Güncelleme Tarihi:
Emek Sineması’nın yıkımına ilişkin süreç yaklaşık iki yıldır devam ediyor. Bu süre boyunca, sinema özel bir mücadele alanı oldu. Projeyi yürütecek olan Kamer İnşaat yetkilileri ise susmayı tercih etti. Yalnızca bir kez, 14 Nisan 2010’da projenin mimarı Fatih Kesgün, İKSV’deki toplantıda projeyi kamuoyuyla paylaşmıştı. Kamer İnşaat o gün bu gündür sessizliğini koruyordu. Bu sessizlik geçen hafta bozuldu. Şirketin büyük hissedarı ve yöneticisi Levent Eyüboğlu, geçen hafta gazeteleri ziyaret ederek projelerini ve bundan sonraki süreci anlattı.
Şimdiye kadar konuşmamalarının nedenini mahkeme sürecinin devam etmesine bağlayan Eyüboğlu, gelen tepkiler üzerine de sessiz kalmayı tercih ettiklerini belirtiyor.
Radikal Gazetesi'nden Şenay Aydemir'in haberine göre; Galatasaray Lisesi’nde okuduğunu ve gençliğinin İstiklal Caddesi’nde geçtiğini ifade eden Eyüboğlu, “Emek Sineması yıkılıyor deseler, ben de o insanların arkasına takılır yürüyüş yaparım. Projeyle Emek’i koruduğumuzu, sürdürülebilir şekilde geleceğe taşıdığımızı düşünüyoruz” diyor.
Eyüboğlu’nun verdiği bilgilere göre, Serkildoryan binası yüzde 100 koruma altında. Yani bu binada herhangi bir değişiklik olması söz konusu değil. “Bizim hedefimiz bu binayı aynen korumak” diyen Eyüboğlu şöyle devam ediyor: “Mahkeme bir karar almış: ‘Serkildoryan binasının arkasında kaçak yapı var. Onu yıkın, bu binanın orijinal hali ortaya çıksın. Hem önden hem arkadan bu bina gözüksün’ diyor. Biz de binanın arkasındaki o avluyu açıyoruz. Üstüne bir şey eklenmiyor, arkasına bir şey takılmıyor.” Levent Eyüboğlu, bütün projenin en çok tartışılan kısmı Emek Sineması’na ilişkin ise iki yıl önceki projenin arkasında olduklarını ısrarla vurguluyor. Yani sinemanın ‘aynen’ yukarıya taşınması konusunda kararlılar.
‘Kendi başına ayakta dursun’
“Emek tek başına yaşayamıyor. Orijinal haliyle orada korusak bile yaşaması imkânsız. Çünkü dağıtım şirketleri 1-2 salonlu sinemalara izin vermiyor. Biz diyoruz ki, 10 tane daha salon ekleyelim. Kendi başına ayakta kalabilecek noktaya gelsin. Biz bu salonu aynen koruyoruz. Ama yukarıya taşıyoruz. 11 salonlu bir yer oluyor. Önüne 700 metrekarelik bir fuaye yapıyoruz. Kodak Tiyatrosu gibi olsun istiyoruz. Festivaller, galalar yapılsın, sinemanın kalbinin attığı yer olsun. Böyle bir hayalimiz var.”
Eyüboğlu, Madame Tussauds Müzesi’yle protokol yaptıklarını ancak tepkiler nedeniyle vazgeçmesinden çekindiklerini de belirtiyor. Hatta, bir sinema müzesi projesi de yeni sinema kompleksinin içinde düşünülüyor.
İKSV Başkanı Bülent Eczacı-başı’nın “Bize 6 ay verin yeni proje yapalım” çıkışını da değerlendiren Eyüboğlu “Bunu buraya kadar getirmişiz, bütün izinleri almışız. Bugün çıkıp da ‘Biz proje üretelim’ demek olmaz. Zaten randevu istedik gidip anlatacağız. Eminim ki Bülent Bey bizi duyduktan sonra, ‘İKSV olarak biz bu projenin içinde nasıl yer alırız’ diye zaten bizimle masaya oturacaktır” diyecek kadar projeden emin. Emek Sineması için yapılan eylemlere atıfta bulunarak “Hayatında hiç bu sinemaya gitmemiş insanlara bile Emek Sineması’nı hatırlattık” diyen Eyüboğlu’nun bir de iddiası var: “Eğer kısa sürede bir şey yapılmasa, yıkıntılar üzerinde muhabbet ediyor oluruz.”
