Güncelleme Tarihi:
Atalay’ın açıklamasıyla ilgili konuşan güvenilir kaynaklar, şu bilgiyi verdiler: “Aslında ayrıntılı, şeffaf raporun bu hafta içinde yayınlanması planlanmıştı. Ancak raporun en ince detayına kadar bilgi içermesi arzulanıyor. Parçada kimyasal ize veya çok ince fiziki bir deformasyona ulaşabilmek için gerektiğinde parçaya bir kimyasal madde veriliyor. Bunun sonucunu alabilmek için 1-2 hafta hatta 20 gün beklemek gerekiyor. Bunlar tamamlandıktan sonra önümüzdeki hafta içinde çok ayrıntılı bir raporun açıklanmasını öngörüyoruz.” Dışişleri Bakanlığı yetkilileri de Atalay’ın açıkladığı, uçağın füzeyle düşürüldüğü bilgisinin, yaklaşık 2 hafta önce ortaya çıktığını, ancak bunun için ayrıntılı kaza kırım raporunun beklendiğini söylediler. Kendisi de 1’inci Hava İkmal Bakım Merkezi’nin bağlı olduğu Hava Lojistik Komutanlığı’ndan görev yapmış olan askeri havacılık uzmanı, Emekli Hava Korgeneral Erdoğan Karakuş, şunları anlattı: “Eskişehir’de Türk Hava Kuvvetleri’nde bulunan tüm uçaklar ile helikopterlerin parçaları bulunur ve üretilir. Merkez son derece donanımlıdır ve Tür-kiye’nin askeri havacılıktaki en uzman teknik kadroları buradadır. Jandarma Kriminal sadece kimyasal iz boyutu üzerinde çalışır. Eskişehir’de ise uçağa isabet eden parça veya parçacıkların türü, bunların nasıl zarar ve kırıma yol açtığı, uçak kaç mil hızla giderken parça veya parçacığın çarptığı, parçacıkların çarpma hızı ve bu hız birimine göre uçağın parçalarına verdiği zarar, uçağın çıkılma hızı, tespit edilen hıza nelerin neden olduğu gibi normal hayatta bazen hayal bile edemeyeceğiniz bir çok ince teknik ayrıntı tespit edilir. Bu nedenle Eskişehir’den çıkacak olan rapor, son derece ayrıntılı ve teknik incelemelere dayanılarak yazılır.”
Düşme için füzenin çarpması şart değil
MHP 23’üncü dönem Adana Milletvekili, emekli Hava Pilot Tuğgeneral Kürşat Atılgan, Suriye açıklarındaki keşif uçağı RF 4E’nin füzeyle düşürüldüğü kanaatine katıldığını belirterek, “Füzelerin uçakları düşürmesi için illa ki çarpması gerekmez. Yakınından geçerken füze sensörleri uçağı algılar ve patlar. Patlama sonrası ya parça ya da basınç etkisi uçağı düşürebilir” dedi. Atılgan, Başbakan Yardımcısı Beşir Atalay’ın, “Füzeyle düşürüldü, teyidi gerekiyor” açıklamasıyla ilgili şunları söyledi: “Türkiye’nin keşif uçağını düşüren füze, muhtemelen yerden havaya füze. Bunlar ya ısı kontrollü ya radar güdümlüdür. Isı kontrollü füze ısıya gider. Yani egzoz gazı mevcut ortama göre daha fazla ısı yayar. Dolayısıyla füze uçağın egzozuna çarparak uçağı imha eder. Radar kontrollü füzeler ise radar ekosunu alır, ateş kontrol radarı ile uçağın gidiş yönünü bulur ve uçakla füzeyi çarpıştırır. Bu füzeler bazen ıskalayabilir ama yakınından da geçse orada patlayarak uçağı düşürür. Bu yeni bir teknoloji değildir. 80’lerin ikinci yarısı ve 90’ların teknolojisidir. Suriye’nin elindeki hava savunma sistemleri 2000’li yıllarda SA-2’den SA-21’e kadardı. Son yıllarda neler aldılar bilemiyorum. Ekonomik durumları iyi değildi, yeni bir şey alamamış olabilirler. Son gerginlikte aldılarsa bilemiyorum. Lazkiye Limanı ve o bölgede SA-8’ler var. Onlar da çok gelişmiş füzelerdir.” - Mustafa KÜÇÜK / İSTANBUL