük konut alanlarından biri olan Sinanoba bulunuyor. Toplu konut alanında oturan çocuklar Sinanoba Yalçın Çiftçi İlköğretim Okulu'nda eğitim görüyor. Okul ile Sinanoba arasından E-5 geçiyor. Çizgili yaya geçidinde bu yıl çoğu ölümle sonuçlanan tam 27 kaza meydana geldi. Buna rağmen Emlakbank ve Karayolları bir üst geçit yaptırmak için harekete geçmedi. Esma Sultan Karadağ'ın başına gelen kazadan iki gün sonra Karayolları bu noktaya sarı uyarı ışığı koyarak sorunu çözdü! Esma'nın ailesi şimdi hem Karayolları Genel Müdürlüğü'ne hem de Emlakbank'a dava açmaya hazırlanıyor. Esma'nın ağabeyi Levent Karadağ, çizgili yaya hemzemin geçitlerinin tam bir ölüm tuzağına dönüştüğünü söylüyor: ‘‘Kimsenin çizgileri umursadığı yok. Sanki, çizgilere inanıp emniyette olduğunu düşünerek harekete geçen yayalara bir ölüm tuzağı kurulmuş gibi.’’
Karadağ, İngiltere'de çizgili yaya geçidinden geçmek için yayanın adım atmasıyla tüm sürücülerin durmak zorunda olduğunu sözlerine ekliyor. Bu ülkede çizgilerin üzerinde hareket eden bir yayaya çarpan sürücü, cinayete tam teşebbüsten yargılanıp hüküm giyiyor. Türkiye'de ise ayrıca trafik ışığı olmazsa, çizgili yaya geçidini hiçbir sürücü umursamıyor.