Dünyadaki markalardan ders alın taklit etmeyin

Güncelleme Tarihi:

Dünyadaki markalardan ders alın taklit etmeyin
Oluşturulma Tarihi: Aralık 16, 2003 00:00

Dünyada önde gelen lüks markaların danışmanı ve Fransa'daki ESSEC Ä°ÅŸletme Okulu öğretim görevlisi Marie France Pochna, ‘‘Türk ÅŸirketleri, dünyadaki markalaÅŸma örneklerini izleyip, ders çıkarsın. Asla taklit etmeye kalkmasın’’ dedi.LÃœKS markaların tüm sırlarını bilen kiÅŸi olarak kabul edilen moda ve marka danışmanı Marie France Pochna, marka yaratmanın kaynağında gelenek hissi ile birlikte pazarlama becerileri ve duyguların körüklenmesinin yattığını söyledi. Pochna, duygu olmadan bir markayla müşteri arasında uzun süreli bir iliÅŸki kurmanın mümkün olmadığını belirterek, markalaÅŸma yolundaki Türk ÅŸirketlerine dünyanın en iyi markalarının geliÅŸimini izlemelerini, ancak taklit etmemelerini önerdi.Bir markayı kopya ederek marka olunamayacağını vurgulayan Pochna, ‘‘Çünkü bir marka kendine karşı her zaman samimi olmalıdır’’ dedi.18-19 Aralık tarihlerinde düzenlenecek Marka 2003 Konferansı'nın konuÅŸmacılarından biri olan Marie France Pochna, Fransa'da bulunan ESSEC Ä°ÅŸletme Okulu'nda MBA dersi veriyor ve modanın toplumsal dinamikleri yönlendiren en güçlü etkenlerden biri olduÄŸunu savunuyor. Pochna, markalaÅŸmak isteyen Türk ÅŸirketlerine ÅŸu önerilerde bulundu:‘‘Dünyanın en iyi lüks markalarını izleyin. Bu ÅŸirketlerin yüksek skalada büyük pazarlara girmelerine olanak saÄŸlayan uygulamalarıyla birlikte marka kontrol strateji ve marka yönetimlerini inceleyin.’’‘Lüks’ün deÄŸiÅŸen bir kavram olduÄŸunu kaydeden Pochna, ‘‘Her ÅŸey sürekli olarak yeniden gözden geçiriliyor. Åžu anda Avrupa ve Amerika'daki tüketiciler hem daha becerikli hem daha çok yönlü. Aynı zamanda global markaların mesajlarından ötürü bunları satın alma eÄŸilimi daha düşük. Toplumun farklı kesimlerinin ve hatta lüks pramidinin içikdekilerin kendi aralarında farklı fikirlere sahip olması iyi bir ÅŸey. Bu herkesin kendi yolunu bulması anlamına geliyor’’ dedi.LÃœKS TÃœKETÄ°CÄ°SÄ° ÖNDE KOÅžARBir müteÅŸebbisin logosuyla herÅŸeyi satabildiÄŸi zaman marka olduÄŸunu söyleyen Pochna, Virgin, Microsoft, Nike, Sony gibi markaların yavaÅŸ yavaÅŸ yıldızlaÅŸtığını belirtiyor. Chanel, Armani, Dior, Vuitton gibi lüks markaların son zamanlarda dünyanın önde gelen markaları arasına girdiklerini kaydeden Pochna şöyle konuÅŸtu: ‘‘Lüks, bir endüstriye dönüşmüş olsa da, bu baÅŸarının bir kısmı tasarımcı ve yöneticilerin el ele çalışmasından kaynaklanıyor. Bu, lüks malları üreten ÅŸirketlerinin neden herÅŸeyden önce perakendeci olduklarını ve son zamanlarda elde ettikleri tecrübe ve baÅŸarıları açıklıyor. Son 20 yılda lüks endüstri genel ekonomiden 2 kat fazla büyüdü. Bu müşteriyle direkt iÅŸ yapan diÄŸer sektörler açısından da çok deÄŸerli. Zeki lüks tüketicisi profil, tutum, talep ve beklenti açısından önde yer alan bir koÅŸucudur. Ondan her iÅŸle ilgili kritik bilgiler alınabilir.’’Lüks tüketim artık dördüncü kuÅŸaÄŸa girdiLÃœKS ürün ile tüketimin baÅŸlangıçta eski para ve iyi kalitede yapılmış mobilya ve gümüş eÅŸyalarla sınırlı olduÄŸunu belirten Marie France Pochna, Hollywood starlarının yaÅŸam biçimlerinden esinlenerek zenginliklerin gösterildiÄŸi baÅŸarı geçiÅŸleri, pahalı mücevherler, hızlı otomobiller ve jet uçaklarla lüksün ikinci kuÅŸaÄŸa 20'inci yüzyılda geldiÄŸini söyledi.Pochna lüksün geliÅŸimini şöyle özetledi: ‘‘60 ve 70'lerde genç kuÅŸak daha çok özgürlük talep ediyordu. Böylece yeni kültür yükseldi ve lüks demokratikleÅŸti. Ä°ronik bir biçimde ‘yükselen hareketlilik' veya ‘yükselme hırsında olan gençler' etiketiyle