Güncelleme Tarihi:
BİLECİK’te 3 Ocak Pazar günü duran trene çarpan trenin makinistleri Eskişehir Ekspresi’nin makinistleri Raşit Dikmen ve Bülent Koçyiğit, çıkarıldıkları nöbetçi mahkemece, “Taksirle bir kişinin ölümüne ve birden fazla kişinin yaralanmasına sebebiyet vermek” iddiasıyla tutuklanarak Bilecik M Tipi Cezaevi’ne gönderildi.
Dikmen ve Koçyiğit, elektrikli ve dizel lokomotiflerde fren uyuşmazlığı yaşadıklarını öne sürdü. Kazada, duran trenin makinisti Hikmet Koşay olay yerinde yaşamını yitirmiş ikisi TCDD çalışanı 14 kişi yaralanmıştı.
Makinistlerin ifadelerine göre, Bilecik’in Osmaneli ilçesi yakınlarında Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattındaki çalışmalar nedeniyle Bayırköy-Vezirhan arasında elektrik hattı kesikti. Trene, Bayırköy-Vezirhan arası için dizel lokomotifin takıldı. Vezirhan istasyonunda makinistler kırmızı ışığı gördüler, ancak makas değişimini Eskişehir’den yapan kontrolör makası boş raya vermemişti. Yaklaşık 30 kilometre hızla giden trende aniden fren yapmak zorunlu oldu. Ani fren sırasında elektrikli lokomotif ile dizel lokomotif arasında fren uyuşmazlığı yaşandı. Elektrikli lokomotife dizel lokomotif bağlandığında bu iki lokomotifin fren sistemi birleşiyor. Ani fren nedeniyle fren sisteminde uyuşmazlık yaşandı ve tren, duran trene çarptı.
‘Kırmızıda durmadılar’
Nöbetçi cumhuriyet savcısının talimatı üzerine dün gece Eskişehir’den Bilecik’e gelen kontrolör Bircan T.’nin ise kazayla ilgili olarak, “Makasın değişip değişmemesi önemli değil. Önemli olan, kırmızı ışığın yanması. Kırmızı ışıkta durmaları gerekiyordu” dedi.
Tren kazasına yol açan yedi faktör
Türk Ulaşım-Sen Genel Merkezi tarafından yapılan yazılı açıklamada Bilecik’te meydana gelen tren kazasına yol açan yedi faktör şöyle sıralandı:
1. Elektrifikasyon bağlantısının yapılmamış olması.
2.YHT bağlantılı ekspreslerde herhangi bir gecikme olmaması konusunda personele yapılan baskılar.
3. Makasın, garda bekleyen 11 bin 15 sefer sayılı tren yerine boş raya tanzim edilmemesi.
4. Lokomotif ters gittiği için makinistin sinyali geç fark etmesi.
5. Lokomotifler arasındaki fren uyumsuzluğu.
6. Görevli makinistin sinyali geç fark etmesi
7. ATS’nin (Otomatik frenleme sistemi) kapalı olması.