Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 20, 2007 00:00
Paraları ceplerinde hazır bekleyen Türk zenginlerine, otomotiv devleri lüks spor otomobil yetiştiremiyor.
Fiyatları 200 bin ila 600 bin Euro arasında değişen ve sınırlı sayıda üretilen lüks spor otomobiller için Türkiye’ye ayrılan kontenjanlar düşük kalınca, bu araçlara sahip olmak için 1-2 yıl beklemeyi göze almak gerekiyor. Audi’nin 260 bin Euro’luk R8 modeli için bu yıl ayrılan 10 adetlik kontenjan şimdiden satılırken, fiyatları 600 bin Euro’yu bulan Lamborghini için ise 2 yılı bulan sıralar oluştu.
SON yıllarda Türk zenginlerin sayısında yaşanan artışa paralel, fiyatları 200 bin Euro’dan başlayıp 600 bin Euro’yu bulan lüks spor otomobillere olan talepte de büyük sıçrama yaşanıyor. Yani Türkiye otomobil pazarında yaşanan daralmaya rağmen, lüks otomobil segmentinde işler yolunda. Ancak paraları ceplerinde hazır bekleyen Türk zenginlerine, Türk otomotiv şirketleri lüks spor otomobil yetiştirememenin sıkıntısını yaşıyor. Sınırlı sayıda üretilen bu araçlar için Türkiye’ye ayrılan kontenjanlar düşük kalınca, devreye grey marketler de girmeye başladı.
SIRALAR 2 YILI BULUYOR: Audi’nin 260 bin Euro’luk yeni spor modeli R8 için bu yıl Türkiye’ye ayrılan 10 adetlik kontenjan şimdiden satılırken, Lamborghini’nin 400 ila 600 bin Euro arasındaki modelleri için 2 yılı bulan sıralar oluşmuş durumda. Aynı sıralar Porsche, Bentley, Ferrari ve Maserati gibi lüks markaların modellerinde de yaşanıyor. Doğuş Otomotiv’in bünyesindeki Audi, Lamborghini ve Bentley’in Türkiye Genel Müdürü Gino Bottaro, sınırlı sayıda üretilen lüks spor modellerden Türkiye’ye ayrılan kontenjanın artırılması için yoğun çaba sarfettiklerini belirterek, "Audi R8 modeli için Türkiye’ye ayrılan kotayı 3’ten 10’a çıkarmayı başardık. 2008 yılı için ise kotayı 20 adete yükselttik. Bunun 2-3 katını bile Türkiye’de rahatlıkla satabilecek talep alıyoruz. Ama bu tip araçlar kolay ulaşılmaması için sınırlı sayıda üretilince bizim de bunu fazla artırma şansımız olmuyor" diye konuşuyor.
İLK SATIŞLARI FUARDA YAPTIK:Barselona’nın ünlü Katalunya Pisti’nde düzenlenen ’Audi Sportscar Experience’ organizasyonu sırasında görüştüğümüz Bottaro, geçen yıl Auto Show Fuarı’nda tanıttıkları R8’in büyük ilgi gördüğünü belirterek, "Zaten yaklaşık 1 yıl önceden biz fuar döneminde ön siparişleri aldık. 3 adet otomobili fuarda sattık. Aldığımız 7 adetlik ekstra kontenjanın da kaparolarını aldık. Daha fazla kota olsa daha fazla satarız" dedi. Şu anda 3 adet R8’i Türkiye’ye getirdiklerini söyleyen Bottora şöyle konuştu: "Bu araçlardan biri sırayla showroom’larımızda sergilenecek. Gelen iki araç ve gelecek 7 araç da satıldı. Önümüzdeki yıl ise 20 adetlik kontenjan aldık. Bu iyi bir rakam. İkinci yıl için daha da fazla alamayız. Şu anda önümüzdeki yıl için talepler geliyor. Ama ön satışa Ekim ayından sonra başlayacağız."
5 BİN ADET ÜRETİLECEK: Bottaro, Audi’nin R8 modelinden sadece 5 bin adet üreteceğini belirterek, "Şu ana kadar 1100’ün üzerinde R8 üretilip satılmış durumda. Tüm dünyada R8’e büyük ilgi var. Ama talep yoğun da olsa Audi, 5 binden fazla üretmeyeceğini açıkladı. Bu tip araçların çok fazla kolay ulaşılmasını istemiyorlar" diye konuştu. Battaro şunları söyledi: "R8’in 5 bin adetlik üretimin ardından üst açık versiyonu ve farklı motor seçenekli versiyonları üretilmeye başlanacak. Yani sadece ilk versiyonu üretimden kalkacak ama R8 yeni versiyonlarıyla yaşamaya devam edecek."
420 beygir gücünde
Audi’nin yeni süper spor otomobili R8, Ağustos ayından itibaren Türkiye’de 208 bin Euro’dan başlayan fiyatlarla satılıyor. Ancak getirilen araçların özellikleriyle bu fiyat ortalama 260 bin Euro’yu buluyor. Yeni nesil Audi tasarım anlayışının ana hatlarını taşımasına rağmen aynı zamanda radikal değişimlerinde gözlemlendiği Audi R8, her iki yanında yer alan geniş aralıklı büyük hava girişleri, ilk defa kaputa konumlandırılmış dört halkalı Audi logosu ve saldırgan bir izlenim veren LED teknolojili farlarıyla çarpıcı bir yüze sahip. Audi RS4 model ailesinde de kullanılan 4.2 litre hacimli ve aracın ortasına konumlandırılmış V8 FSI motor, 7800 d/d’de 420 beygir güç üretiyor. 4500 ile 6000 d/d’de arasında 430 Nm tork üreten güçlü motor, 1558 kilogramlık boş ağırlığı sahip olan aracı, 301 km/s’lik son hıza ulaştırabiliyor. 0-100 km/s hızlanmasını 4.6 saniyede tamamlayan Audi R8’in motoru dakikada 8250 devire ulaşabiliyor.
Bu yıl 5 bini geçer, 2010’da 10 bine ulaşırız
2007 yılının ilk ayında toplam otomotiv pazarının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 25 daraldığını kaydeden Gino Battora, lüks otomobil segmentinin ise yüzde 6.6 büyüdüğünü söyledi. Battaro, ilk 7 ayda 8 bin 403 adet lüks otomobil satıldığını hatırlatarak, "Audi’nin de satış grafiği yükseldi. Audi, bu yıl geçen yıla oranla yüzde 3.6 artışla 2 bin 723 adet satış yaptı. Yıl sonunda toplam lüks otomobil segmentinin 17 bin 800 adede ulaşacağını tahmin ediyoruz. Audi’nin satış hedefi ise yıl sonunda 5 bin adedi aşmak." diye konuştu. Battora, ’Audi 10 bin adede ne zaman ulaşır’ sorusuna ise, "Bu şekilde giderse 10 bin adetlik satış çok uzak gözükmüyor. Biz önümüzdeki yıllarda piyasaya çıkacak yepyeni modellerimizle 2010 yılından itibaren bu rakamlara ulaşabilecek düzeye geliriz" cevabını verdi.