Oluşturulma Tarihi: Ağustos 19, 2008 22:06
Geçtiğimiz yıl ağustos ayında yürürlüğe giren Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği ile geleceğimiz olan çocuklarımızı taşıyan servislerde aranan kriterler yasal olarak ortaya kondu. Ancak başta güvenlik olmak üzere okul servislerinin ’olmazsa olmazları’ belirlenirken, Avrupa Birliği (AB) standartlarına ulaşabildik mi? Bu soruyu yönelttiğimiz otomotiv firmaları, üretilen araçların AB normlarında olduğuna dikkat çekerek, çocuklarımızın güvenliği açısından en büyük tehlike olarak panelvandan minibüse dönüştürülen araçların standartlara uygun olmamasını gösterdi. İşte, otomotiv üreticilerinin yanıtları:ÜST YAPI AB NORMLARINA UYMALICitroen: "Getirilen araçlar halihazırda ithal araçlar oldukları için yerli olanların da Avrupa’ya ihraç edildiği düşünülürse, zaten araçlar Avrupa standardındadır. Üst yapı olarak camlar ve koltuklar Avrupa standardında üretim yapılan firmalardan temin edildiği sürece problem bulunmamaktadır. Burada üst yapı malzemelerinde Avrupa standardı şartına uyum zorunludur. Bunun için homologasyona uygun üst yapı (camlar, koltuklar, emniyet kemerleri gibi) zorunluluğu getirilmiş olduğundan, homologasyona uyan firmalar için bir problem bulunmamaktadır. Ama güvenlik standardına uyumayan üst yapı firmaların bir an önce standartları uygulaması gerekmektedir.’ SORUN UCUZA DÖNÜŞTÜRÜLENLERDEFiat: "Türkiye yollarındaki araçlar seri üretim açısından Avrupa standartlarıyla uyumludur. Sadece minibüs sınıfındaki araçlarda hala otomobillerde aranan koltuk ve emniyet kemerlerinin onaylı olma şartı aranmıyor. Ancak, 2009 Şubat’ından itibaren bu zorunluluk da devreye girecek. Haliyle okul servisi olarak yollarda gördüğümüz araçların birçoğu panelvan araçlardan dönüştürülmüş minibüsler. Esas problem panelvandan yapılan dönüşümle ilgili hiçbir kısıtlamanın olmaması ve seri üretim aşamasında büyük önem arz eden güvenlik unsurlarının aranmaması. Bu durumda fabrika kontrolünde üretim yapan markaları, insan taşımacılığı gibi hafife alınmaması gereken bir konuda rekabet açısından zor durumda bırakıyor. Piyasada yapılan güvenlik ve kalite standartlarından yoksun ucuz dönüşümle rekabet etmekte zorlanılmasından daha önemlisi, hiçbir güvenlik şartına uygun olmayan araçların çocuklarımızı taşımaya devam ediyor olmasıdır."ÇARPIŞMA TESTLERİ YAPILMALI Volkswagen: "Araç sahibi tarafından güvenilir olmayan, sertifikasız işletmelerde sonradan dönüştürülmüş olan tüm araçlar, öğrenci hayatı için ciddi bir tehlike arz etmektedir. Sertifikasız üst yapıcılarda yaptırılan tadilat işlemleri sebebiyle araç garantileri de kaybedilmektedir. Dünyada otomotiv sektöründe güvenlik birinci öncelik sırasını korumaya devam ederken, bu durum okul servis araçları açısından daha da büyük önem taşımaktadır. Yolcu koltuğu ve koltuk bağlantıları ile ilgili yönetmeliklerin Türkiye kanunlarında henüz yer almıyor olması, her türlü koltuk ve koltuk montajı şekline imkan vermektedir. Gerekli çarpma veya çekme testleri yapılmamaktadır. Gerekli testleri geçen yolcu koltuklara sertifika verilmelidir. Yeterli teknik alt yapıya sahip olmayan firmaların bilinçsiz üst yapı uygulamaları sonucunda da oluşan kazalarda insan yaşamı riske atılmaktadır."2009’DA DEĞİŞİKLİKLER OLACAKFord: "Şu an Avrupa regülasyonları Türkiye’de uygulanmıyor, ancak 2009 yılı itibariyle önemli değişiklikler uygulamaya konulacak. 2009 yılı başı itibariyle Avrupa regülasyonlarına uyum çerçevesinde önemli değişikliklerle karşılaşacağız. Bunlardan başlıcalarını Euro IV emisyon seviyesinin zorunlu olması, arka kapı ve tavanda acil çıkışlar ve imdat çekici, hız sınırlayıcı, tüm koltuklarda emniyet kemeri, zorunlu tutamak ve etiketler olarak sıralayabiliriz.Geçtiğimiz yıl Avrupa’ya yaklaşık 130 bin Transit ihraç eden Ford Otasan Kocaeli Fabrikası, Avrupa regülasyonlarına uyum çerçevesinde mühendislik çalışmaları ve hazırlıkları tamamlanmış durumdadır."