Güncelleme Tarihi:
Yaratıcı drama çalışmalarında belirli bir yazılı metin bulunmuyor. Çocuklar, hayal ettikleri ve yaşadıkları durumları yansıtıyorlar. Yaratıcı drama, çocuklar için bir öğrenme yolu olarak uygulanıyor. Daha çok okulöncesi eğitim kurumlarında öğretmen tarafından eğitim amacıyla kullanılıyor.
NASIL YAPILIYOR?
Çocuklar dramada hayal ettiklerini tanımlıyorlar. Bu doğrultuda durumları, olayları ve bunlar arasındaki ilişkileri keşfederek öğrenebiliyorlar. Hayal dünyalarını, gerçek yaşamlarındaki bilgi, beceri ve deneyimleri kaynak edinerek yansıtıyorlar.
YA-PA Yayınları tarafından ´Okul Öncesi Eğitim 2´ adlı kitapta Okul Öncesi Eğitimde Yaratıcı Drama Çalışmaları´nı anlatan Doç.Dr. Neriman Aral, Dr. Adalet Kandır ve Uzman Münevver Can Yaşar, yaratıcı dramanın, öğretmenin eğitim amacını gerçekleştirmesine olan katkısını anlatıyor.
Bu çalışmanın çocukları dinlendirme ve eğlendirme açısından önemli olduğunu vurgulayan uzmanlar şöyle konuşuyorlar: ``Drama etkinlikleri, çocuklar açısından bir çeşit oyun olarak da değerlendiriliyor. Çocuklar bu etkinliklere katıldıklarında kendi iç dünyalarını ifade ettikleri için dinlendirici ve rahatlatıcı bir etkiye sahip oluyorlar. Bu etkinlik aynı zamanda çocukları neşelendiriyor, güldürüyor ve eğlendiriyor.``
ÇOCUKLAR KENDİLERİNİ TANIYOR
Yaratıcı drama etkinlikleri, çocukların kendi yeterliliklerini farketmelerini çevrelerindeki dünyayı anlamalarını, çevreleriyle olumlu ilişkiler kurmalarını ve bu ilişkileri sürdürmede başarılı olmalarını destekliyor. Böylece çocuklar, kendilerine daha çok güven duyarak, gelecekteki yaşamlarında daha başarılı olabiliyorlar.
Yaratıcı drama çalışma basamakları şöyle:
* Isınma çalışmaları,
* Esas çalışma ve rahatlama,
* DeÄŸerlendirme,
olmak üzere üç grupta incelenir.
Isınma Çalışmaları: Isınma çalışmaları sırasında müzik kullanılabilir veya bu çalışmalar ritm eşliğinde yapılabilir. Yürüme, koşma, zıplama, çekme, itme, dönme, yuvarlanma, hayvan taklitleri ve yürüyüşleri, farklı zeminlerde yürüme, gösterilen harekete uygun ritm tutma, kukla veya robot gibi hareket etme, çeşitli yer hareketlerini kapsıyor.
Isınma çalışmalarına sınıftaki bütün çocukların katılması gerekiyor.ÂÇocukların birbirlerini tanımaları için kaynaÅŸtırma ve güven çalışmaları yapılıyor. Bu, çocukların birbirleriyle daha iyi iletiÅŸim kurmalarına ve içlerinden geldiÄŸi gibi doÄŸal davranmalarına yardımcı oluyor. Daha sonra çocukların dikkatini çalışmaya toplayacak konsantrasyon çalışması yapılarak çocuklar darama etkinliÄŸine yönlendiriliyor.
Çalışma Başlıyor: Çocukların yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini ön plana çıkaran çalışmada, belirlenmiş bazı kurallar bulunuyor. Ancak, bu kurallar, çocukların çalışmalarını sınırlandırıcı ve onları kısıtlayıcı nitelikte olmuyor. Çocuklar, belirlenen kuralların içinde, özgür bir şekilde oyun kuruyor ve oyunlarını geliştiriyorlar. Çalışmada şu etkinlikler kullanılıyor: Pandomim, rol oynama, doğaçlama, hikaye oluşturma ve dramatizasyon.
Bu etkinliklerden bir veya birkaçı seçilerek uygulama yapılabiliyor. Çocuklar bu çalışmaları bireysel veya grup olarak aktif durumda gerçekleştirebiliyorlar.
Rahatlama ve Değerlendirme: Rahatlama hem bedensel, hem zihinsel anlamda gerçekleşiyor. Etkinliklerin sonunda kullanılarak, çocuklar sakinleştiriliyor. Rahatlamayı kolaylaştırmak için dinlendirici bir ortam, uygun bir müzik ve sakinleştirici sözel yönergeler kullanılabiliyor. Bu çalışmanın amacı ise, olayın tamamlandığını hissettirerek, çocuğu rahatlatmak.
Çalışma sonunda, ´Neler hissettin´, ´Neler yaşadın´, ´Neler düşündün´, ´Daha başka neler yapılabilir´ gibi sorular sorularak, dramanın hedeflerine ulaşması sağlanıyor.
 YARATICI DRAMANIN HEDEFLERİ
Yaratıcı drama çalışmaları, çocukları tüm gelişim özellikleri açısından olumlu anlamda etkiliyor. Buna bağlı olarak bu çalışmaların çocuklara kazandırdığı hedefler şöyle:
* Kendi vücudunu tanıyor ve kullanmayı öğreniyor,
* Yeteneklerini ve becerilerini farkediyor,
* Başkalarını tanıyor, kendini onların yerine koyarak, anlamaya çalışıyor,
* Ä°nsanlarla olumlu iliÅŸkiler ve iletiÅŸim kurma becerilerini geliÅŸtiriyor,
* İşbirliği yapmayı öğreniyor, çalışma becerileri kazanıyor,
* Yaratıcı hayal gücünü geliştiriyor,
* Dil geliÅŸimini destekliyor,
* Günlük yaşantısında karşılaştığı yeni durumlara daha kolay uyum sağlamayı öğreniyor,
* Duygu ve düşüncelerini çevresine daha rahat ifade edebiliyor,
* Estetik duyarlılığını geliştiriyor,
* Zihinsel gelişimini özellikle kavrama gelişimini destekliyor,
* Özgüveni ve özdenetimini sağlıyor,
* Gerçek hayatta yaşama fırsatı bulamayacağı olayları, drama yoluyla yaşayarak deneyim kazanıyor,
* Oyun ve değişiklik ihtiyacını gideriyor,
* Drama çalışmaları yoluyla fiziksel ve psiko-motor gelişimini destekliyor,
* Vücut dilini kullanmayı öğreniyor.
Â