<B>Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Mart 05, 2004 20:58
Eğitim ve yönetim danışmanı Prof. Dr. Acar Baltaş, eğitimlerde amacın eğlenmek ve hoş vakit geçirmek olmaması gerektiğini belirterek, yanlış eğitimlerin şirketlere yarar sağlamayacağını söylüyor. Ölçülmeyen eğitimlerin başarılı olmadığını ifade eden Baltaş, bir eğitimin etkisinin iş sonuçlarına yansımasıyla ölçüldüğünü kaydediyor.
Hangi çalışan, hangi eğitimi almalı?, Doğru eğitim hangisi? Eğitimlerin geri dönüşlerini nasıl ölçebilirim?, Eğitimlere verilen para boşa mı gidiyor?...
Şirket çalışanlarının eğitim almalarına karar veren insan kaynakları yöneticileri karar verirken bu sorularla karşılaşıyor. Baltaş&Baltaş Yönetim, Eğitim ve Danışmanlık firması insan kaynakları yöneticileri için 'Doğru Eğitim Seçmek' konulu eğitim düzenliyor. Eğitimleri veren Prof. Dr. Acar Baltaş, eğitimlerde amacın eğlenmek ve hoş vakit geçirmek olmaması gerektiğini söylüyor. Şirketlerde çeşitli sorunlarda tek çözüm olarak eğitimin görülmemesi gerektiğini kaydeden Baltaş, şirketlerde koçluk ve liderlik eksikliğindan kaynaklanan sorunların eğitimle çözülemeyeceğine dikkate çekiyor.
Baltaş, bir eğitimin başarısında en önemli unsurun yönetimin desteğini almak olduğunu belirterek, ‘‘Eğitime yönetimin desteği kritik başarı faktörüdür. Yönetici elemanının eğitimine sıcak bakmalı. Eğitimden döndüğünde onu ölçmeli. İK eğer yönetimden destek alamazsa eğitim başarılı olmaz’’ diyor.
Baltaş'a göre, eğitimlerin başarılı olmasında eğitim alan kurumun yönetimi, eğitim alan kuruluşun insan kaynakları, eğitime katılanlar, eğitim veren kuruluş ve eğitim kuruluşuyla işbirliğinden oluşan beş paydaşın bulunması gerekiyor. Eğitimin ancak ilgili tarafların her birinin üzerine düşeni tam olarak yapmasıyla gerçekçi ve anlamlı olabileceğinin altını çiziyor.
Nerede hata yapılıyor
Acar Baltaş, eğitimin işe ara vermek ve şirket parasıyla tatil yapmak olarak algılanmaması gerektiğinin altını çiziyor. Şirketlerin 15 yıl önceye göre eğitime daha çok önem verdiklerini ifade eden Baltaş, hatalı eğitim seçiminde yapılanları şöyle anlatıyor;
‘‘Eğitim araştırılmadan ismine bakılarak seçiliyor. Katılımcılara hangi eğitimi almak istedikleri soruluyor. Listeden bir eğitim seçmeleri isteniyor. Şirketler kariyer planları ve strateji hedefleriyle eğitim alıyor. Eğitim içeriğinin standart olması ve içeriğinin ölçülebilmesi gerekiyor. Eğitim iş sonuçlarına yansırsa etkili olur.’’
Yeni trend ‘e-öğrenme’
Baltaş&Baltaş Yönetim, Eğitim ve Danışmanlık Başkanı Prof. Dr. Acar Baltaş, eğitimlerde de trendler olduğunu belirterek, stres, ekip çalışması, iletişim ve zaman yönetimi eğitimlerinin modasının geçmediğini aktarıyor. Proaktif olma ve insiyatif kullanma, etkileme ve ikna etme, koçluk ve liderlikle ilgili eğitimlerin ise yeni trend olduğunu ifade ediyor.
Oyunlu eğitimlerin sınıf eğitimlerinin yerini almaya başladığını dile getiren Baltaş, e-öğrenme programlarının da yeni trendler arasında yer aldığını belirtiyor ve şunları söylüyor;
‘‘e-öğrenme programlarının yüzde 60'ı ilk uygulamada başarısız oluyor. Bizim neslin hiçbiri ödevlerini bilgisayar üzerinde yapmadı. Belki bir 10 yıl sonra yeni nesil için bu öğrenme yöntemi daha cazip olacak. Bu konuda potansiyel var ama insanlar daha çok birbirlerinden öğrenmeyi seviyorlar. e-öğrenmeye karşılık karma eğitimi geliştirdik. Elektronik öğrenme ile sınıf ortamını birleştiriyoruz.’’