Güncelleme Tarihi:
Türkiye'de küçük ve orta boy işletmelerin sayısı üç buçuk milyon. Kosgeb tarafından kurulan Kobinet'ten aktif olarak yararlananların sayısı ise ancak 2 bin 500.
Bu rakamlara bakıp da bir yanıt verecek olursak, ‘‘Yok canım bizde asla tutmaz‘‘ demek mümkün.
Aslında nereden baktığınıza bağlı. Türkiye küresel ölçekte, bir nokta kadar küçük hacime sahip olabilir. Hatta bir süre daha bu alanda varlık gösteremeyebilir. Şu anda rakamlar ne gösterirse göstersin, Türkiye global sistemin bir parçası olduğu sürece, elektronik ticaret kaçınılmaz olarak gelişecek.
Anımsarsınız herhalde. Pek çok mağazada, genellikle de patronun tam arkasında, küçük plastik çerçevelerin içinde ‘‘müşteri velinimetimizdir‘‘yazardı. Nedense hep tozlu olurdu. Pek bir işe yaramazdı doğrusu. Zaten kimse de bu iki kelimeye fazlaca anlam yüklemezdi.
Ama olan oldu: ‘‘Müşteridir ne yapsa yeridir‘‘ şeklinde bir anlama kavuştu.
***
Ve müşteri yaptı yapacağını:
Müşterinin zamanı kısıtlı çünkü. Hayatını dakika dakika planlamak zorunda. Geçti artık saatler harcanan uğraşlar. Müşterinin, tercihleri gelişti. Akıllandı... Malı yalnızca, rengine, kokusuna vs. bakarak satın almıyor. Fiyat araştırması yapıyor. Üstelik zamanında istiyor, uymazsa değiştirmeyi talep ediyor, kapısına kadar getirilmesini bekliyor. Banka kuyruğunda beklemek istemiyor. Anında haber almak istiyor. Pilavlık pirinç, domates salçası vs. satın almak için harcadığı zamanı boşa geçmiş sayıyor. Çok gitmek istediği bir filmin bileti için, soluğu saatler öncesinden sinema gişesinin önünde almıyor. Seyahate çıkarken, oturduğu yerden ülkeler, oteller ve tatil köyleri arasında tercih yapıyor, uçak bileti rezervasyonu için kimsenin iki dudağı arasından çıkacak sözlere gereksinim duymuyor.
Buraya kadar işin bir yüzüydü. Elektronik ticareti tanımlamak için oldukça basit bir yöntem seçtiğimin farkındayım.
***
İşin diğer yüzünde satıcılar var. Müşteri velinimet ise, akıllı web girişimcisi de geleceğin patronu... Elektronik ticaret sonsuz seçenekler sunuyor. Yaratıcılığınızı göstermenin tam zamanı. Konvansiyonel yöntemler tarihe karışıyor, yeni müşteri tipini kavrayan kazanıyor.
Dijital Gelecek Gazetesi'ni Mine Kılıç hazırladı. Her sayfasının pratik bilgiler içermesine; e-ticaretin tarifi kadar temel bilgilerden sofistike ayrıntılara kadar birarada vermeye özen gösterdi. Bu gazetenin en önemli yanı, bir sektörü kucaklaması, sektöre girmek isteyenlere pencere aralaması, yan sektörleri sayfalara davet etmesi oldu. Ortaya meraklısının okumaktan zevk alacağı, yeni arayış içinde olanlar için fırsatların sunulduğu 'saklanacak' bir paket çıktı.
Hala elektronik ticaretin tutup tutmayacağı konusunda emin olamıyor musunuz? Okumaya başlayın, fikrinizi değiştireceksiniz.
yozer@hurriyet.com.tr