Güncelleme Tarihi:
e-Devlet, vatandaşlara devlet tarafından verilen hizmetlerin elektronik ortamda sunulması demektir. Bu sayede, devlet hizmetlerinin vatandaşa en kolay ve en etkin yoldan, kaliteli, hızlı, kesintisiz ve güvenli bir şekilde ulaştırılması hedeflenmektedir. Bürokratik ve klasik devlet kavramının yerini almaya başlayan e-devlet anlayışı ile, her kurumun ve her bireyin bilgi ve iletişim teknolojileri ile devlet kurumlarına ve kurumlarca sunulan hizmetlere kolayca erişmesi hedeflenmektedir.
e-DEVLET ŞİFRESİ NASIL ALINIR?
e-Devlet sistemine giriş yapabilmek için bir şifrenizin olması gerekmektedir. Sisteme beş farklı yolla giriş yapılabilmektedir. (e-Devlet Şifresi, Mobil İmza, Elektronik İmza, T.C. Kimlik Kartı, İnternet Bankacılığı) Burada en fazla tercih edilen yöntemlerden biri e-Devlet şifresi ile giriştir.
e-Devlet şifresi almak için PTT şubelerinden T.C. Kimlik Kartınızı ibraz ederek şifreyi içeren zarfı satın alabilirsiniz. Şifre şahsen başvuru ile verilmektedir ve işlem bedeli olarak 2 TL tahsil edilmektedir. Sisteme girişlerde güvenliğin bu kadar yüksek tutulmasının nedeni ise önemli kişisel bilgilerinizin sistemde kayıtlı bulunmasıdır. Yüksek güvenlik gerektiren işlemler olmasından dolayı şifrenizi kimseyle paylaşmayın.
İlk şifreler genellikle akılda kalıcı değildir ve bu nedenle vatandaşlar bu şifreleri değiştirme gereği duyarlar. Sizde şifrenizi daha akılda kalıcı bir şifre ile değiştirmek isterseniz; isminizin yer aldığı kısımda "Benim Sayfam" yazılı kısıma tıklayın ve açılan ekranda "Kişisel Bilgi ve Ayarlarım" bölümüne girin. Sonrasında "Ayarlarım ve Şifre İşlemleri" kısmına tıklayın. Ardından "Şifre Değiştir" butonuna tıklayın ve bu alanda sizden istenen yerlere mevcut şifrenizi ve kullanmak istediğiniz yeni şifrenizi yazıp kaydederseniz, artık yeni şifrenizle sisteminize giriş yapabilirsiniz.
ŞİFREMİ NASIL KULLANACAĞIM?
Elektronik hizmetlere erişebilmek için TC kimlik numaranız ve PTT’den almış olduğunuz şifre ile sisteme giriş yapmanız gerekmektedir. e-İmza veya mobil imza gerektiren hizmetleri kullanabilmek için e-İmza veya m-imza edinilmesi hizmete bağlı olarak ayrıca gerekebilir.
Şifre ile ilk defa giriş yaptığınız durumda sistem sizi şifre değiştirme sayfasına yönlendirir. Bu durumda PTT’den aldığınız şifreyi girmeniz ve ardından da kendinizin belirleyeceği ve belli kriterlerden oluşan (şifre değişikliği sayfasında açıklanan) yeni şifrenizi girmeniz istenir. Bu işlemleri tamamladıktan sonra yeni şifreniz ile sisteme giriş yapabilirsiniz. Şifreyle ilgili ekranda bulunan uyarıları lütfen dikkatlice okuyunuz. Güvenliğiniz için lütfen şifrenizi kimseyle paylaşmayınız.
ŞİFREMİ NASIL DEĞİŞTİREBİLİRİM?
Sisteme şifre ile ilk defa giriş yapan kullanıcı, güvenlik sebebiyle, otomatik olarak “Şifre Değiştirme” sayfasına yönlendirilir. Kayıt sonrasında sisteme giriş yapmış vatandaşlar dilerse “Şifre ve Güvenlik Ayarlarım” sayfasından şifre değişikliği işlemini gerçekleştirebilir. Ayrıca vatandaşlar PTT şubelerinden tekrar şifre alarak da şifre değiştirme işlemi gerçekleştirebilirler.
ŞİFRENİN UNUTULMASI, ÇALINMASI VEYA KAYBEDİLMESİ DURUMUNDA NE YAPILMASI GEREKİR?
Şifrenizi unutmanız durumunda şifre yenileme yapabilir, e-imza, mobil imza, internet bankacılığı, T.C. kimlik kartı ile e-Devlet Kapısı’na giriş yaparak yeni şifre belirleyebilir veya PTT’den yeni bir şifre alabilirsiniz. Şifre yenileme hizmetinden yararlanabilmek için profilinizde bulunan iletişim bilgilerinden cep telefonu numaranızı ya da hem cep telefonu numaranızı hem de e-postanızı e-Devlet Kapısında doğrulamış olmanız gerekmektedir. Bu işlemleri yapmadığınız takdirde PTT şube ve Merkezlerinden şahsen yeni bir şifre almanız gerekmektedir.
Daha önce cep telefonu ve e-posta doğrulaması yapmış iseniz e-Devlet Kapısı Şifre ve Güvenlik Ayarlarım bölümünden:
Sadece PTT şubelerinden yeni şifre zarfı alarak
Cep telefonuma ve e-posta adresime gelecek kodları girerek
Cep telefonuma gelecek kodu girerek