Suat KAVUKLUOĞLU Hakan GENCE
Oluşturulma Tarihi: Eylül 01, 2007 00:00
Görsellik, hayatın her alanında olduğu gibi müzik sektöründe de çok uzun zamandır büyük önem taşıyor. Fotoğraf ve klipler için en az albüm yapımı kadar uzun mesailer harcanıyor. Klibi olmayan şarkının hit olması neredeyse imkansız. Bu da klip yönetmenliğini, gitgide önemi artan bir iş haline getirdi. Yaz vesilesiyle, rengarenk klipler ekranları süslerken, son dönemde çektikleri kliplerle ilgi gören klip yönetmenlerini araştırdık.
DEVRİN USTA (32)
DOĞAL IŞIK TERCİH EDİYOR
Sektörün son yıllarda dikkat çeken ismi. 1997 Kuzey Teksas Üniversitesi, Sinema-TV ve fotoğraf bölümü mezunu. 98’de Türkiye’ye döndü. Görsel efekt tasarımı ile fotoğrafçılık alanlarında çalışmaya başladı. Kısa süre sonra yönetmenliği CV’sine ekledi. Kliplerinde hikayeleri dolaylı yoldan anlatmayı seviyor. Mutlaka bir doğa unsurunun olmasına dikkat ediyor, el ve yüz detayları onu heyecanlandırıyor. Genelde doğal ışık ve omuz kamerası kullanıyor. Pop-rock ayırt etmese de, rockçılar onu tercih ediyor. En beğendiği klip, Umur Turagay’ın Gemiler klibi. En kolay Göksel’le, en zor Vega’dan Deniz’le çalışıyor. Yabancı yönetmen olarak en çok Mark Romanek ve Michael Gondry’i beğeniyor.
KLİPLERİ: Aslı-Yardımcı Olmuyor, Kördüğüm,
Özgün-Elveda,
110-Özledim Seni, Bitti mi?,
Günce-Severim,
Göksel-Arka Bahçemde,
Athena-An,
Dilemma-Var mı Ki?,
Vega-Elimde Değil, Bu Sabahların Bir Anlamı Olmalı,
Fredrika Stahl- Game Over.
MUSTAFA USLU (37)
KADINLARI BOL MAKYAJLI, ERKEKLERİ KİRLİ ÇEKİYOR
En son Özcan Deniz’in "Bir Yanaktan, Bir Dudaktan" klibini çekti. Bu yaz en hit parçaların kliplerine imza attı. Askeri okul mezunu. TSK’da sekiz yıl görev yaptı. Bir süre reklam yazarlığını denedi. 2000’de Dijital Sanatlar’ı kurdu. Klip çekmeye 2004’te başladı. Reklamlardaki kaliteyi kliplerine yansıtmaya çalıştığını söylüyor. Bolca renk, kıyafet ve arka fon kullanmayı seviyor. Bugüne kadar 29 klip yönetti, 253’ünde prodüktörlük yaptı. En dikkat ettiği şeyler günün modası, saç ve makyaj trendleri. Kadınları temiz ve makyajlı, erkekleriyse daha doğal ve kirli çekmeyi seviyor. Aşk ve seksapelite, özellikle vurguladığı kavramlar. Kendi klipleri içinde en çok Serdar Ortaç’ın Mesafe’sini beğeniyor.
KLİPLERİ: Burak Kut-Komple,
Ferhat Göçer-Yolun Açık olsun, İsyan,
Serdar Ortaç-Gitme, Mesafe, Dansöz,
Demet Akalın-Tatil,
Bengü-Korkma Kalbim,
Betül Demir-Başka Bir Şey,
Berksan-Bay Bay,
Gökhan Özen-Tövbeliyim,
Burak Kut-Sonbahar,
Özcan Deniz-Bir Yanaktan Bir Dudaktan (Remix).