üçüncü lüks kuÅŸağı 1980'lerde, insanların baÅŸarılarını fiyat etiketleriyle, tasarım markalarıyla ve kredi kartlarının renkleriyle kurdukları iletiÅŸimlerle anlattığı en heyecanlı bölümü geldi. Chanel, Armani, Calvin Klein, Ralph Lauren ve Gucci markaların global görünüşünde uluslararası bir yaÅŸam biçiminden oluÅŸan yeni fenomene katıldık hep beraber. Bunu büyük reklamlarla, dev maÄŸazalarla gerçekleÅŸtirdik.’’Bugünlerde lüksün dördüncü kuÅŸağına girdiÄŸimizi belirten Pochna, ‘‘Endüstri ve materyalizm sonrası toplumumuzda en azından dünyanın geliÅŸmiÅŸ bölümünde lüks bir etiket olmaktan ziyade bir ruh haline dönüşüyor. Burada zenginliÄŸi göstermenin iç mutluluÄŸu aramaktan daha az etkisi var’’ dedi.Marie France Pochna kimdir?PARÄ°S'te hukuk eÄŸitimi alan Marie France Pochna, bir süre Paris ve New York'ta avukatlık yaptıktan sonra Christion Dior'un hayatını kaleme aldığı ‘Merhaba Mr. Boussac' ile dünyada tanınan bir isim oldu. Ardından Nina Ricci ve Paul Richard hakkında da kitaplar yazan Pochna, stil, moda ve lüks markalar konusunda yaptığı çalışmalar ile birçok ödül kazandı. Fransa'nın en önemli iÅŸletme okullarından ESSEC'de lüks markalar konusunda MBA dersi veren Pochna, alanındaki en önemli danışmanlardan biri olarak kabul ediliyor.Marka Zirvesi baÅŸlıyorMARKA Konferansı'nda geri sayım baÅŸladı. Yürekli EÄŸitim ve Danışmanlık tarafından, ‘Gerçek baÅŸarılar tesadüflere dayanmaz' noktasından hareketle bu yıl dördüncüsü düzenlenen Marka 2003 Konferansı, bu anlamda markalaÅŸmak, yarattığı markayı büyütmek, farklılaÅŸtırmak, gençleÅŸtirmek, ölümsüzleÅŸtirmek ve baÅŸarılı marka stratejilerini yakından tanımak isteyenler için bir ‘Zirve' niteliÄŸinde olacak. Ana sponsorluÄŸunu Worldcard ileÅŸitim sponsorluÄŸunu ise Hürriyet'in üstlendiÄŸi Marka 2003 Konferansı, 18-19 Aralık'ta geçen yıllarda olduÄŸu gibi bu yıl da farklı disiplinlerden marka uzmanlarını buluÅŸtururken 800 kiÅŸiyi ağırlayacak.CUNNINGHAM YÖNETÄ°YORBu yıl da yöneticiliÄŸini BJ Cunningham'ın üstlendiÄŸi Marka 2003 Konferansı'nın konuÅŸmacıları arasında ABD'nin tüketici davranışları konusunda en önemli uzmanlarından biri olması nedeniyle ‘Tüketicinin zihninde yaÅŸayan adam' olarak kabul edilen Michael Solomon ve efsane markaları birer vaka olarak inceleyip sırlarını ortaya çıkartan Shaun Smith yer alıyor. Marka harikası David Beckham projesinin yaratıcısı Ä°ngiltere'nin önde gelen menajerlik firması SFX Sports'un BaÅŸkanı Jon Holmes'ün yanı sıra ‘Dünyayı DeÄŸiÅŸtirmek Ä°stiyorum' diyerek parfümden aydınlatmaya, askıdan posta kutusuna, sofradan modaya 500'ün üstündeki ürün tasarımına imza atan tasarımın süper starı Karim Rashid de Marka 2003 Konferansı'nın konuÅŸmacıları arasında yer alıyor.‘‘Duygusal MarkalaÅŸma' kavramıyla devrim yaratan dünyanın en iyi marka imaj yaratım ÅŸirketi Desgrippes Gobe Group'un Kurucusu ve BaÅŸkanı Marc Gobe ile ‘Lüks markalar farklı sektörler için kullanılabilecek iÅŸ modellerine dönüştüren Marie France Pochna da Marka Konferansı'ndaki diÄŸer isimlerden.Siyasi markaların sırlarını bilen siyasetçi olarak nitelendirilen ve bu çerçevede de uluslararası politika ve siyasette marka konusunu ele alacak Romanya DışiÅŸleri Bakanlığı Devlet Bakanı Georgia Ciamba ve maÄŸaza tasarım dahisi olarak nitelendirilen Ron Pompei ile birlikte Efes'in Rusya'daki baÅŸarısında önemli paya sahip Efes Pilsen Rusya Pazarlama Direktörü TuÄŸrul AğırbaÅŸ Marka 2003 Konferansı'nın diÄŸer renkli isimleri arasında yer alıyor. Gazeteci yazar AyÅŸe Arman ve müzisyen Mercan Dede ise konferansın renkli simalarından olacak.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!