Oluşturulma Tarihi: Eylül 14, 2003 00:00
Dünyanın en büyük ve en organize terör saldırısının üzerinden iki yıl geçti. Üç bin kişinin hayatına mal olan 11 Eylül olaylarında ilk defa yolcu uçakları 'silah' olarak kullanıldı. Saldırılarda dört uçaktan üçü hedefini buldu. İki uçak New York'taki Dünya Ticaret Merkezi'nin (DTM) kulelerine, üçüncüsü ise Pentagon'a çarptı. Dördüncü uçak Pennsylvania'daki Shanksville kasabasında boş araziye çakıldı.Dördüncü uçakla ilgili sır perdesi deneyimli Amerikalı gazeteci Jere Longman'ın yazdığı 'Among the Hero’s-Kahramanların Arasında' kitabıyla aralanıyor. UA93 sefer sayılı uçağın yolcuları teröristlere saldırmış, uçak sadece 250 kişinin yaşadığı Shanksville kasabasının yakınlarına düşerek facianın büyümesi engellenmişti. İşte teröre karşı ilk savaşı veren UA93'ün hikayesi...Güneşli 11 Eylül sabahının erken saatlerinde New York'taki Newark Havalimanı olağan bir yoğunluk yaşıyordu. Havalimanı'ndaki onlarca uçak gibi United Havayolları'nın 1996 imalatı N591UA tescil işaretli Boeing 757-200 uçağında San Francisco'ya uçmak üzere hazırlıklar tamamlanmak üzereydi. Kaptan Pilot Jason Dalh ve İkinci Pilot LeRoy Homer Jr. uçağı teslim almıştı. Kaptan Dalh gelecek hafta beşinci evlilik yıldönümlerinde karısına sürpriz yapacağını, evinin üzerinden 'seni seviyorum' yazan bir pano çeken uçakla uçacağını ikinci pilota anlatıyordu. Kabin Memurları Lorraine Bay, Wanda Green, Sandra Bradshaw, CeeCee Lyles ve Deborah Welsh uçuş için hazırlık yapıyorlardı. Kabin Amiri 37 yıllık hostes Lorraine Bay bir arkadaşının yerine uçuyordu. Wanda Green ise geçen hafta Airbus A320 uçağında görevliyken motor durması sonucu acil iniş yaşamış ve bir sonraki uçuşunu Boeing 757'de yapmak istemişti.ÖLÜME UÇTULARYolcular yavaş yavaş check-in işlemlerini tamamlıyorlardı. Uzun bir seyahatten gelen Tom Burnett, ailesine bir an önce kavuşmak için bir önceki uçak olan UA93'e binmeye karar verdi. İki sevgili Nicole Miller ve Ryan Brown farklı uçaklarla San Francisco'ya uçuyorlardı. Nicole Nortwest Havayolları'nın son yolcusu olmuş, sevgilisi Ryan ise United ile uçmak üzere kontuara gelmişti. Nicole uçağa binmeden havalimanında sevgilisine küçük bir hediye almış ve cep telefonundan mesaj atmıştı. UA93'ün son yolcuları görünüşlerinden Arap asıllı olduğu belli olan 4 kişiydi. Ziad Samir Jarrah, Saeed Alghamdi, Ahmed İbrahim A. Alhaznawi ve Ahmed Alnami'nin biletleri tek yön ve first class'tı. Toplam 37 yolcu check-in yaptırmıştı.Yolcular o güne kadar çok sıkı olmayan güvenlik işlemlerinden sonra uçağa binmeye başladılar. Saat 08.20'de uçağın kapısı kapandı. UA93 son seferine gitmek üzere piste doğru taksi yollarından ilerlemeye başlamıştı. Uçak taksideyken 11 Eylül'deki ilk kaçırılma sinyali 08.24'te Amerikan Havayolları'na ait uçaktan geldi. Kalkıştan hemen sonra kaçırılan uçak, 08.25'te İkiz Kuleler'e doğru döndü. Kabus başlıyordu.UA93, 20 dakika rötarla 08.43'te Newark'tan havalandı. Tam üç dakika sonra 08.46'da ilk uçak Kuzey Kulesi'ne çarptı. Bu arada UA93 seyir yüksekliği olan 11 bin 600 metreye doğru yükseliyordu. Televizyonlar canlı olarak yayına başladıkları sırada 09.03'te ikinci uçak bu sefer Güney Kulesi'ne çarptı. Tüm dünya şoka girmişti. Bölgeye en yakın askeri üs olan Kuzey Dakota'daki 119'uncu Filo'nun F-16'ları harekete geçirildi.Saat 09.32'de UA93'ün pilotlarından 'Hey' diye bir ses telsizden yerdeki Hava
