Dünya ÅŸampiyonlarının tedarikçisi bir Türk

Güncelleme Tarihi:

Dünya şampiyonlarının tedarikçisi bir Türk
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 04, 2004 00:00

Eurosport'ta seyrettiÄŸiniz ve Dünya Ralli ÅžampiyonluÄŸu için mücadele eden Carlos Sainz, Marcus Gronholm, Petter Solberg gibi ünlü ÅŸampiyon pilotların WRC otomobilleri, yüzbinlerce dolarlık fiyatlarıyla adeta birer tekerlekli servet. Bu servetin bir kısmı ise, çok uzakta deÄŸil, Ä°stanbul Ä°kitelli Organize Sanayi sitesinde, Levent Gür'ün atölyesinde üretiliyor.Birkaç tanesi bir araya geldiÄŸinde milyonlarca dolarlık bir servet oluÅŸturan WRC otomobilleri birçok otomobilseverin rüyalarını süslerler. Elbette bu araçların fizik kurallarına böylesine meydan okuyabilmeleri için hafiflik ve dayanıklılıkları çok önemli. Bu hafiflik ve dayanıklılığın en büyük sırlarından biri ise karbon-kevlar. Bu son derece özel alaşım madde, yüksek maliyeti ve ustalık isteyen üretim aÅŸamasıyla biliniyor. Modern yarış otomobillerinde sıkça rastlanan bu parçalar, yakın zamana dek yurtdışından ithal edilirdi. Ancak artık karbon-kevlar parçalar Türkiye'de üretiliyor, ÅŸekillendiriliyor ve yurtdışına ihraç ediliyor. Atölyesinde bu özel parçaların üretimini yapan Levent Gür, yakın zamanda Ä°ngiliz'ler ile ortak tasarladıkları ve ÅŸu an yapım aÅŸamasında olan yeni ve özgün bir araca imza atacaklarını söylüyor.Otomobile olan merakınız ne zaman baÅŸladı?Dünyaya gözümü açtığımda ilk gördüğüm ÅŸeylerden biri oldu otomobil. Otomobille iç içe yaÅŸayan bir ailenin çocuÄŸu olmanın büyük payı var bu merakta. Ä°lk olarak çocukluÄŸumda oynadığım matchbox'lar ile hayatıma girdi. Ortaokul birinci sınıfta ilk kez otomobil kullandım. Daha sonraları 5 kez Türkiye Ralli Åžampiyonu olan Ali BacıoÄŸlu'nun yarışlarını babamdan dinlemeye baÅŸladım. BacıoÄŸlu aile dostumuzdu. Böylece otomobil sporuna ve otomobil mekaniÄŸine de bir ilgi baÅŸladı. 85 yılından itibaren, evimizin yakınına taşınan Ali Karacan'ın yarış garajına gidip gelmeye baÅŸladım. Yarışlarda otomobilin camlarını silip, benzinini doldururken büyük keyif aldığımı hatırlıyorum. Daha sonra ekip olarak bir baÅŸka ÅŸampiyon pilot olan Emre Yerlici'nin takımına transfer olduk. Antremanlarda Emre Yerlici'ye yol notu okuyarak co-pilotluÄŸu öğrendim. Fiilen co-pilotluÄŸa baÅŸladığım 90 yılında daha ehliyetim bile yoktu. Daha sonra ekonomi eÄŸitimi almak için Amerika'ya gittim. Amerika'da bir yıllık bir otomobil mühendisliÄŸi kursu vardı. ‘‘Sandviç kurs’’ dedikleri bu programı bitirdim ve sertifika aldım. Kafamda hep otomobili bir meslek olarak edinme fikri vardı.Bu fikir aklınıza ilk olarak ne zaman ve nasıl girdi?Ä°lk olarak 1986 yılında Ali Karacan'ın yarış otomobili MG Metro'da gördüğüm bir karbon-kevlar parçayı hala unutamam. Hava filtresinin kutusuydu ve o parçayı 3 gün boyunca seyrettiÄŸimi hatırlıyorum. Henüz 14 yaşındaydım. Hem hafif, hem de çok saÄŸlam olan o kutuya hayran kalmıştım. 