Dubai Towers yargı kıskacında

Güncelleme Tarihi:

Dubai Towers yargı kıskacında
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 25, 2007 16:02

İstanbul’da İETT arazisi üzerine yapılması planlanan ve ihalenin sonuçlanmasına karşın kamuoyunda tartışması hala süren Dubai Towers, yargı kıskacında.

Levent'teki İETT garajı 21 Mart tarihinde İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin toplam 46 bin 241 metrekare ticaret ve konut alanına sahip Levent'teki İETT garajı arazisi 705 milyon dolara Sama Dubai İstanbul Gayrimenkul'ün oldu. Sama Dubai, KDV dahil 1 milyar 156 milyon YTL'ye denk gelen parayı peşin ödeyecekti, ancak şirketin İstanbul Büyükşehir Belediyesine hala ödeme yapmadığı öğrenildi. İhale bedelinin ödenmesine ilişkin son tarih olan 28 Mayıs’a kadar Sama Dubai’nin ödeme yapması bekleniyor. Sama Dubai’nin ödeme yapmamasına gerekçe olarak da Mimarlar Odası'nın imar planında yapılan değişikliğin iptali ve yürütmeyi durdurulması talebiyle açtığı davasının hala sonuçlanmaması gösteriliyor.

BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ'NİN GARANTİ VERDİĞİ İDDİASI

Şirket davanın muhtemel sonuçlarını dikkate alarak, ödemeyi son ana kadar yapıp yapmama konusunda belirsizlik yaşıyor. Büyükşehir Belediyesi ise, Sama Dubai’ye yargı kararının projenin uygulamaya geçirilmesini önlemeyeceği konusunda güvence vererek, Sama Dubai İstanbul Gayrimenkul Şirketini ödemeyi yapması için ikna ettiği iddia edildi.

Yargıdan muhtemel bir yürütmenin durdurulmasına yönelik çıkabilecek bir karara Büyükşehir Belediyesi'nin uyup uymayacağı ve Sama Dubai’nin bu durumda projenin gerçekleşmesi sürecini nasıl uygulayacağı sürecin en önemli unsurlarını oluşturuyor.

MİMARLAR ODASI'NDAN İKİ AYRI DAVA

Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, satış sonrasında, ihalenin yapıldığı parselin kamu ve park alanı olduğunu belirterek, 2006 yılında yapılan plan değişikliğiyle, 46 bin metrekarelik alanın 7'ye varan emsal ile 368 bin metrekareye çıkarıldığını ifade etmişti. Plan dengeleri açısından, ulaşım, altyapı, teknik donanım nedenleri açısından kabul etmenin söz konusu olmadığını belirten Mimarlar Odası, 12 Nisan 2006 tarihinde arazinin imar planlarının iptali için yürütmenin durdurulması ve planın iptali istemi ile İstanbul 7. İdare Mahkemesine dava açmıştı. Mimarlar Odası, ihale sonrasında 30 Nisan tarihinde ikinci bir dava açarak, ihalenin iptal edilmesini istedi.

İMAR PLANI DAVASI SONUÇLANMAK ÜZERE

Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi avukatlarından İlyas Bulcay, ANKA Ajansı’na yaptığı açıklamada, Dubai Kuleleri ile ilgili açtıkları iki davanın da devam ettiğini söyledi. Bulcay, 12 Nisan 2006’da İETT Garajı arazisi üzerinde yapılan imar planının değişikliğini iptalini istemek üzere İstanbul 7. İdare Mahkemesi'ne açtıkları davanın, bilirkişi ve keşif aşamasına geldiğini, bu sürecinin de tamamlanmasının ardından Mahkeme'nin yürütmenin durdurma ya da iptalle ilgili taleplere ilişkin karar vereceğini kaydetti.

İHALENİN İPTALİ DAVASI HALA BAŞINDA

İETT Garajı ihalesinin gerçekleşmesinin ardından da “ihalenin iptali” için İstanbul 7. İdare Mahkemesine 30 Nisan 2007 tarihinde dava açtıklarını bildiren Bulcay, bu davanın da açtıkları tarihle bugün arasında uzun süre olmasına karşın, Türkiye’nin hukuk ölçülerine göre “başlangıç” aşamasında olduğunu ifade etti. Bulcay, “Davanın başlangıç aşamasında idareden ihale ile ilgili bilgi ve belgeler istendi. Bunlar geldikten sonra da bu konuda bir karar oluşturulacak” dedi.

