Oluşturulma Tarihi: Ekim 31, 2004 00:00
Türkiye Cumhuriyeti’nin başkenti Ankara’nın dışa açılan kapısı Esenboğa Havalimanı yeni çehreye kavuşuyor.49 yaşındaki havalimanının yeni terminali, İstanbul
Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin başarılı yapımcısı ve işletmecisi Tepe Akfen konsorsiyumu (TAV) tarafından inşa edilecek. 189 milyon euro’ya mal olacak projede Türkiye’de ilk defa iç ve dış hatlar modern anlamda aynı terminal çatısı altında olacak.Ülkenin resmi amaçlı tek giriş-çıkış kapısı olan Esenboğa Havalimanı, 1955’te hizmete girdi. Aradan geçen yarım asra yakın sürede Ankara’nın yolcusu kat ve kat arttı. Ancak kapasite aynı kaldı. Türkiye’nin çağdaş dünyadaki medeni düzeyinin göstergesi olacak terminalin yenilenmesine 1998’de karar verildi. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), mimari proje yarışması düzenledi. Ercan Çoban, Ahmet Yertutan, Suzan Esirgen ve Süleyman Bayrak’ın eseri DHMİ tarafından birinci seçildi.Ancak ekonomik krizler projenin hayata geçmesini 2004’e kadar engelledi. DHMİ, ihaleye 23 Ocak 2004’te yap-işlet-devret modeliyle çıktı. TAV, 15 yıl 8 aylık işletim süresiyle Ankara Esenboğa Yeni İç-Dış Hatlar Terminal Binası ve Katlı Otopark Kompleksi ihalesini kazandı.10 MİLYON YOLCUYeni terminal, 5 milyon 500 bini iç ve 4 milyon 500 bini de dış hat olmak üzere toplam yıllık 10 milyon yolcu kapasiteli olacak. Terminalde 12’si iç, altısı da dış olmak üzere toplam 18 köprü yer alacak. Böylece Esenboğa için yolcu şikayetlerinin başında yer alan uçağa otobüsle gidip-gelme, merdivenle uçağa binme-inme sona erecek. Ankara yılda 1,5 milyon transfer yolcuya ev sahipliği yapıyor. İstanbul’dan veya yurtdışından gelen yolcular Ankara’dan Anadolu’nun dört bir tarafına dağılıyor. Bekleme süresinin rahat ve konforlu geçmesi için mekan tasarımlarına büyük önem verildi. Ağırlıklı olarak gün ışığıyla aydınlatılacak terminalde yolcular kendilerini sanki yeşil bir vadinin içindeymiş gibi hissedecek. Aktarmalarda hızlı ve basit yönlendirmeler, uçak kaçırma sorunlarını da en aza indirecek. Hafif raylı sistem sayesinde şehir merkezinden 23 kilometre uzaklıktaki Esenboğa’ya ulaşım sorunu da çözülmüş olacak. Toplam alanı 160 bin metre kare olan terminalin hemen yanında 103 bin metre karelik, açık ve kapalı 4 bin araçlık otopark yer alacak. Katlı otopark yapısı terminal gidiş katı viyadük kotundan başlayarak üç bölüm halinde düzenlendi. Tasarım, terminal yapısı önünde üçüncü boyutta görsel olarak doğayla bütünleşerek sona erecek. TAV, terminalle birlikte havalimanına çevre yolu ve 30 uçaklık park kapasiteli yeni bir apron da inşa edecek. Toplam 36 ay olarak öngörülen inşaat süresi, temel atma töreni sırasında Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından 24 aya indirildi. Yeni terminalin açılmasından sonra halen kullanımdaki terminaller kargo için hizmet verecek. Tolga ÖZBEKSAYILARLA YENİ TERMİNALTerminal sahası: 158.000 metre kareApron sahası: 180.000 metre kareİç hatlar: 5.500.000 yolcu/yılDış hatlar: 4.500.000 yolcu/yılKörük sayısı: 18 adetKapalı otopark: 4.000 araçYol ve viyadük: 41.000 metre kareUçak park yeri: 30 adet4 SİYASİ VE BİR TİCARİ BAŞKENT BİZDEİstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali ihalesine girmek için 1998’de kurulan TAV, bugün dünyanın en büyük havalimanı işletmecilerinden biri haline geldi. Türkiye’nin ticari başkenti İstanbul’la başlayan çalışmalar halen dört başkentte Ankara, Tahran, Kahire ve Kiev’de de sürüyor. TAV’ın Murahhas Azası Sani Şener yaptıkları tüm terminal projelerinde binaların sahibinin devlet olduğuna dikkat çekiyor: ‘Bütün sermayemiz insan ve entelektüel birikim. Bu nedenle tüm yatırımımızı insana yapıyoruz.’ Personel için İstanbul Atatürk Havalimanı bir okul. Buradan edinilen know-how dünyanın farklı bölgelerinde hayat buluyor. İşte TAV’ın projeleri:KAHİRE: Mısır’ın turistik kalbi Kahire’nin yeni terminal yap-işlet-devret projesinde TAV’ın teklifi en ucuz ve en iyi teklif seçildi. Dünya Bankası’nın finansman ve gözetimindeki projede görüşmeler sürüyor. Aralık’ta imzaların atılmasıyla TAV, 400 bin metre karelik kapalı alana sahip terminalin inşaatına başlayacak. TAHRAN: İki ülke arasında krize neden olan Tahran İmam Humeyni Havalimanı’nda ise İran Meclisi’nden gelecek karar bekleniyor. Projenin onaylanması durumunda TAV, mevcut terminalin yanı sıra Tahran’a yeni bir terminal daha yapacak ve işletecek.KIEV: Son gelişme ise Kiev’den. TAV, Ukrayna’nın başkenti Kiev’e yeni bir terminal inşa edecek. Toplam 100 milyon dolarlık projede işletim süresiyle ilgili olarak pazarlıklar sürüyor. Bu projede TAV’ın bir de Ukraynalı ortağı olacak. DUBAİ: TAV, Emirates’in çift katlı yolcu uçağı Airbus A380’leri için inşa edilen özel bakım hangarının çatısını yapıyor. Türkiye’de imal edilen ve yüksek mühendislik gerektiren ‘uzay çatı’ önümüzdeki aylarda tamamlanacak.Lufthansa’dan kış uçuşları Alman Lufthansa Havayolları, kış sezonunda geçen yıla oranla Avrupa uçuşlarını yüzde 4, kıtalararası seferlerini de yüzde 6 arttırdı. Kış tarifesiyle farklı noktalara uçuşlar imkanı sunduklarını söyleyen Lufthansa Türkiye Genel Müdürü Sadık Elmas, İstanbul’un yanı sıra Ankara ve İzmir’den de uygun saatlerdeki uçaklarla bu seferlere bağlantı verdiklerini açıkladı. Lufthansa yolcuları kış tarifesinde 74 ülkede 176 noktaya düzenlenecek haftalık toplam 6 bin 263 sefer arasında
seçim yapabilecekler. Ortak seferle birlikte toplam sefer sayısı haftada 91 ülkede 355 noktada toplam 11 bin 420’ye ulaşıyor.Haydarabad: Lufthansa 17 Şubat 2005’ten itibaren hızla gelişen Hindistan pazarındaki beşinci uçuş noktası olan Haydarabad’a haftada üç gün Frankfurt üzerinden seferlere başlıyor.Bangkok: Lufthansa yolcuları kış tarifesinde Frankfurt ve Münih çıkışlı seferlerde her gün Asya’nın metropolü Bangkok’a uçabilecek. Şimdiye kadar Frankfurt çıkışlı olan Bangkok aktarmalı Saigon ve Bangkok aktarmalı Kuala Lumpur seferleri bundan böyle Münih çıkışlı düzenlenecek.Güney Afrika: Lufthansa, Frankfurt’tan artık her gün Johannesburg ve Capetown’a doğrudan sefer düzenleniyor. Eskiden aktarmalı olarak gerçekleştirilen uçuşların ayrılmasıyla sefer süresi 2 saat 10 dakika kısalmış oldu.Münih: Haftada 3 kez gerçekleştirirken Münih-Dubai seferleri her güne çıkartıldı. Münih’ten Boston, Montreal ve Vancouver seferleri de kış aylarında Frankfurt’a kaydırıldı.757 imalata veda ettiBoeing, 1981’den bu yana imal ettiği 757 serisi yolcu uçaklarının sonuncusunu Shanhgai Havayolları’na teslim etti. Toplam 1050 adet imal edilen tek koridorlu 757, Boeing uçak ailesinde 767 ile birlikte ortak kokpite sahip ilk yolcu uçağı olma özelliğini taşıyordu. Boeing, 757 ve 767’lerin yerini almak üzere yeni nesil 7E7 projesi üzerinde çalışıyor. Hizmetteki yolcu uçaklarından yüzde 20 daha düşük uçuş maliyeti sunacak 7E7, 2007’de uçacak. Airbus ise 7E7’nin önünü A330’dan geliştirilecek A350’yle kesmeyi hedefliyor.TOBB helikopter alıyorTürkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), helikopter almak üzere ön çalışma başlattı. Sikorsky ve Agusta’yla görüşmeler yapan TOBB, alacağı helikopteri ihtiyaç doğrultusunda Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın kullanımına da tahsis etmek istediği öğrenildi. Helikopterin uçuş ve bakımıyla ilgili olarak Emniyet Genel Müdürlüğü’yle işbirliği yapılması planlanıyor. TOBB’un ön araştırmasında Sikorsky’nin geniş gövdeli S-92’yle İtalyan Agusta ile Amerikan Bell’in ortak tasarımı AB139 modelleri üzerinde duruluyor. Amerikan başkanlık helikopteri ihalesinde Avrupalı EH-101 ile çarpışan S-92, maksimum 19 yolcu alabiliyor. Orta sınıfta geniş gövdesiyle dikkat çeten AB139’un yolcu kapasitesi ise 15’e kadar çıkabiliyor.Ürdün F-16’ları TAI’yeÜrdün Hava Kuvvetleri’ne ait 17 F-16A/B tipi savaş uçağı TAI tarafından modernize edilmesi için yapılan görüşmelerde son aşamaya gelindi. Aralık’ta imzalanması beklenen anlaşmayla uçakların yarı ömür olarak adlandırılan yapısal ve elektronik sistem modernizasyonu gerçekleştirilecek. 2006’da başlaması planlanan proje uçağın imalatçısı ve TAI’nın ortağı Lockheed Martin koordinasyonunda yapılacak. TAI, Türk Hava Kuvvetleri için 232, Mısır Hava Kuvvetleri için de 46 F-16 uçağı imal etmişti.İnternet satışları artırdıAntalya merkezli SunExpress Havayolları, çok sayıda yolcunun ziyaret ettiği İnternet sitesi sayesinde satışlarını geçen yıla oranla yüzde 23 artırdı. Yılın ilk dokuz ayında bir milyon yolcu barajını geçen THY ve Lufthansa grubu şirketlerinden Condor/Thomas Cook'un ortak havayolu SunExpress, aynı dönemde 112 milyon euro ciroya ulaştı.Havayolunun www.sunexpress.com.tr adresinden ulaşılabilecek web sitesinde en çok tek yön tarifesi ilgi gördü. 78 euro'dan başlayan fiyatlara sahip biletleri yolcular internetten rezervasyon yapıp kredi kartı numarası vererek satın alabiliyor.Promosyonları kaçırmayınTHY, 30 Kasım’a kadar Türkiye ve Ercan’dan Londra ve Manchester’a seyahat edecek yolculara özel fiyat uyguluyor. Fiyatlar, ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç İstanbul, Ankara ve İzmir’den Londra’ya 269, diğer noktalardan 369, İstanbul, Ankara ve İzmir’den Manchester’a 279, diğer noktalardan ise 379 dolardan başlıyor. KLM, Avrupa hatlarında geçerli business class, gidiş-dönüş, vergiler hariç 631 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor.SN Brussels, ekonomi sınıfı, tek yön, vergiler hariç Brüksel’e 92, diğer Avrupa noktalarına da 120 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. Seyahat tarihleri 27 Kasım 2004’le 24 Mart 2005.Onur Air, 26 Mart 2005’e kadar sürecek kış tarifesinde haftalık Diyarbakır ve Trabzon’a 14, 16 Kasım’dan itibaren de Adana, Antalya ve İzmir hatlarında günde 3 sefere çıkarıyor. Kış sezonu nedeniyle Bodrum seferlerine ara veren havayolu, yeni uçuş noktası olarak 24 Kasım’da Malatya ve 1 Aralık’tan itibaren de Kars’a uçmaya başlayacak. Malatya ve Kars seferleriyle birlikte Onur Air’in İstanbul çıkışlı hat sayısı 11’e, günlük sefer sayısı da 19’a yükselecek.AtlasJet kış sezonuyla birlikte Erzincan, Van, Erzurum ve Kars’a da uçmaya başlıyor. Uçak filosunu büyütecek olan AtlasJet, 4 Airbus A320’yle iki adet Saab 2000 almak üzere görüşmelerinde son aşamaya geldi.DüzeltmeGeçen hafta Kokpit’te ‘İkinci Pilot Hasta mı’ yazısında olay Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel değil, Cevdet Sunay döneminde geçmiştir. Haberi fotoğrafıyla düzeltir, özür dileriz.
button