GÜRCAN KELTEK (35)
SİNEMATOGRAFİK ÇEKİM SEVİYOR
Dokuz Eylül Üniversitesi, Sinema Bölümü mezunu. Bir süre kısa
film çektikten sonra, Yalın’ın çıkış şarkısı Zalim’le klip sektörüne girdi. Sinematografik kliplerle kısa sürede dikkat çekti. 20’nin üzerinde şarkıyı kliplendiren yönetmenin ilk kriteri güzel şarkı. Şarkıyı beğenmiyorsa klip de çekmiyor. Çektiği klipler arasında en özel bulduğu klip, Zeynep Casalini’nin Amacım Yok’u. Uğur Yücel’in Sezen Aksu’ya çektiği Eskidendi Çok Eskiden klibi de en beğendiği klip.
KLİPLERİ:
Emre Aydın&Gripin-Sensiz İstanbul’a Düşmanım,
Mirkelam-Asuman,
Zeynep Casalini-Dokunma Bana, Amacım Yok, Duvar,
Ferhat Göçer-Cennet,
Gripin-Böyle Kahpedir Dünya,
Mor Ve Ötesi-Şirket,
Aylin Aslım-Gülyabani, Ben Kalender Meşrebim,
Ogün Sanlısoy-Hadi Beni Güldür,
Şebnem Ferah-Çakıl Taşları,
Yalın-Küçücüğüm, Zalim.
FATİH KIZILGÖK (27)
TEK KLİPLE FENOMEN OLDU
Aslında reklam yönetmeni. Amerika Colarado Üniversitesi, Deneysel Sinema Bölümü mezunu. Yakın arkadaşı Cem Özkan’ın Dön Bana adlı şarkısını çok sevip ona klip çekince birden dikkatleri üzerine çekti. Şarkının patlaması ve Cem Özkan’ın popüler olması bu klip sayesinde oldu desek abartmış olmayız. Cem Özkan’ın hiçbir karesinde yer almadığı klip, youtube’da yaklaşık 450 bin defa tıklandı. Kızılgök bu klibi kısa filmi olarak gördüğünü söylüyor. Pek çok şarkıcıdan teklif alan yönetmen, "Ben bu klibi tamamen kendi zevkim için çektim. Derdim para pul değildi. Bir daha bu şarkı kadar hissedebilirsem yeniden klip çekebilirim" diyor.
HANDE YENER’İN DEĞİŞİMİNDE BÜYÜK ROL OYNADI
Hande Yener, kliplerine özellikle son yıllarda büyük önem veriyor. Aşk Kadın Ruhundan Anlamıyor albümündeki şarkıların kliplerini İtalyan yönetmen Luca Tomassini’ye çektirmişti. Luca’dan Hande Yener’i vazgeçiren adam Kemal Doğulu, Hande Yener’in sevgilisi Kadir Doğulu’nun ağabeyi. Stilist ve makyöz. Son albümde Hande Yener’in hem fotoğraflarını çekti hem de Kibir ve Romeo kliplerini yönetti. MURAD KÜÇÜK (36)
PARLAK SPOT IŞIKLARI SEVİYOR
MSÜ Sinema-Televizyon mezunu. 1998’den beri klip yönetmenliği yapıyor. Bugüne kadar 100’den fazla klip çekti. Kendini free style bir yönetmen olarak tanımlıyor. "Yönetmenlikteki başarınız neyi değil, nasıl çektiğinizle alakalıdır. Türk klip sektöründe farklı bir yerim olduğunun farkındayım. Şu an, kopyalandığımı bile görebilirsiniz." diyor. Kliplerinde kozmetiğe çok dikkat ettiğini söylüyor. En büyük fetişleri parlak spot lambaları ve ekranı parçalara bölen görüntü tekniği. Bugüne kadar çektiği klipler içinde onu en uğraştıranı Nazan Öncel-Hay Hay olmuş. Çekimi 10 saat sürmesine rağmen, tamamlanması 20 gün almış. KLİPLERİ: Murat Boz-Maximum,Püf,
