<B> Merve YENAL</B>
Oluşturulma Tarihi: Ekim 10, 2003 20:30
Telefona benziyorlar ancak işlevsel bakımdan daha çok bir bilgisayar gibi çalışıyorlar. IP Phone adı verilen 'akıllı telefonlar' e-posta atmaktan bilgi almaya birçok alanda kullanılabiliyor. Divan Oteli bu teknolojiyi Türkiye'de ve dünyada ilk defa bir otel bünyesine taşıdı. Koç.net, Cisco Systems ve Nevotek işbirliğiyle gerçekleştirilen proje sayesinde Divan'ın müşterileri cafe, bar, sinema, konsolosluk gibi birçok kuruma 'tek tuşla' ulaşabiliyor.
Telefonların işlevleri gün geçtikçe artıyor. Yalnızca 'konuşturan' telefonların modası çoktan geçti bile. Örneğin, cep telefonlarını, saat, radyo, alarm, fotoğraf makinesi olarak kullanmak, e-mail yollayıp, internete bağlanmak artık çok doğal karşılanıyor.
Analog telefonlarda ise uyandırma servisi, fatura bilgileri gibi uygulamalar söz konusu. Bu alanda en ileri uygulamalardan biri ise IP Phone Telepohony adı verilen telefonlar. Bu teknoloji sayesinde eskiden sekreterlere rica edilen ya da gazete ve dergilerde aranan bilgiler tek bir platformda toplanıyor. IP Phone'lar ilk bakışta normal bir telefona benziyor. Ancak üzerinde işlem yapmaya başlayınca farkı ortaya çıkıyor. Aslında bu telefonlar bir bilgisayar gibi işliyor. Üzerinde e-mail atmaktan, çay rezervasyonu yaptırmaya kadar uzanan bir çok işlem çeşitli tuşlar sayesinde gerçekleştirilebiliyor.
BİLGİSAYARA GEREK YOKIP Phone'lar sayesinde sesli mesajınız e-posta olarak istediğiniz adrese ulaşıyor. Böylece, bilgisayara gerek duymadan yatağınızın baş ucundaki telefonla istediğiniz kişiye e-posta atabiliyorsunuz. Üstelik bütün bunlar için hiçbir ekstra ücret ödemiyorsunuz.
Ayrıca, telefon üzerindeki ekrana belli bir reklam alma imkanı var. Müşterilerin yanı sıra oda görevlileri de bu sistemi kullanarak boş odaların temizlik durumunu ve minibar'daki kullanım oranını resepsiyona bildirebiliyor. Böylece aradaki aracılar kaldırılıyor. Projenin kuruluş ve entegrasyonu
Koç.net, alt yapı ve teknik donanımı Cisco Systems, yazılımı Nevotek tarafından gerçekleştirilmiş. İlk etapta oteldeki 20 odaya bu sistem kurulmuş. Bir ay gibi kısa bir zaman sonra bu teknolojiden otelin tüm müşterileri yararlanabilecek. Koç.net dünyada IP Phone üzerinde servis geliştiren 12 şirketten biri. 1998'de bu alanda ilk uygulamalara başlamış. Koç.net Genel Müdür Yardımcısı Kayhan Gürbüz, Türkiye'de ilk defa bir otel bünyesinde böyle bir proje gerçekleştirdiklerini söylüyor. IP Phone'un müşterilere standart telefonun sunamayacağı birçok avantaj sunduğunu belirtiyor:
‘‘Eski telefonların üzerinde kumanda edebileceğiniz bazı tuşlar vardı. Örneğin, bir tuşla uyandırma servisini arayabiliyordunuz. IP Phone yepyeni imkanlar açıyor. Otele gelen bir müşterinin talep edebileceği, aslında basit gibi gözüken ancak fark yaratan uygulamalar gerçekleşiyor. Son bir kaç yıldır tüm Koç.net çalışanlarının önünde bir IP Phone var.‘‘
Divan Oteli müşterilerinin ihtiyacı olabilecek alanlarda sisteme bilgi yüklemiş. Divan Oteli Teknik Grup Müdürü Noyan Bengisu her geçen gün telefona yeni fonksiyonlar eklemek için çalışmalar yaptıklarını söylüyor. ‘IP Phone üzerinde yapmak istediğiniz uygulamalar hayal gücünüzle sınırlı’ diyor:
‘‘Otelimiz genelde iş adamlarına hizmet veriyor. Onlara günün teknolojik ürünlerini sunmalıyız. Otel sektöründeki rekabette ancak müşterinize farklı ürünler sunarak tercih edilebilir hale geliyorsunuz.‘‘
Bengisu, bu sistemi otele uygulamadan önce çeşitli tedirginlikler yaşadıklarını anlatıyor. Özellikle bilgisayar kullanmayan kişilere IP Phone sisteminin yabancı geleceğinden korkmuşlar. Önce kendi çalışanları üzerinde test ederek her seviyede kişinin bu telefonu kullanabileceğini görmüşler. Kısa sürede korkularını aşmışlar. Sistemin altyapısını ve teknik donanımını sağlayan Cisco Systems bu ürünle verimliliği artırmayı ve kullanıcıların çeşitli ihtiyaçlarına anında cevap vermeyi hedefliyor. Cisco Systems Genel Müdür Yardımcısı Murat Erkan, ‘‘Biz akıllı sistemler kuruyoruz. Divan Oteli için öyle bir alt yapı tasarladık ki birçok hizmete birden imkan veriyor‘‘ şeklinde konuşuyor.
Çalışanların ve müşterilerin hayatı kolaylaşıyor Divan Oteli, Türkiye'de IP Phone uygulamasına geçen ilk otel oldu. Projeye yaklaşık yedi ay önce başlandı. Mart ayında ilk deneme odaları oluşturuldu. Nisandan bu yana sistem diğer odalara da taşındı. Bu uygulama sayesinde hem otel çalışanlarının hem de müşterilerin hayatının kolaylaşması hedefleniyor.
Bu proje ile müşteriler odalarında 'check out' (çıkış) işlemlerini tamamlayabiliyorlar. Bunun yanı sıra istedikleri
sinema, bar, cafe, havayolu ve otobüs şirketleri konsolosluk, restoran veya araba kiralama şirketinin adres ve telefonlarına ulaşabiliyorlar. Ayrıca tek tuşla arama işlemini yaptırabiliyorlar.