OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 04, 2004 00:00
Eurosport'ta seyrettiğiniz ve Dünya Ralli Şampiyonluğu için mücadele eden Carlos Sainz, Marcus Gronholm, Petter Solberg gibi ünlü şampiyon pilotların WRC otomobilleri, yüzbinlerce dolarlık fiyatlarıyla adeta birer tekerlekli servet. Bu servetin bir kısmı ise, çok uzakta değil, İstanbul İkitelli Organize Sanayi sitesinde, Levent Gür'ün atölyesinde üretiliyor.Birkaç tanesi bir araya geldiğinde milyonlarca dolarlık bir servet oluşturan WRC otomobilleri birçok otomobilseverin rüyalarını süslerler. Elbette bu araçların fizik kurallarına böylesine meydan okuyabilmeleri için hafiflik ve dayanıklılıkları çok önemli. Bu hafiflik ve dayanıklılığın en büyük sırlarından biri ise karbon-kevlar. Bu son derece özel alaşım madde, yüksek maliyeti ve ustalık isteyen üretim aşamasıyla biliniyor. Modern yarış otomobillerinde sıkça rastlanan bu parçalar, yakın zamana dek yurtdışından ithal edilirdi. Ancak artık karbon-kevlar parçalar Türkiye'de üretiliyor, şekillendiriliyor ve yurtdışına ihraç ediliyor. Atölyesinde bu özel parçaların üretimini yapan Levent Gür, yakın zamanda İngiliz'ler ile ortak tasarladıkları ve şu an yapım aşamasında olan yeni ve özgün bir araca imza atacaklarını söylüyor.Otomobile olan merakınız ne zaman başladı?Dünyaya gözümü açtığımda ilk gördüğüm şeylerden biri oldu otomobil. Otomobille iç içe yaşayan bir ailenin çocuğu olmanın büyük payı var bu merakta. İlk olarak çocukluğumda oynadığım matchbox'lar ile hayatıma girdi. Ortaokul birinci sınıfta ilk kez otomobil kullandım. Daha sonraları 5 kez Türkiye Ralli Şampiyonu olan Ali Bacıoğlu'nun yarışlarını babamdan dinlemeye başladım. Bacıoğlu aile dostumuzdu. Böylece otomobil sporuna ve otomobil mekaniğine de bir ilgi başladı. 85 yılından itibaren, evimizin yakınına taşınan Ali Karacan'ın yarış garajına gidip gelmeye başladım. Yarışlarda otomobilin camlarını silip, benzinini doldururken büyük keyif aldığımı hatırlıyorum. Daha sonra ekip olarak bir başka şampiyon pilot olan Emre Yerlici'nin takımına transfer olduk. Antremanlarda Emre Yerlici'ye yol notu okuyarak co-pilotluğu öğrendim. Fiilen co-pilotluğa başladığım 90 yılında daha ehliyetim bile yoktu. Daha sonra ekonomi eğitimi almak için Amerika'ya gittim. Amerika'da bir yıllık bir otomobil mühendisliği kursu vardı. ‘‘Sandviç kurs’’ dedikleri bu programı bitirdim ve sertifika aldım. Kafamda hep otomobili bir meslek olarak edinme fikri vardı.Bu fikir aklınıza ilk olarak ne zaman ve nasıl girdi?İlk olarak 1986 yılında Ali Karacan'ın yarış otomobili MG Metro'da gördüğüm bir karbon-kevlar parçayı hala unutamam. Hava filtresinin kutusuydu ve o parçayı 3 gün boyunca seyrettiğimi hatırlıyorum. Henüz 14 yaşındaydım. Hem hafif, hem de çok sağlam olan o kutuya hayran kalmıştım. 15 yıl boyunca bu teknolojiyi takip ettim. Bu takibi yurtdışında da sürdürdüm. Fakat tekstil sektöründeydim.Karbon-kevlar üretimi, meslek halini nasıl aldı?2000 yılında atölyemin bir kısmında prematüre olarak, tamamen hobi formatında karbon-kevlardan basit parçalar üretmeye başladım. Bu parçaları yurt dışında pazarlamayı denedim. Birçok firma, kalitemizi beğendi, ürünlerimizi uygun buldu. Böylece 2002'den itibaren bu iş hobi olmaktan çıktı ve bu atölyede üretime başladık. Türk otomotiv yan sanayinden de büyük destek gördük.Karbon-kevlar'ı üreten başka üreticiler de var. Fakat sizin parçalarınız WRC'de yarışan takımlardan bile talep görüyor. Burada üretilen karbon-kevlar'ın farkı nedir?Karbon-kevlar üretimi çok karmaşık bir işlem. Doğru malzemeler doğru şekilde birleştirilmezse verimli olmuyor. Bizim üretimimiz verimli şekilde gerçekleşiyor. Böylece parçalarımız kaliteli, sağlam ve güzel görünümlü oluyor. Bunlar da karbon-kevlar'da kalitenin kriterlerini oluşturan öğeler. Motorsporlarında en üst kaliteyi arayan takımlara parça veriyoruz. Bunun yanısıra, çok esneğiz, taleplere çabuk cevap verebiliyoruz.WRC'de hangi firmalarla işbirliği yapıyorsunuz?Prodrive-Subaru, Mitsubishi Ralli-Art, Citroen-Sport, MSD, Suzuki gibi takımlara otomobilin iç aksam parçaları, alt kaplamaları, spot yuvası, tampon, ayna, havalandırma elemanları ve koltuk iskeleti gibi parçalar sağlıyoruz. Hatta Mitsubishi Ralli-Art ve Citroen-Sport'a sağladığımız spot yuvalarını burada kendimiz tasarladık ve ürettik. Bu parçalar çeşitli testlerden geçirildiler ve şu an yarış otomobillerinde kullanılıyorlar.Günlük otomobiller için bir çalışmanız var mı?Büyük bir Fransız otomotiv grubuyla bir proje üzerinde çalışıyoruz. Ancak üretimimizin yüzde 90'dan fazlası yurtdışına yönelik. Orta vadede seri üretim araçlara yönelik, kompozit maddeden tampon ve çamurluk tasarlayıp üretmeyi planlıyoruz. Elimizdeki imkanlar düşünüldüğünde, küçük ölçekli bir Pininfarina'yız diyebilirim.İngiliz-Türk ortak yapımı
rüya otoAtölyenizde yeni bir otomobil üzerine çalışıyorsunuz. Bu araç hakkında bilgi verir misiniz?Bu bir dream-car. Ä°ngiliz-Türk ortak yapımı bir otomobil projesi. Tasarımı ve üretimi burada yapılacak. Sonra da bir otomotiv firmasına sunulacak. Kabul edildiÄŸi takdirde bu otomobili ilerleyen zamanda yollarda görebiliriz. Yakın gelecekte tanıtılacak, fakat ÅŸu an markayla olan gizlilik anlaÅŸmamız gereÄŸi fazla açıklama yapamıyoruz. Bu araç sıfırdan tasarlandı. Karoseri ve iç mekanı burada tasarlanıp üretilecek. Amacım gelecekte yurtiçi ve yurtdışı fuarlarda markalar için prototip otomobiller tasarlayıp, üretimini gerçekleÅŸtirmek. Artık Türkiye için otomobil tasarlamanın ve üretmenin hayal olmadığını düşünüyorum.Â
button