A.A
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 22, 2012 15:40
Ressam Burhan Doğançay'ın 14 ayrı dönemine ait eserleriyle dünyanın önde gelen müzelerinin koleksiyonlarında bulunan 120 çalışmasından oluşan “Kent Duvarlarının Yarım Yüzyılı: Burhan Doğançay Retrospektifi” sergisi, yarın İstanbul Modern Sanat Müzesi'nde ziyarete açılacak.
Serginin tanıtımı amacıyla düzenlenen basın toplantısına konuşan Doğançay, serginin Türkiye'de bir ilk olduğunu söyledi.
Bir ressamın 50 yılını kapsayan bir sergiyi düzenlemenin kolay olmadığını belirterek, “İlk defa 13 resim dünyanın önemli müzelerinden buraya geldi. Bu eserler, 23 Eylül'den sonra geldikleri müzelere geri gönderilecek” diye konuştu.
Doğançay, duvar yazılarına da değinerek, şöyle konuştu:
“Şimdi duvarlar tertemiz. Çünkü her gencin bilgisayarı var. Yazacaklarını buralara yazıyorlar. 1970'li yıllarda İstanbul'da bir santimetrekare yer yoktu duvarlarda. Politik mesajlarla doluydu. Şimdi duvarlarda yazan tek şey 'Buraya çöp dökmeyin.' Gelişen bu teknolojiye rağmen taş devrinde yaşıyorum. İnternetteki duvarlar ve tweetlerle hiç ilgim yok. Nasıl işlediğini bile bilmiyorum. Bu arada, fakir ülkelerle zengin ülkeler arasındaki uçurum giderek artıyor. Böyle giderse terörizm artacak.”
“En kapsamlı Doğançay sergisi”
İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı, İstanbul Modern'de Doğançay'ın ülkedeki en kapsamlı sergisinin oluşturulduğunu söyledi.
Ezcacıbaşı, serginin sanatçının 50 yıllık sanatsal yaşamından kesitler sunduğunu belirterek, şunları kaydetti:
“Burhan Doğançay'ın Türkiye'deki ilk retrospektifi 2001 yılında Dr. Nejat Eczacıbaşı Vakfı tarafından Dolmabahçe Kültür Merkezi'nde düzenlenmişti. Böyle bir serginin bir müzede sergilenmesini arzu eden Burhan Doğançay'ın isteğini, yıllar sonra İstanbul Modern'de gerçekleştirmekten dolayı büyük mutluluk duyuyoruz. 1987 yılında, 1. İstanbul Bienali'nde sorumlu olduğum Askeri Müze'de aynı salonda yan yana sergilenen 'Muhteşem Çağ', 'Madonna' ve 'Mavi Senfoni', bu sergide yine bir arada yer alıyor.”
İstanbul Modern'in retrospektif geleneğini gelecek yıllarda da sürdüreceğini vurgulayan Eczacıbaşı, Doğançay'ın sergisine paralel çeşitli etkinliklerin düzenleneceğini söyledi.
Eczacıbaşı, sergide Doğançay'ın dünyanın önde gelen 13 müzesinin koleksiyonlarında bulunan çalışmalarının İstanbul Modern'de bir araya geldiğine dikkati çekerek, “Dünyanın en önemli müze koleksiyonlarına ait çalışmalarla oluşturduğumuz serginin, sadece Burhan Doğançay'ın çağdaş sanat ortamındaki yerini gündeme getirmekle kalmayacağına, aynı zamanda yaşadığımız zamanı daha iyi yorumlayabilmek açısından özellikle genç kuşak izleyiciler için eşsiz bir fırsat olacağına inanıyoruz” diye konuştu.
“Duvarlar aracılığıyla yaşanan zamanın kaydını tutuyor”
Serginin küratörü ve İstanbul Modern Şef Küratörü Levent Çalıkoğlu, Doğançay'ın modern ve çağdaş kent kültürünün ana sembollerinden biri olan duvarlar aracılığıyla yaşanan zamanın kaydını tutan az sayıdaki sanatçıdan biri olduğunu söyledi.
Çalıkoğlu, referansları sokak kültürü olmasına rağmen Doğançay'ın tüm çalışmalarının sanatsal bütünlük ve imge kurgusu açısından kişisel hayal dünyasının dışa vurumundan doğduğuna işaret ederek, “Doğançay, değişken üslup ve tekniklerle modernden doğan ama aynı zamanda çağdaş sanatın enerjik diliyle şekillenen yaratıcılığını her daim güncelliyor. Yaşadığımız zamanda sokak kültürü ile sanat, gelip geçicilik ile zamansızlık, bellek ile bilinçaltı arasındaki sınırları birbirine yakınlaştırıyor” ifadelerini kullandı.
Serginin sponsorluğunu üstlenen Yıldız Holding Kurumsal İletişim Genel Müdürü Zuhal Şeker de holding olarak toplumun sosyal gelişimine duyarlı hareket ettiklerini vurguladı.
Şeker, 68 yıldır Türkiye'nin ekonomik gelişimine olduğu kadar, kültürel ve sanatsal gelişimine de destek sağlayacak çalışmaların içinde yer almaya özen gösterdiklerini belirterek, “Bu sergiyle uluslararası anlamda da çok büyük başarılara vakıf olmuş sanatçımız Burhan Doğançay'ın eserlerini Türk izleyicisiyle buluşturmaktan dolayı çok mutluyuz” dedi.
Sergi, 23 Eylül'e kadar ziyarete açık kalacak.