15 yıl boyunca bu teknolojiyi takip ettim. Bu takibi yurtdışında da sürdürdüm. Fakat tekstil sektöründeydim.Karbon-kevlar üretimi, meslek halini nasıl aldı?2000 yılında atölyemin bir kısmında prematüre olarak, tamamen hobi formatında karbon-kevlardan basit parçalar üretmeye baÅŸladım. Bu parçaları yurt dışında pazarlamayı denedim. Birçok firma, kalitemizi beÄŸendi, ürünlerimizi uygun buldu. Böylece 2002'den itibaren bu iÅŸ hobi olmaktan çıktı ve bu atölyede üretime baÅŸladık. Türk otomotiv yan sanayinden de büyük destek gördük.Karbon-kevlar'ı üreten baÅŸka üreticiler de var. Fakat sizin parçalarınız WRC'de yarışan takımlardan bile talep görüyor. Burada üretilen karbon-kevlar'ın farkı nedir?Karbon-kevlar üretimi çok karmaşık bir iÅŸlem. DoÄŸru malzemeler doÄŸru ÅŸekilde birleÅŸtirilmezse verimli olmuyor. Bizim üretimimiz verimli ÅŸekilde gerçekleÅŸiyor. Böylece parçalarımız kaliteli, saÄŸlam ve güzel görünümlü oluyor. Bunlar da karbon-kevlar'da kalitenin kriterlerini oluÅŸturan öğeler. Motorsporlarında en üst kaliteyi arayan takımlara parça veriyoruz. Bunun yanısıra, çok esneÄŸiz, taleplere çabuk cevap verebiliyoruz.WRC'de hangi firmalarla iÅŸbirliÄŸi yapıyorsunuz?Prodrive-Subaru, Mitsubishi Ralli-Art, Citroen-Sport, MSD, Suzuki gibi takımlara otomobilin iç aksam parçaları, alt kaplamaları, spot yuvası, tampon, ayna, havalandırma elemanları ve koltuk iskeleti gibi parçalar saÄŸlıyoruz. Hatta Mitsubishi Ralli-Art ve Citroen-Sport'a saÄŸladığımız spot yuvalarını burada kendimiz tasarladık ve ürettik. Bu parçalar çeÅŸitli testlerden geçirildiler ve ÅŸu an yarış otomobillerinde kullanılıyorlar.Günlük otomobiller için bir çalışmanız var mı?Büyük bir Fransız otomotiv grubuyla bir proje üzerinde çalışıyoruz. Ancak üretimimizin yüzde 90'dan fazlası yurtdışına yönelik. Orta vadede seri üretim araçlara yönelik, kompozit maddeden tampon ve çamurluk tasarlayıp üretmeyi planlıyoruz. Elimizdeki imkanlar düşünüldüğünde, küçük ölçekli bir Pininfarina'yız diyebilirim.Ä°ngiliz-Türk ortak yapımı rüya otoAtölyenizde yeni bir otomobil üzerine çalışıyorsunuz. Bu araç hakkında bilgi verir misiniz?Bu bir dream-car. Ä°ngiliz-Türk ortak yapımı bir otomobil projesi. Tasarımı ve üretimi burada yapılacak. Sonra da bir otomotiv firmasına sunulacak. Kabul edildiÄŸi takdirde bu otomobili ilerleyen zamanda yollarda görebiliriz. Yakın gelecekte tanıtılacak, fakat ÅŸu an markayla olan gizlilik anlaÅŸmamız gereÄŸi fazla açıklama yapamıyoruz. Bu araç sıfırdan tasarlandı. Karoseri ve iç mekanı burada tasarlanıp üretilecek. Amacım gelecekte yurtiçi ve yurtdışı fuarlarda markalar için prototip otomobiller tasarlayıp, üretimini gerçekleÅŸtirmek. Artık Türkiye için otomobil tasarlamanın ve üretmenin hayal olmadığını düşünüyorum.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!