Güncelleme Tarihi:
Ankara Ticaret Odası (ATO), Kurban Bayramı öncesinde, bayramın sektörlerde yaratacağı ekonomik canlanmayı mercek altına aldı.
Bayramda yüzü gülecek ilk sektör hayvancılık. Bir koyunun 250 ila 400 YTL arasında satıldığı bayram öncesinde büyükbaş hayvanların satış fiyatı da bin 500 YTL ile 3 bin YTL arasında değişiyor. Tarım Bakanlığı’nın verileri doğrultusunda yapılan tahminlere göre 2 milyon küçükbaş, 600 bin de büyükbaş hayvan kurban edilecek. Buna göre Türk halkı sadece kurban için yaklaşık 2.5 milyar YTL para harcayacak.
İNTERNETLE 110 BİN BAĞIŞ
Bu Kurban bayramında kurban kesmek yerine hayır kurumlarına bağış yapanlar da olacak. 2006 yılı 31 Aralık’ta başlayan ve 2007 yılının ilk üç gününü de kapsayan geçen Kurban Bayramı’nda internet yoluyla tam 110 bin bağış yapıldı. Bu bağışları Türk Hava Kurumu, Türk Silahlı Kuvvetleri Mehmetçik Vakfı, LÖSEV başta olmak üzere çeşitli kurum ve kuruluşlar toplayacak. Bu hayır kurumlarından bazıları doğrudan kesilen hayvanları ihtiyaç sahiplerine dağıtırken, bazıları, et üretim tesisleriyle yaptıkları anlaşmalar çerçevesinde, kurbanı verip, yıl boyu et ihtiyaçlarını karşılayacaklar.
40 MİLYON YTL’LİK DERİ TOPLANACAK
Kurban bayramında her yıl tartışmalara yol açan konulardan biri de kurban derisi toplanması. Kurban derisi toplamak için resmi izni bulunan Türk Hava Kurumu son birkaç yılda 1 milyon civarında deri topladı. Türk Hava Kurumu dışında kurban derisi toplayan dernek, vakıf, cami gibi kuruluşlar da bulunuyor.
Kurban derisi toplama tartışması da ekonomik kaynaklı. Tuzlanmış koyun derisinin ortalama fiyatı 5-10 YTL arasında değişirken, tuzlanmış büyükbaş hayvan derisi ise 30 YTL civarında. Yaklaşık 2 milyon koyunun ve 600 bin büyükbaş hayvanın kurban edildiği hesaplanırsa, kurban derilerinin ekonomik değeri, yaklaşık 40 milyon YTL’yi buluyor. Kurban derilerinin bir bölümü kesim hataları nedeniyle ekonomik olarak değerlendirilemezken, bu miktarın da kesilen hayvanların yüzde 20’si olduğu tahmin ediliyor.
ADRESE TESLİM KURBAN
Özellikle büyükşehirlerde kurban satın alma, kesme, taşıma işlerinin zahmetli olması, son birkaç yıldır büyük alışveriş merkezlerinin adrese teslim kurban satışı yapmasına neden oldu. Kredi kartına taksitle kurban satışı da yapan bu marketlerde, vatandaşlar, internet üzerinden kurbanlık siparişini verebiliyor. Din görevlisi, veteriner hekim ve noter huzurunda kesilecek kurbanlar, parcalanmış bir şekilde özel bir koli ieçerisinde, istenen adrese teslim ediliyor.
KASAPLAR BİLEK GÜCÜNDEN KAZANACAK
Kurban Bayramlarının ardından et satışlarının yaklaşık yüzde 70 oranında düşmesi nedeniyle zor günler geçiren kasaplar, bayramda bilek gücünü kullanarak kazanç sağlayacak. Kurban kesim ücretleri hayvanın büyüklüğüne göre 25 YTL ile 100 YTL arasında değişiyor.
70 BİN TÜRK YURT DIŞINDA TATİLE GİDECEK
Kurban bayramı tatilinin 4 günle sınırlı olması, uzun tatil dönemleri kadar olmasa da turizm sektöründe de canlanmaya yol açacak. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği’nin tahminlerine göre, bu Kurban Bayramı’nda 70 bin Türk yurtdışında tatile gidecek. Her bir vatandaşın yurtdışı tatilinde 500-700 dolar harcadığı hesaplandığında, yurtıdışı tatili için Türk vatandaşları yaklaşık 50 milyon dolar harcama yapacak.
2007 yazının ilk yarısını, yaz ortasına denk gelen genel seçimler nedeniyle parlak geçiremeyen tatil yöreleri de bayramdan umutlu. Kış turizminin gözde mekanları Uludağ, Palandöken, Erciyes ve Kartalkaya’nın yanı sıra, Akdeniz bölgesindeki oteller de yerli turisti bayramda ağırlamak için hazırlandı.
Kurban Bayramı’nda yurt içi seyahatlerde de artış gözleniyor. Kurban Bayramı öncesinde otobüs firmalarında yüzde 100’e yakın doluluk oranı yaşanıyor. Türk Hava Yolları’nda ise yurt içi hatlarda biletler günler öncesinden tükendi.
BİR ÖNCEKİ BAYRAMDA KREDİ KARTIYLA 793 MİLYON YTL HARCANDI
Bankalar Arası Kart Merkezi verilerine göre, Yılbaşı ve bir önceki Kurban Bayramını içine alan 29 Aralık 2006 ile 3 Ocak 2007 tarihleri arasında 793 milyon 197 YTL’lik kredi kartı cirosu gerçekleştirildi. Kurban Bayramı ve yılbaşı için gerçekleştirilen alışverişlerde en önemli miktar market ve alışveriş merkezlerinin olurken, tatil ve akraba ziyaretleri nedeniyle akaryakıt satışı, harcamalarda ikinci sıraya oturdu. Bu kez Kurban Bayramı ile yılbaşı arasında 8 günlük süre bulunması nedeniyle bayram alışverişinin 500 milyon YTL’de kalacağı tahmin ediliyor.
ATO Başkanı Sinan Aygün, Kurban Bayramı’nın amacının varlıklı insanlardan yoksullara ekonomik değer aktarmak olduğunu hatırlatarak, “Sokak ortasında, yol kenarında kanlı kesim görüntülerinin, kovalamacaların bu yıl yaşanmamasını diliyorum” dedi. Aygün, tüm vatandaşların Kurban Bayramı’nı kutladı.