Aslan BATUR
Oluşturulma Tarihi: Aralık 08, 2004 00:38
Avrupa’nın bağımsız kuruluşu Euro NCAP (New Car Assesment Programme), yeni çarpışma testlerinin sonuçlarını açıkladı. Sekiz yeni model, en yüksek puan olan ‘5 yıldız’ı alabilmek için yarıştı. Bu sonuca göre, Renault Modus, Citroen C4, Seat Altea, Citroen C5, Audi A6, Volkswagen Touareg, BMW 1 Serisi ve yeni Ford Focus, 5 yıldız aldılar.
Citroen C4, Seat Altea ve Citroen C5, aynı zamanda çocuk güvenliğinde 4 yıldız, yaya güvenliğinde ise 3 yıldız aldılar. Euro NCAP’ın web sitesinde çarpışma testi sonuçları ayrıntılarıyla açıklandı.
Avrupa’nın bağımsız kuruluşu olan Euro NCAP, otomotiv dünyasında bir otorite olarak kabul edilirken, otomobil satışlarında da büyük rol oynuyor. Araçlar 65 kilometre hızla çarpacağı engele fırlatılıyor. Test edilen otomobiller, modellerin en düşük donanımlı versiyonlarından oluşuyor. Üretici firmalar testlerden kötü sonuç aldıkları taktirde, otomobillerinin güvenlik standartlarını yükseltip tekrar sınava giriyorlar. Maliyeti azaltmak ve tüketiciye en ucuz fiyatla ulaşmak için düşük tutulan güvenlik standartları kimi zaman testlerde kötü sonuçlar alınmasına da neden olabiliyor. Yolcuları temsil eden plastik mankenlerin üzerlerindeki hasarlar tespit edilip, puanlamalar yapılıyor. Çarpışma testlerinde sadece araç içindeki yolcular düşünülmüyor. Aracın bir yayaya çarpması durumunda, yayaya ne kadar zarar verdiği de inceleniyor.
KÜÇÜK SINIF
Fiat Panda: Panda’nın gövdesi güçlü ve stabil fakat, önde kullanılan aktif gergili kemerler ve kemer limitörleri, önden çarpmalarda göğüs kafesinde yüksek baskıya neden oluyor. Yandan çarpmada ise manken üzerinde hasara rastlandı. Önden ve yandan çarpmada 3 yıldıza ulaşabilen Panda, çocuk güvenliğinden 2 yıldız alırken, yaya güvenliğinden yalnızca 1 yıldız alabildi.
Hyundai Getz: Önden ve yandan çarpmada 4 yıldızlı sonuca ulaşan Getz, sürücü-yolcu ön, yan ve perde hava yastıkları ve aktif gergili emniyet kemerleriyle küçük sınıf için başarılı sayılabilecek bir sonuca ulaştı. Akıllı kemer hatırlatma sistemi sürücüyü kemer takmaya teşvik ediyor. Çocuk güvenliğinden de 4 yıldız alarak başarılı olan Getz, yaya güvenliğinde 1 yıldızla yetindi.
Kia Picanto: Testler esnasında kötü performans gösteren Picanto, 3 yıldıza layık görüldü. Yeni bir model için hayal kırıklığı yaratan bu sonuç, aynı segmentte, yakın zamanda büyük yenilikler yapan diğer üreticilerin modellerinin çok gerisinde kalıyor. Buna rağmen, araç küçük yolcularını iyi korumayı başarırken, yayalar için sunduğu koruma çok kötüydü. Kia, Avrupa’nın bazı bölgelerinde opsiyonel olarak sunulan ve yandan çarpmalarda açılan, yan havayastıkları için fon ayıracağını açıkladı.
Mazda 2: Önden ve yandan yapılan çarpmadan 5 üzerinden 4 yıldız alan araca biniş anından itibaren akıllı kemer uyarı sistemi sürücüyü kemer takması için sürekli olarak uyarıyor. Mazda 2, yandan çarpmalarda yolcularını yan hava yastıklarının standart olmadığı bir otomobil için yeterli olacak bir biçimde koruyor. Yolcuları korkutan şeylerden biri olan kapı kulpunun kopması da testler esnasında gerçekleşti. Çocuk ve yaya güvenliği orta düzeyde. Mazda, testler esnasında opsiyonel olan yan ve kafa hava yastıklarını kullandı. Yaya güvenliğinden 2 yıldızda kalırken çocuk güvenliğinden 3 yıldız aldı.
Renault Modus: Modus küçük sınıfta 5 yıldızlı güvenlik seviyesine ulaşabilen ilk otomobil olarak test tarihine geçmişti. Bu başarısından sonra, sürücü hava yastığındaki gelişmeyi görmek için tekrar önden çarpma testine tabi tutuldu. Aracın gövdesinin çok güçlü olduğu ortaya çıkarken, yetişkin yolcularına iyi koruma sağladı. Modus önden çarpma testinden sadece iki puan kaybetti. Çocuk güvenliğinde 4 yıldız alarak başarılı bir performans gösteren Modus, yaya güvenliğinden 1 yıldızla testten ayrıldı.