İSTANBUL’DA KENT SUÇU İŞLENİYOR

Avukat Bulcay, idari yargılama sürecindeki sıkıntı nedeniyle davaların geç sonuçlandığını belirterek, İstanbul’da özellikle son yıllarda hukuka aykırı değişiklikler yapıldığını ve “kent suçu” işlendiğini söyledi. Bulcay, “Mimarlar Odası dışında başka ilgili çok fazla kurum bulunmadığından çok büyük bir yük altında. Bunların büyük çoğununu takip ederek, yargıya intikal ettirmek istiyor. Hepsine ulaşamıyor, hepsi için dava açma imkanı da yok. Bir Savcılık mekanizmasının olması ve bunları takip etmesi gerek. Her bir davanın büyük maliyet ve masrafları var bunların altından meslek odasının kalkması da mümkün değil” diye konuştu.

“DAVALARI KAZANIYORUZ AMA GEÇ KALABİLİYORUZ”

Açtıkları davaların daha çabuk sonuçlanması için özel düzenleme yapılarak, davanın öncelikle görülmesinin sağlanabileceğini vurgulayan Bulcay, böyle bir düzenleme olmaması nedeniyle çok büyük kent suçlarının büyük ölçüde cezasız kaldığını söyledi. Bulcay, davaları genellikle kazanıldığını, ama geç kanılabildiğini belirterek, sürekli yönetmelik ve yasa değişiklikleri yoluyla bu sürecin geciktirildiğini kaydetti. Bulcay, “Mahkeme sürecinin idarelerin engel olduklarını gördükleri kurallarda yavaş yavaş temizleniyor, zorlaştırılıyor. Koruma Kurulları onların önünde çok büyük engeldi, kurulların yapısı değiştiriliyor. Sürekli geriye dönük gidiş var. Bu süreç böyle devam ederse maalesef İstanbul’un korunması yönündeki çabalar imkansız hala gelecek gibi gözüküyor” diye konuştu.

İETT GARAJI VE DUBAİ TOWERS

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Mesut Pektaş başkanlığında gerçekleştirilen ihalede, 19 şirket şartname almış, 7'si katılmış ve araziyi Türkiye’de adını, aynı araziye 5 milyar dolarlık yatırımla kurmayı planladığı ve tartışmalara neden olan Dubai Towers ile duyuran Sama Dubai İstanbul Gayrimenkul almıştı.

Sama Dubai, geçtiğimiz nisan ayında Türkiye'de Sama Dubai adında yeni bir gayrimenkul yatırım şirketi kurduğunu açıklamıştı. Şirketin, bu alandaki tüm farklı kuruluşları adı geçen şirket bünyesinde bir araya getirilirken, Sama Dubai'nin bünyesinde bir araya getirilen kuruluşların başında da Türkiye'deki yatırımları yapacak olan Dubai International Properties'in (DIP) geldiği aktarılmıştı. İsmini Arapçada “göklere ulaşmak” anlamına gelen “Sama”dan alan Sama Dubai'nin yüzde 100'ü, dünyanın en zenginleri arasında yer alan Dubai Şeyhi El Maktum'a ait Dubai Holding bünyesinde yer alıyor.

Devlet İhale Kanunu'na göre, kapalı teklif usulü ile gerçekleştirilen satış ihalesine, Taşyapı İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret, Toray İnşaat Sanayi Ticaret, Fiba Gayrimenkul Geliştirme İnşaat ve Yatırım-Nurol ortak girişimi, Sama Dubai İstanbul Gayrimenkul, Biskon Yapı, Zorlu Gayrimenkul Geliştirme ve Yatırım, Limak İnşaat Sanayi ve Ticaret şirketleri katılmıştı.

46 bin 241 metrekare ticaret ve konut olmak üzere, brüt parsel üzerinden bodrum hariç üç emsal imarı olan İETT garajı arazisi, Boğaziçi Kanunu, Kültür ve Tabii Varlıklar Kanunu ve Hıfzıssıhha Kanunu'ndan etkilenmediği belirtilmişti. Konum itibariyle İstanbul Boğazı'na hakim arazi, en önemli ticaret ve alışveriş merkezleri ile ana ulaşım hattı üzerinde yer alıyor.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, ihale sonrasında, arsanın imar durumuyla ilgili kararlarının arkasında duracaklarını söylemişti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!