Güncelleme Tarihi:
UĞUR CEBECİ
Ve geçmişteki anılarını tazelediler. Finansçılar, kredilerin geri ödemelerinin peşindeydiler. Fuarda istihbarat yaparak pazarın bozulan kokusunu soludular.
890 şirketin 125 uçak, helikopter ve insansız hava aracıyla katıldığı fuarın hakimiyeti sivil pazardaydı. Dubai’de büyük siparişler veya son dakika sürprizleri yoktu. Airbus, Ortadoğu’dan 74 uçak siparişi alan dev yolcu uçağı A380’i getirmişti. İki katlı, 555 koltuklu A380, gösterisiyle yine ilgi odağıydı.
Boeing ise ilk uçuşunu 22 Aralık’ta yapması beklenen 787 ile sıkıntılı günleri geride bırakmak istiyordu. Amerikalı imalatçı Jumbo Jet’in en yeni üyesi 747-8 için özellikle kargo ve yolcu pazarında yeni müşteriler aradı. İmalattan sonra boyama işlemleri de tamamlanan 747-8, Ocak 2010’da uçacak. İlk teslimat, önümüzdeki yılın dördüncü çeyreğinde Cargolux Havayolları’na yapılacak.
Bölgesel uçak pazarında Bombardier ve Embraer ise ağırlığını iş jetlerine kaydırmıştı. Rakipleri Dassault, Gulfstream ve Cessna imalat yelpazesindeki tüm uçaklarını getirmişti. Hava taksi şirketleri, jet ortaklık hizmeti veren operatörlerle birlikte Dubai’ye gelen özel uçak sayısı 63’e ulaşmıştı.
THY, İMALATÇILARIN GÖZDESİ OLDU
Fuarda THY’yi Yönetim Kurulu Başkan Vekili Hamdi Topçu, Genel Müdür Temel Kotil, İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kazım Çalışkan temsil etti. İmalatçılarla sürekli toplantılar yapan THY yöneticileri, Dubai’de fırsatları kovaladı.
Hamdi Topçu “2008’de kriz çıkacağını ön görünce küçülme yerine büyümeye karar verdik. Yeni noktalarla, frekans artırımı ile pazarı büyüttük. 105 uçaklık alım planında ise ihale yapmak yerine fırsatları değerlendirdik. 12 777-300ER, 10 A330-300 ve kargoya da 2 A330-200 siparişi verdik. 2011’de uzun menzilli pazarda filomuzu yüzde 80 büyütüyoruz. Kargoda ise daha uzun menzilli ve büyük kapasiteli uçaklar bakıyoruz” dedi. THY, tek koridorlu uçak ihtiyacı için de görüşmelerini Boeing ve Airbus’la sürdürdü.
AIREX BÜYÜMELİ
THY Genel Müdürü Temel Kotil ise Dubai Air Show’un büyümesinde Emirates’in büyük katkısı olduğuna dikkat çekerek “İstanbul’da bizim de Airex Fuarımız var. İstanbul’u büyütelim. Dubai yerine Paris ve Farnbrough’dan sonra üçüncü büyük havacılık fuarı yapalım. Buna her türlü desteği vermeye hazırız” dedi.
THY TEKNİK BÖLGEYE AÇILIYOR
Fuardaki en büyük Türk şirketi, Türk Hava Yolları Teknik’ti. 2011 sonunda devreye girecek İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki Havacılık Bakım ve Onarım Merkezi (HABOM) ile eğitim hizmetlerini bölgedeki havayollarına tanıtıldı. Bu tür fuar ve sempozyumlara sık sık katıldıklarını söyleyen THY Teknik Genel Müdürü İsmail Demir, HABOM’un büyük ilgi gördüğünü, hedeflerinin bölgedeki en önemli bakım merkezi haline gelmek olduğuna dikkat çekti.
THY Teknik’in yanı sıra Yavuz Çizmeci ve ortaklarıyla hayata geçen MyTechnic uçak bakım merkezi de Air Show’daydı. Diğer bir Türk şirket MNG Jet, bölgedeki hava taksi operasyonunu artırmak üzere fuara katılmıştı.
F-22 BÜYÜLEDİ
Gözler, fuarın sadece ilk ve son gününde uçan Lockheed Martin imalatı radara yakalanmayan F-22’deydi. Farnbrough’dan sonra ikinci kez halka açık gösteri uçuşu yapan F-22 Raptor, inanılmaz akrobasi hareketleri sergiledi. 20 dakikalık gösteri uçuşunda tüm toplantılara ara verildi. Şu an sadece Amerikan Hava Kuvvetleri tarafından kullanılan uçak, 143 milyon dolarlık birim satış fiyatı ile en pahalı askeri uçak unvanını taşıyor.
ETIHAD’DAN DEV YATIRIM
Abu Dhabi merkezli Birleşik Arap Emirlikleri’nin milli taşıyıcısı Etihad Havayolları, fuara Airbus A340-600 yolcu uçağını getirmişti. Şirket, fuarda toplam 750 milyon dolar değerinde çeşitli anlaşmalara imza attı. Bunlar içinde en önemlisi Panasonic’le yapılan ve uçaklarındaki eğlence sistemini yeni standartlara taşıyacak olan anlaşmaydı. THY’nin de alım görüşmelerini sürdürdüğü ex2 eğlence sistemi kabinde dokunmatik ekranlar, cep telefonuyla ile konuşma, kablosuz internet gibi çok sayıda hizmet içeriyor. Bu sistem havayolunun tüm uçaklarına takılacak. Etihad, geçtiğimiz günlerde de turizm sektörünün Oscar’ı olarak adlandırılan Dünya Seyahat Ödülleri’nde “En İyi Havayolu Şirketi” seçilmişti.
Kalkışta ve inişte koltuklar neden dik konuma getirilir?
Her kalkış veya öncesinde yolculara yapılan anonsta koltukların dik duruma getirilmesi istenir. Daha sonra kabin memurları koltukları tek tek kontrol eder. Bu kuralın nedeni, acil durumlarda yolcuların tahliye yani kabini hızla terk etmelerini sağlamaktır. Neden koltuklar dik duruma getirilir? İşte cevapları:
1 Geriye yatmış bir koltuktan acil durumda tahliye için kalkmaya çalışmak çok daha zordur. Zaman kaybettirir. Yolcu yerinden hiç kalkamayabilir veya sendeleyip düşebilir. Bu durum koridorda sıkışmalara, paniğe neden olup başka yolcuların da kısa süre içinde uçaktan çıkmalarını engelleyebilir.
2 Koltuk geriye yatık durumda kalırsa, arka sırada oturan yolcu tahliyede yerinden kalkmasını zorlaştırır. Yolcu iki koltuk arasında sıkışıp kalabilir.
3 Koltuğu yatık olan yolcunun oturuşu gereği, vücudunun ağırlık merkezi kayar. Yerde uçağın ani frenleme yapmasında veya herhangi bir çarpmada yolcu şoku doğrudan beline alabilir. Çeşitli sakatlanmalar meydana gelebilir.
Koltuğun dik duruma getirilmesi, şokun vücuda daha sağlıklı yayılmasını sağlar. Sıkı bir kemer, yolcunun çarpma veya türbülans durumunda savrulmasının ve yaralanmaların önüne geçer.