OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 30, 2003 00:00
Üniversite öğrencileri arasında yapılan araştırma, kız-erkek ayrımı olmaksızın tüm gençlerin, evlenilecek kişide ''dünya görüşünde benzerlik'' aradığını ortaya koyuyor. Ancak kızlar, eş seçiminde ''iyi bir mesleğe sahip olmanın'' erkeklere göre 2 kat, erkekler de ''bekaret-cinsel bakirliğin'' kızlara oranla 15 kat daha önemli olduğuna inanıyor.Gazi Üniversitesi'nce İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ÖğretimÜyesi Dr. Erdinç Yazıcı'nın başkanlığında, 58 üniversiteden 37 bin 680 öğrenci arasında yürütülen ''Üniversite gençliğinin sosyo-kültürel profili'' konulu araştırma, cinsiyet ayrımına göre farklılaşan tabloyuda ortaya koyuyor.  Buna göre, üniversite gençliği, evlenilecek kişide aranılacak en önemli özelliğin, cinsiyete göre değişiklik göstermeksizin ''dünya algısı ve dünya görüşünde benzerlik'' olduğuna inanıyor.  Eş seçiminde iyi bir mesleğe ya da işe sahip olmak kızlarda erkeklere göre 2 kat, ''bekaret-cinsel bakirlik'' kızlara göre erkeklerde tam 15 kat daha önemli.  Kızlar, evleneceği erkekte daha çok dünya görüşü uyumu, iyi bir işve toplumsal statü ararken; erkekler ise evlenecekleri kızlarda yine dünya görüşü uyumunun yanı sıra daha çok bekaret ve toplumsal statüyü önemsiyor.  Kızlar, yüzde 1.4 ile karşı cinste en az güzellik ararken, erkeklerde bu oran yüzde 10.4.     KIZLAR, DAHA ÇOK AİLEYE DANIŞIYOR     Gençler, kendileri ile ilgili karar vermek konusunda cinsiyetlerine göre farklı tutumlar ortaya koyuyor.  Erkekler kendileri ile ilgili kararları ağırlıklı olarak kendileri alırken, kızlar daha çok aile tavsiyelerine kulak veriyor. Kızların yüzde 57'si ''aile tavsiyede bulunur ama kararı kendisi verir'', yüzde 36.5'i ''kendisi'' şıklarını işaretlerken; erkekler yüzde 48.8 ile ''kendisi'', yüzde 44.6 ile de ''aile tavsiyede bulunur ama kararı kendisi verir'' seçeneklerini uygun buluyor.     ERKEKLER ''SPOR'', KIZLAR ''
MAGAZİN'' DİYOR    Erkekler kızlara göre daha çok
haberler-açık oturum, spor ve ekonomi programlarını tercih ederken, kızlar genellikle kültür-sanat-belgesel,
film-dizi film ve eÄŸlence-magazin programlarını seyrediyor.  Kızlarla erkekler arasındaki en çarpıcı tercih farkı, spor ve magazin programları arasında görülüyor. Kızların yüzde 1.9'u, erkeklerin yüzde 18'i spor programlarını izlerken, magazin programlarını kızların yüzde 8'i, erkeklerin yüzde 3.4'ü tercih ediyor.     KIZLAR POP, ERKEKLER HALK MÃœZİĞİ SEVÄ°YOR    HoÅŸlanılan müzik türünde kızların ilk tercihi Türk pop müziÄŸi, erkeklerin ise Türk halk müziÄŸi. Erkekler kızlardan daha çok arabesk müzik, özgün müzik ve tasavvuf müziÄŸi, kızlar da erkeklere göre daha çok Türk sanat müziÄŸi ve klasik müzik dinliyor. Kızlar ve erkeklerin tercihleri, yüzde 20 oranıyla yalnızca yabancı müzik türünde paralellik gösteriyor.     KARÅžI CÄ°NSLE YAÅžANAN SORUNLAR    Karşı cinsle sorun yaÅŸama sıklığı sorulduÄŸunda, kızların yüzde 29.5'i ''hiç'', yüzde 47.7'si ''çok az'', yüzde 16.5'i ''biraz'', yüzde 4.2'i ''oldukça'', yüzde 2.1'i ''çok'' karşılığını verirken; erkeklerin yüzde 30.6'sı ''hiç'', yüzde 39.9'u ''çok az'', yüzde 17.5'i ''biraz'', yüzde 6.6'sı ''oldukça'', yüzde 5.4'ü ''çok'' sorun yaÅŸadığını belirtiyor.  Kızların erkeklerle yaÅŸadığı sorunlar daha çok sınırlı bir düzeyde kalırken, erkeklerin kızlarla yaÅŸadığı sorunların daha ileri boyutta olduÄŸu görülüyor.     EN ÖNEMLÄ° DEÄžER ''DÃœRÃœSTLÃœK''    ''Öğrencilerin kendileri için en önemli gördükleri konu'' cinsiyete göre deÄŸerlendirildiÄŸindeyse, iki taraf için de ''dürüstlük'' kavramı ön plana çıkıyor.  Kızlar için ikinci sırada ''yaÅŸamdan zevk almak'', erkekler için ise ''bağımsızlık'' geliyor.  Kızların sırasıyla yüzde 18.4'ü ''ailevi iliÅŸkileri'', yüzde 18.2'si ''bağımsızlığı'', yüzde 11.4'ü ''toplumsal statüyü'', yüzde 5.7'si ''dini deÄŸerlere baÄŸlılığı'', yüzde 3.3'ü ''geleneklere ve ulusal deÄŸerlere baÄŸlılığı'', yüzde 2.2'si ''evrensel deÄŸerlere baÄŸlılığı'', yüzde 1.4'ü ''maddi serveti'' önemsiyor.  Erkeklerde ise sıralama yüzde 15.9 ile ''yaÅŸamdan zevk alma'', yüzde 10.5 ile ''ailevi iliÅŸkiler'', yüzde 9.3 ile ''dini deÄŸerler'', yüzde 8.8 ile ''geleneklere ve ulusal deÄŸerlere baÄŸlılık'', yüzde 7.8 ile ''toplumsal statü'', yüzde 3.7'si ''evrensel deÄŸerlere baÄŸlılık'' ve yüzde 3.5'i ''maddi servet'' olarak devam ediyor.  Bu durum, kızların bireysel ve ailevi duyarlılıklarının, erkeklerin ise toplumsal duyarlılıklarının daha yüksek olduÄŸu ÅŸeklinde yorumlanıyor.  Gençlerin maddi servete önem vermemesi de dikkati çekiyor.  Â
button