ORTA SINIF
BMW 1 Serisi: 1 Serisi çok güçlü ve stabil bir yolcu güvenlik kafesine sahip. Testten 5 yıldıza ulaştıktan sonra Euro NCAP, aracın hava yastıklarındaki gelişmeleri görmek için, 1 Serisi’ni yeniden önden çarpma testine soktu. Önden yapılan çarpmalarda mankenin göğüs kafesinde yüksek baskılar kaydedilirken, yandan çarpmalardaki güvenliği daha iyiydi. Çocuk güvenliğinden 3 yıldız alarak ortalama bir sonuca ulaşmasına rağmen, yaya güvenliğinden sınıfta kaldı.
Citroen C4: C4, 5 yıldız alarak yolcularına çok güçlü koruma sunduğunu ve sabit direksiyon göbeğinin işe yaradığını kanıtladı.Standart koruma sistemlerinde çift kademeli açılan ön hava yastıkları, aktif gergili emniyet kemerleri, yan ve perde hava yastıkları bulunuyor. Çocuk güvenliğinde 5 üzerinden 4 yıldız alarak başarılı olan C4, yaya güvenliğinden de 4 yıldız üzerinden 3 yıldız alarak çok etkileyici bir sonuca ulaştı.
Ford Focus: Focus güçlü ve stabil yolcu kabiniyle kendisini çok geliştirmiş. Araç önden çarpma testlerinde maksimum skoru çok az bir puanla kaçırdı. Standart güvenlik ekipmanlarında iki kademeli açılan hava yastıkları, önde aktif gergili emniyet kemerleri, yan ve perde hava yastıkları bulunuyor. Yandan çarpmada etkileyici sonuçlara ulaşan Focus, çocuk güvenliğinde de başarılı olurken, yaya güvenliğinden 2 yıldızla ortalama bir sonuca ulaştı.
Skoda Octavia: Octavia’nın gövdesi gelişme göstererek güçlü hale gelmiş. Standart güvenlik sistemleri, tek kademeli açılan hava yastıkları ve önde aktif gergili emniyet kemerlerinden oluşuyor. Octavia, Volkswagen Golf’le aynı platformu paylaşıyor. Golf’ten farklı olarak, kafayı koruyan perde hava yastıkları standart değil, fakat ekstra ücret karşılığında alınabiliyor. Araç, çocuk güvenliğinden 4, yaya güvenliğinden ise 2 yıldız aldı.
ORTA-ÜST SINIF
Citroen C5: C5 güçlü olduğunu gösterdi. Stabil yolcu hücresi, yolcularını korudu. Araç önden, yandan ve direk çarpışma testlerinde hemen hemen maksimum skora ulaştı. Puanın düşmesine, yandan yapılan çarpmada arka kapılardan birinin açılması neden oldu. Çocuk güvenliğinden 3 yıldız alan araç, yaya güvenliğinde başarılı olamadı.
ÜST SINIF
Audi A6: A6, güçlü gövdesi ve stabil yolcu kabiniyle, yetişkin ve küçük yolcularını çok iyi korudu. Yandan yapılan çarpmada mankende en ufak hasara rastlanmadı. Yandan ve önden yapılan çarpmada 5 yıldız alan araç, yaya güvenliğinden 1 yıldız alabildi. A6, çocuk güvenliğinden 4 yıldız aldı.
BMW 5 Serisi: 5 Serisi güçlü ve stabil yolcu kabinine sahip. Euro-NCAP’in BMW’ye, ilk çarpışma testinden sonra verdiği geliştirme hakkı sonunda direksiyon mili, kapı kolları ve kol dayanakları, hava yastıkları ve güvenlik yazılımı geliştirildi. Geliştirmeler sonucunda 5 Serisi 4 yıldız alabildi. Önden çarpmada mankenin göğüs bölümünde ağır hasar tespit edildi, ancak yandan çarpmalarda güvenlik daha iyiydi. Araç yaya güvenliği konusunda başarılı olamadı.
4X4
Volkswagen Touareg: Touareg, Euro NCAP’in verdiği geliştirme hakkının yerine getirilmesiyle birlikte 5 yıldıza ulaştı. Volkswagen’in perde hava yastığını geliştirmesiyle birlikte, önceden aldığı düşük puanı da yükseltmiş oldu. Touareg’in gövdesi çok güçlü ve iyi koruma sunuyor. Çift kademeli açılan ön hava yastıkları, aktif gergili ön emniyet kemerleri, yan ve perde hava yastıkları standart güvenlik donanımını oluşturuyor. Çocuk güvenliği iyi olan araç yayalara karşı pek güvenli değil.
MPV
Seat Altea: Sürücü, yolcu ve yan hava yastıkları, aktif gergili ön emniyet kemerleri, yük limitli arka emniyet kemerleri ve emniyet kemeri ikazı standart güvenlik ekipmanlarını oluşturuyor. Önden yapılan çarpma testinde 16 üzerinden 14 alan Seat Altea, yandan çarpma testinden 16’da 16 alarak 5 yıldıza ulaştı. Kafa, kalça ve bacak bölgelerinin ön planda olduğu yaya güvenliği testinde, 3 yıldıza ulaşan Altea, yaya güvenliği konusunda en iyiler arasında yer aldı.