Firma önümüzdeki günlerde inşaat ruhsatı için Beyoğlu Belediyesi’ne başvuracak ve Emek Sineması için yeni bir süreç başlayacak.
KAMER İNŞAAT’I 5 YIL ÖNCE ALDIK
Levent Eyüboğlu, çok merak edilen Kamer İnşaat ile ilgili bilgiler de verdi. Şirketin çoğunluk hisselerini 4-5 yıl kadar önce almışlar. Yani 1993’te Emekli Sandığı ile kira sözleşmesi imzalayan Kamer İnşaat’ın yöneticilerinden hiçbiri şu anda bu şirkette bulunmuyor. Eyüboğlu’da bunu doğrulayarak, “Şirketin yapısı yüzde 99.9 oranında değişti” diyor. Peki, Kamer İnşaat’ın hisselerinin alınmasında, bu kira sözleşmesine sahip olmasının bir payı var mı? Eyüboğlu’nun cevabı, “Evet”. Aynı zamanda AVM inşaatlarıyla tanınan Turkmall’ın yüzde 50 ortağı olan Eyüboğlu, amaçlarının kesinlikle AVM olmadığını belirtiyor. Ama proje tamamlandığında ofisler ve dükkânlar olacağını, bunların kiraya verileceğini, zaten şimdiki durumun da farklı olmadığını belirtiyor.
Eyüboğlu’nun verdiği dikkat çekici bilgilerden birisi de şu: İlk anlaşma 1993 yılında yapıldığı için 6 yıl sonra biteceğine ilişkin bir kanı var. Eyüboğlu, sözleşme gereği kendilerinin henüz binayı devralmadıklarını, ancak bütün kiracılar çıktıktan sonra devralacaklarını ve 25 yıllık sürecin başlayacağını aktarıyor.
Yapının fonksiyonu belli değil
Emek Sineması'nın bulunduğu alan Kamer İnşaat'ın projesi hayata geçirilirse yukarıdaki gibi olacak. Yeni binayı mimarlar değerlendirdi
Ömer Kanıpak/Mimar
Projenin plan ve kesitlerini detaylı incelesek daha doğru bir yorum yapmak mümkün olabilirdi belki ama sanırım daha proje ortalarda yok. Bu gönderdiğiniz görseller az çok fikir veriyor. Şöyle ki, Yeşilçam Sokak’ta Emek Sineması’nın girişinin olduğu taraftaki binaların cepheleri korunarak arka tarafında tamamen yeni bir yapı yükseliyor. Bu yapının fonksiyonu belli değil ancak yükseklikten göründüğü kadarı ile mevcut kullanım alanlarının en az iki katına çıkartılması hedefleniyor. Metal ve cam kaplı yeni yapının zemin kotuna ise sokaktaki eski binaların bir, iki katlı cepheleri bir tiyatro dekoru gibi korunmuş oluyor ve bu cephelerdeki kapılardan arkada yeni binaya geçiyorsunuz. Sinema salonu yerinde korunarak çevresindeki yapıların farklı fonksiyonları barındıracak şekilde iyileştirilmesi kısa vadede metrekare artışından elde edilecek kârdan çok daha fazla bir değer yaratabilirdi.
Sorun yatırımcıda değİl, kamu da
Korhan Gümüş/ Mimar
Emek Sineması’nın yalnızca mimari projesini tartışmak bence yeterli değil. Bir kamu yapısı olan sinemanın dönüştürülmek amacıyla bir yatırımcı-müteahhit kuruluşa devredilmesi kültür yönetimi açısından tartışılması gereken bir sorun. Bu tür projelerin piyasa ve kâr odaklı olmayan kuruluşlarla geliştirilmesi gerekir. Proje hizmetleri uzman kuruluşlardan alınır. Sonra müteahhitler veya hizmet için işletmeciler sürece dahil olur. Emek’te tam tersi yapılıyor. Mimarlar, projeyi geliştirenler müteahhitlere hizmet veriyor. Elbette ki binada değişiklik yapılabilir, taşıyıcı sisteme de müdahale edilebilir. Ama buradaki niyet başka. Mevcut haliyle Emek Sineması yatırımcı-müteahhidin ihtiyacını karşılamıyor. Yeni katlarla ve hacimlerle kullanım alanını beş misli arttırıyor. Sorun yatırımcının sinemaya yaklaşımında değil, bu yaklaşımı aynen benimseyen kamunun bakışında.