Dünyanın en uzun köprüsü Avrupa ve Afrika’yı bağlayacak

Güncelleme Tarihi:

Dünyanın en uzun köprüsü Avrupa ve Afrika’yı bağlayacak
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 18, 2004 00:52

Bugün dünyada iki kıtayı birbirine bağlayan tek ülke ünvanı Türkiye'ye ait. Her ne kadar bu özelliğimizi dünyaya pazarlayıp İstanbul'a yeterli sayıda turist çekemesek de Avrupa ve Asya'yı birleştiren Türkiye'nin sahip olduğu bu ünvanı ele geçirmek için dünyada birçok proje geliştiriliyor.

Geçtiğimiz günlerde Çin asıllı Amerikalı mimar Eugene Tsui tarafından geliştirilen bir proje çok yakın bir zamanda Avrupa ve Afrika kıtasının birbirine bağlanabileceğinin sinyallerini veriyor. Ancak bu proje gerçekleşse bile Avrupa ve Afrika, İspanya ve Fas ülkeleri arasından bağlanacak. Yani yine iki kıtayı bağlayan tek ülke ünvanı sadece Türkiye'ye ait olmaya devam edecek.

EN İYİ PROJE SEÇİLDİ

Eugene Tsui tarafından tasarlanan projenin bugüne kadar Avrupa ve Afrika kıtasını bağlamak için geliştirilen en iyi proje olduğu ifade ediliyor. Tsui'nin Cebelitarık Boğazı'na yapılacak 14.5 kilometre uzunluğundaki bir köprüden oluşan projesi, gerçekleşmesi halinde dünyanın en uzun köprüsünü ve en büyük mimari eserini oluşturacak. Mimar Tsui'nin suyun altından ve üstünden geçen bu inanılmaz köprüsü kesinlikle dünyadaki mevcut köprülerin hiç birine benzemiyor. Projede en dikkat çeken bölüm ise Akdeniz'in ortasında inşaa edilecek 5 kilometre enindeki yüzen adadan oluşuyor.

Proje aşamasında olan köprünün yapımının onaylanması halinde dünyanın turist çeken en önemli yerlerinden biri olacağı tahmin ediliyor. 14.5 kilometre uzunluğundaki köprüde saatte 12 milyar kw elektrik üreten 150 rüzgar ve 80 su altı türbini yer alacağı ve üretilen enerjinin büyük bir bölümünün İspanya ve Fas'ta yer alan tarım bölgelerine satılabileceği söyleniyor. Böyle olduğu takdirde de köprüye yapılacak yatırım çok kısa sürede çıkartılabilecek.

10 MİLYAR DOLAR YATIRIM

Mimar Tsui, köprünün Cebelitarık Boğazı'nın doğal su akışını engellemeyeceğini, çevreye ve doğal hayatada olumsuz etkisinin olmayacağını söylüyor. Yatırım maliyeti 10 milyar dolar olması beklenen köprünün, bu maliyeti Fas, Fransa ve İspanya'nın birlikte karşılayabileceği belirtiliyor.

Köprü İspanya'nın güney kıyısında yer alan Tarifa şehrinden Fas'ın kuzeyine uzanıyor. Köprünün ilk 1.5 kilometresi kıyı şeridinden başlıyor ve daha sonra 3.5 kilometre suyun 200 metre altından tünelle devam ediyor. Tünel daha sonra ortaya inşaa edilen adaya çıkıyor ve yaklaşık 5 kilometre bu adanın üzerinde gittikten sonra tekrar suya girerek yine 3.5 kilometre tünelle giderek fazla karşı kıyıya ulaşıyor. Projenin çok büyük gemilerin bile boğazdan geçmesini sağladığını söyleyen Tsui, köprünün ayrıca bu gemiler için liman görevi de gördüğünü vurguluyor.

Deve için bile yol var

Eğer 60 milyon veya daha fazlası bu köprüden geçerse trafik sorunu ne olacak diye düşünebilirsiniz. Köprü tam 24 şeritten oluşacak. Bu şeritlerin 8'i otomobil, 4'ü kamyon ve otobüs, 4'ü normal tren ve 2'si hızlı tren yollarından oluşacak. Geri kalan şeritler ise yaya yollarından oluşacak. Bu yaya yollarında yürüyüş yapmanın dışında, bisiklet veya motosik yolları ve ayrıca deve ve at yolları da olacağı kaydediliyor. Yaya güvenliği için motorlu araçların yolları bir metre aşağıda bulunacak. Köprüden günde 150 ila 300 bin arasında kişinin seyahat etmesi bekleniyor.

Köprünün ortasındaki 5 kilometre enindeki yüzen adada ise dünyanın en büyük kongre ve fuar alanı yer alacak. 2 kilometre uzunluğunda 250 metre genişliğinde bu alanda her bir katı 500 bin metrekare olan 23 katlı bir merkez yer alacak. 1 milyon metrekare otopark alanının bulunduğu adada, çeşitli plazalar, tiyatrolar, açık pazarlar, yiyecek içecek marketleri, yeşil alanlar gibi geniş bir alan olacak. Yüzen adada tekneler ve turist gemileri için de iki büyük marina yer alacak.

Fas'ın turizmini 26 kat artıracak

Eugere Tsui'nin Cebelitarık Boğaz Köprüsü projesinin, turistlerin de büyük ilgisini çekmesi bekleniyor. İspanya'ya yılda ortalama gelen 50 milyon turistin bu köprü ile ikiye katlanması beklenirken, Fas'ı ziyaret eden 2.3 milyon turistin ise yüzde 2 bin 600'lük bir artışla 60 milyona ulaşması bekleniyor. Turist sayılarında bu artışın iki ülke için 8 milyar dolarlık ek turizm geliri anlamına geldiğini kaydeden uzmanlar, köprünün kuzey Afrika ekonomisini canlandıracağını da ifade ediyorlar.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!