Hepsi-Aşk Sakızı,
Emre Altuğ- Kapış Kapış,
Yalın-Cumhuriyet, Ben Bilmem, Günaydın,
Özgün-Kıvırır,
Şebnem Ferah-Mayın Tarlası,
Göksel-Taşbebek, Karar Verdim, Depresyondayım
Özlem Tekin-Dağları Deldim,
Mirkelam-Unutulmaz,
Mor ve Ötesi-Bir Derdim Var,
Pamela-İstanbul,
Nil-Akbaba,
Athena-Palavra,
Zakkum-Çikolata,
Nilüfer-Karar Verdim,
Nazan Öncel-Hay Hay
UMUR TURAGAY (48)
GÜL YAPRAKLARI OLMADAN ASLA
En son Kenan Doğulu’nun Çakkıdı klibiyle karşımıza çıkan Umur Turagay, sektörde pek çok ismin çalışmak istediği yönetmenler listesinde ilk sırada. Fransa Genoble Üniversitesi, Siyasal Bilgiler mezunu. Uzun yıllar Fransa’da yönetmen olarak çalıştı. Türkiye’ye 1992’de geldi. İlk işi Orhan Atasoy’un Gemiler şarkısına çektiği klip oldu. Fikret Kuşkan’ın bir travestiyi oynadığı cesur klip, bugün bile hala konuşuluyor. Turagay, klip yönetmenliğini daha çok hobi olarak yaptığını, asıl işinin reklam yönetmenliği olduğunu söylüyor. Bu yüzden de çektiği klip sayısı bir elin parmakları kadar. Böyle olmasına rağmen hiçbir işi unutulmuyor. Pek çok teklif almasına rağmen, şarkıya ve şarkıcıya inanmıyorsa, sevmiyorsa reddediyor. Bir aralar gül yaprakları fetişi olduğunu itiraf ediyor: "Tarkan’ın Dudu Dudu klibinde her yeri gül yapraklarıyla kaplayarak artık bu fetişten kurtuldum."
KLİPLERİ: Kenan Doğulu-Çakkıdı,
Nil-Pırlanta, Extra Large,
Deniz Seki-Masal,
Tarkan-Dudu Dudu,
Sertab Erener-Every Way That I Can,
Sezen Aksu- Onu Alma Beni Al,
Orhan Atasoy-Gemiler,
Şebnem Ferah-Vazgeçtim Dünyadan,
Mirkelam-Her Gece, Tavla.
SÜLEYMAN YÜKSEL (34)ANİMASYONA BAYILIYOR
En son Gülşen’in ’Kara Böcükler’ şarkısını kliplendirdi. İstanbul Üniversitesi Radyo-TV bölümü mezunu. Uzun yıllar televizyon sektöründe yönetmenlik yaptı. 1993’te T-Express’le klip yönetmenliğine geçti. Kliplerinde basit bile olsa bir fikir olmasına dikkat ediyor. Teknolojiden yararlanmaya, özellikle animasyon kullanmaya bayılıyor. Pop müzik dışında başka bir müzik türünde çalışmamaya özen gösteriyor. 50’ye yakın klibi var. Bir yandan müzik prodüktörlüğü ve şarkı yazarlığı da yapıyor. Türkiye’de Umur Turagay ve Murat Küçük’ün, dünyada ise Mark Romanek’in kliplerini başarılı buluyor.
KLİPLERİ: Gülşen-Kara Böcükler,
Yalın-Herşey Sensin,
4yüz-Dandini, Kız Kıza, Salla,
Hepsi-Yalan, Herşeye Rağmen, Üç Kalp, Tempo, Kalpsizsin,
Kenan Doğulu- Tutamıyorum Zamanı (akustik versiyon), Aşkım Aşkım, Aklım Karıştı,
Yaşar- Divane, Kör Bıçak, Sebepsiz Fırtına, Sevda Sinemalarda,
Nilüfer-Hoşuna Gider Mi,
Emel-Çok Ayıp, Bilsem, Yaz Geldi,
Emre Altuğ-Sensiz Olmuyor,
Murat Boz-Aşkı Bulamam Ben.