OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 24, 2004 00:00
ABD’li iÅŸ dünyası ve ekonomi dergisi Businessweek ile marka danışmanlığı ÅŸirketi Interbrand iÅŸbirliÄŸi ile yürütülen ‘En iyi küresel markalar’ araÅŸtırması sonuçları açıklandı. 4 yıldır düzenlenen ve dünyanın en büyük firmaları üzerinde yapılan çalışmaya göre bu seneki sıralamada en çok deÄŸer kazanan 5 firmadan 4’ünü teknoloji ÅŸirketleri oluÅŸtururken Coca Cola, Ford, Disney gibi uzun geçmiÅŸe sahip geleneksel markaların deÄŸer kaybettikleri görüldü. Ä°pod’un baÅŸarısı ve kuvvetli marka sadakati sayesinde Apple bilgisayar, marka deÄŸerini yüzde 24 oranında arttırarak 43’üncülüğe yükselirken, Yahoo, Amazon, Samsung ve Hsbc Bank marka deÄŸerini en çok arttıran diÄŸer ÅŸirketler oldular. AraÅŸtırmada dünya ekonomisinde görülen düzelme iÅŸaretleriyle de ilgili olarak 100 ÅŸirketin toplam marka deÄŸerinin yüzde 2.2 oranında arttığı ifade edildi. Dünya ekonomisindeki bu düzelmeden özellikle finans ve lüks mal üreticilerinin olumlu etkilendiÄŸi belirtildi. Sıralamanın üst sıralarında ABD’li ÅŸirketlerin mutlak hakimiyeti hala devam ederken listedeki ABD ÅŸirketi sayısı geçen seneye göre 64’ten 58’e düştü. AraÅŸtırmada J.P. Morgan Chase, Morgan Stanley gibi yatırım bankalarıyla oluÅŸturulan markaların 5 yıllık satış ve gelir tahminleri, piyasa liderliÄŸi, istikrar gibi deÄŸerlendirmelerle birleÅŸtirilerek markaların gerçek ekonomik deÄŸerine ulaşılmaya çalışıldı. Gelirlerinin en az 3’te birinin yurtdışından elde edilmesi ve finansal verilerin halka açık olması gibi kriterlere sahip olmayan Wal-Mart, Visa ve CNN gibi bazı markalar araÅŸtırma kapsamına dahil edilmedi.Â
button