Güncelleme Tarihi:
Merkezi Almanya'da bulunan Türk Döner Dergisi'nin “Dünya Döneri Sevdi” sloganıyla düzenlediği kongreye, Türkiye ile birlikte 31 ülkeden 500'e yakın sektör temsilcisi katılıyor.
Kongrenin açılışında konuşan AK Parti Ordu Milletvekili ve TBMM KİT Komisyonu üyesi Ayhan Yılmaz, dönerin sadece açlık duygusunu gideren ve damak zevki veren bir ürün olmadığını, Türk kültürünü dünyaya anlatan ve tanıtan bir ürün olduğunu söyledi.
Türk dönerinin bugün Burger King, Mc Donalds gibi uluslararası kimlik taşıyan hazır yiyecek devlerine rakip olma özelliği de kazandığını belirten Yılmaz, bugünlere kolay gelinmediğini, dönerin tanınmasında başta Almanya olmak üzere Avrupa'da bu alanda faaliyet gösteren Türk girişimcilerin önemli payı olduğunu bildirdi.
DÜNYA DÖNER GÜNÜ
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Ramazan Kadak da Türk dönerinin dünyaya tanıtılmasında ve bir tür marka olarak tanınmasında emeği geçenlere teşekkür etti.
Bakanlık olarak dönercilerin sorunlarının giderilmesi için ellerinden gelen desteği göstereceklerini anlatan Kadak, dönerciliğin, ekonomik boyutları ciddi rakamlara ulaşan bir sektör haline geldiğini söyledi.
Kadak, AB uyum süreci uygulamaları da dikkate alınarak dönerin, iyi bir standarda kavuşması için Bakanlığının hazırladığı kimi tüzük ve yönetmeliklere de girdiğini kaydetti.
Geçen yıl yapılan kongrede 1 Şubatın “Dünya Döner Günü” ilan edilmesi yolunda alınan kararı desteklediklerini ifade eden Kadak, Bakanlık olarak Avrupa'daki Türk dönercilerin daha iyi örgütlenmeye gidebilmesini arzuladıklarını vurguladı.
AVRUPA'DAKİ YILLIK CİRO 3,5 MİLYAR AVRO
Avrupa Türk Döner İmalatçıları Derneği (ATDİD) Yönetim Kurulu Başkanı Tarkan Taşyumruk ise Avrupa'da 30-40 yıl önce sınırlı sayıda dükkanla başlanan döner satışının, bugün fabrikalarıyla, araç-gereç ve üretim tesisleriyle, dağıtım ağı ve satış noktalarıyla büyük bir sektör haline geldiğini belirtti.
“Avrupa ülkelerinde dönercilik alanında faaliyet gösteren Türk girişimcilerin yıllık cirosu 3,5 milyar avroyu aştı” diyen Taşyumruk, bunun 2,7 milyar avroluk bölümünün yalnızca Almanya'da ortaya çıktığını ve sektörün Almanya'nın yıllık toplam ulusal geliri içindeki payının yüzde 2 olduğunu anlattı.
Taşyumruk, Avrupa'da dönere olan tüketici talebinin giderek arttığına, Türk girişimciler yetişemedikleri için Polonya, İspanya, Ukrayna gibi birçok Avrupa ülkesinde, bu ülke vatandaşlarının dönercilik yapmaya başladığına dikkati çekti.
“Kendi piyasamıza sahip çıkamıyoruz. Onun için başkaları da bu işi yapıyor” diyen Taşyumruk, kolektif bir yapılanmaya ihtiyaç bulunduğunu, bu nedenle bu kongreden itibaren bunu uygulamaya koymanın çarelerinin bulunması gerektiğini söyledi.
Döner sektöründe standart ve kurumsallaşmanın da önemini vurgulayan Taşyumruk, bu yapılabildiği takdirde dönerin dünya markası “Türk ürünü” olarak büyümesinin çok daha ileri boyutlara taşınacağını kaydetti.
Daha sonra, değişik Avrupa ülkelerinden, “bu alanda profesyonel yaklaşım sergileyerek geleneksel yöntemlerle bilimsel verileri birleştirip başarıyı yakalamış” Türk girişimcilere plaket verildi.
Bu bağlamda sektörünün haber sitesi konumundaki “www.turkdoner.com” okuyucularınca seçilen Fransa'dan Fatih Yılmaz, Almanya'dan Tugay Bayramoğlu, Yıldırım Erze, Mehmet Salman ve Birol Kaplan, plaketlerini Milletvekili Yılmaz ile Müsteşar Yardımcısı Kadak'tan aldı.
Kongre, sektöre ilişkin değişik konuların ele alınacağı toplantı ve diğer etkinliklerin ardından yarın sona erecek.