Güncelleme Tarihi:
İZMİR’in Seferihisar İlçesi Sığacık Körfezi’nde önceki sabaha karşı batan tekneden denize düşüp kaybolanların aranmasına dün de devam edildi. Dün sabah erken saatlerde Teos ve Ekmeksiz Plajı yakınlarında 2, denizde de 1 erkek cesedi bulundu. Böylece faciada can veren kaçak sayısı 46’ya çıktı. İncemelerde, ölenlerin kollarındaki saatlerin 00.30-01.00 saatleri arasında durduğu görüldü. Bu arada, ölüm yolculuğunun ayrıntıları, az da olsa ortaya çıkmaya başladı. Sağ kurtuldukları halde, çok su yuttukları ve uzun süre denizde kaldıkları için sağlık sorunu yaşayan Filistin uyruklu Ahmed Muhammed Hasan, Yusuf İmad ve Amin Shagko’nun tedavileri sürüyor. Sağlık sorunu olmayan Filistinliler Mustafa Kamil, Akın Bakru ve Halid Muhammed Nurdin de jandarmada sorgulandı.
1500-2500 EURO
Kurtulanların verdikleri ifadeye göre, kaçaklar Yunan adalarına geçmek için geldikleri yerin uzaklığına göre 1500 -2500 Euro arasında ücret ödedi. Bir bölümü İstanbul’dan geldi, bir kısmı da bir süredir ’sığınmacı’ sıfatıyla BM’den aldıkları geçici oturma izinleriyle kaldıkları İzmir’den ölüm yolculuğna katıldı. Mülteciler dikkat çekmemek için otomobil veya minibüslerle Seferihisar yakınlarında bekleyen bir kamyonda toplandı. Kamyon gece teknenin beklediği koya geldi. Yaklaşık 15 metre boyundaki tekneye sıkışan mülteciler ve dümeni tutan Türk denize açıldı. Tekne sahilden uzaklaşmadan, tüm kaçışı organize eden Türk, dümeni bir mülteciye verip, "Hiç kırmadan giderseniz, iki saat sonra Sisam’da olursunuz" deyip denize atlayarak kıyıya ulaştı. kısa süre sonra dev dalgalar arasında kalan tekne ise alabora olarak battı. Birçoğu beline otomobil iç lastiği geçirmiş mültecilerden sadece 6’sı, saatlerce dalgalarla boguşup kıyıya sağ ulaşmayı başardı.
Kontrol mekanizması yok
Prof. Dr.Ahmet İçduygu (Koç Üniversitesi Uluslarası ilişkiler Bölümü Öğretim Üyesi): Avrupa’ya giden birkaç önemli göç yolu var. Birisi Cebelitarık, diğeri Fas-İspanya arasında. Gelen insanların önemli kısmının Ortadoğu, İran, Irak, Filistin ve Afrika ülkelerinden olduğu düşünülürse, diğer geçiş alanı da Türkiye. Burada göreceli olarak kolay geçilen sınırlar var. Türkiye’den, Avrupa’ya gitmeye çalışıyorlar. Bu yeni değil. 1990’ların ortasından bu yana Türkiye’den yaklaşık 800 bin kadar kaçak göçmenin geçtiğini biliyoruz. Ölümleri de olunca hatırlıyoruz. Kaçakların Türkiye’de yakalanması meselesine gelince; Türkiye kaynak ülkelere yakın. Ortadoğu’daki sınırlar korunması kolay sınırlar olmadığı için bunların İran ve Irak’ta yakalanmasını bekleyemeyiz. Türkiye içinde niye İzmir’e kadar geliyorlar diye sorarsak, demek ki doğudan batıya gelene kadar bu insanları yakalayacak bir kontrol mekanizması oluşturulmuş durumda değil.
Acil oturum istemi
TAM 46 mültecinin can verdiği Seferihisar’daki trajedi, Avrupa Konseyi Parlamentosu gündemine taşınıyor. Avrupa Parlamentosu Göç, Mülteciler ve Nüfus Komisyonu Başkanı, AKP Antalya Milletvekili Mevlüt Çavuşoğlu, Hürriyet’e, "İnsanlık dramı" diye nitelediği olay için acil oturum isteyeceğini açıkladı. Çavuşoğlu, ülkelerin insan kaçakçılığını, terörle mücadele gibi ele almaları gerektiğini belirtti.
İşte ölüm teknesinin benzeri
SEFERİHİSAR açıklarında batan ölüm teknesinin, dört ay önce Güllük Limanı’na getirilen, son derece bakımsız bir