Trafik Kontrol (ATC) Merkezi'ne ulaştı. Hava Trafik Kontrolörü'nün tüm çağrılarını UA93 cevapsız bırakıyordu. Uçak teröristler tarafından ele geçirilmişti. Seyir irtifasına gelen UA93, önce 12 bin 300 metreye sonra da kontrolsüz bir biçimde 13 bin 500 metreye yükseldi. Teröristler uçağı kaçırdıklarını, ellerinde bomba olduğunu, isteklerinin yerine getirilmesi için en yakın havalimanına ineceklerini yolculara anons ettiler. Herkes korku içindeydi. Kabin Memuru CeeCee Lyles United Havayolları'nın bakım merkezinin telefonunu düşürdü ve kaçırıldıklarını söyledi. ATC uçağın 09.36'da güneydoğu yönüne döndüğü tespit etti. Hedef Washington'du. Bu arada 09.40'ta üçüncü uçağın Washington'da Amerikan Savunma Bakanlığı Pentagon'a çarptığı bilgisi geldi. UA93'ün uçuş bilgilerini yere ileten transponder cihazı teröristler tarafından kapatılmıştı. Radara yansıyan görüntülerden uçağın seyir hızının azalıp arttığı, teröristlerin Boeing 757'yi kontrolde zorlandıkları belli oluyordu. Haberleri izleyen yolcuların yakınları heyecanlanmaya başlamışlardı. Tom Burnett karısını aradı ve uçağın kaçırıldığını, teröristlerden birinin bıçağının, diğerinin de silahının olduğunu söyledi. Karısı Tom'a iki uçağın New York'ta ikiz kulelere çarptığı bilgisini verdi.Telefonlardan gelen
haberler teröristlerin amacını açıkça ortaya koyuyordu. Yolcular pek fazla zamanlarının kalmadıklarının farkındaydı. Uçağı ele geçirmek için ne yapacaklarına hızla karar vermek zorundalardı. Önce first class'ta oturan iki korsan etkisiz hale getirilecek arkasından da servis troleyi ile uçağın kokpit kapısına saldırılıp açılacaktı. Silah olarak ellerinde metal bıçaktan başka bir şey yoktu. Bu bilgiyi Kabin Memuru Sandra Bradshaw telefonda United Havayolları'nda pilot olan eşine söylemişti. Uçak alçalıyordu. Oracle şirketinin muhasebe müdürü Todd Beamer'in 'Haydi yuvarlayın' diye bağırdığını Peterson ile konuşan 911 operatörü duydu. Önce troleyin çarpma, arkasından da içindeki tabak-bardakların kırılma sesleri birbirini izledi. İngilizce-Arapça bağırışlar duyuluyordu. Bu sırada telefon bağlantısı kesildi. Uzmanlar boğuşma sırasında first class'ta oturan iki teröristin etkisiz hale getirildiğini tahmin ediyor. Yolcular daha sonra kokpite saldırdılar. Kokpitteki sesleri alan CVR kayıtlarına göre kapının zorlandığı anlaşılan sesler yaklaşık 30 saniye sürdü. Gürültünün bitmesinden 15 saniye sonra kara kutu kayıtları son buluyordu. Yolcular kokpite saldırmış ancak uçağı ele geçirecek yeterli zamanları kalmamıştı. Uçağın çarpmasını gören tek şahit Lee Purbaugh, uçağın alçaktan yüksek hızla uçtuğunu, sürekli sağa-sola yatış yaptığını FBI'a verdiği ifadede söylemişti. UA93 sefer sayılı uçak yaklaşık 45 derece yatışla bir tarlaya çakıldığında saatler 10.03'ü gösteriyordu. Yerde dev bir krater açılmıştı. Enkaz ve yolculardan geriye en büyüğü 30 santimetre olan parçalar kalmıştı.GERİDE KALANLARBir avuç yolcunun uçağı ele geçirmek için çok az zamanı vardı. Ama onlar çok cesurdu. 24 Eylül'de Başkan George W.Bush, UA93'ün yolcu yakınlarını Beyaz Saray'a çağırdı. Todd Beamer adına eşine 'Üstün Cesaret' madalyası verildi. UA93 sefer sayılı uçakta hayatını kaybedenlerin yakınlarına yardım için özel bir fon kuruldu. Todd Beamer'in eşi 'Haydi Yuvarlayın‘ sloganının isim haklarını aldı. Marka haline getirilen slogandan elde edilen tüm geliri bu fona bağışladı.THY helikopter satıyorTürk Hava Yolları, filosunda VIP amaçlı kullanılan Bell 430 tipi çift motorlu helikopterin satılması için ikinci kez ihaleye çıkıyor. 1999 yılında Cumhurbaşkanı ve Başbakan'ın kullanımı için alınan helikopter dört yılda toplam 100 saat uçurulmuştu.Amerikan Bell şirketi tarafından imal edilen helikopterin hızı saatte 242 kilometre. Menzili 625 kilometre olan helikopter altı VIP yolcu taşıyabiliyor. Bell 430'da çift oto-pilot ve gelişmiş avionik sistemler bulunuyor.Helikopterin yıllık maliyetinin amortismanları ile birlikte yaklaşık 1 milyon doları bulduğunu belirten THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, helikopterin satış ihalesinin önümüzdeki günlerde açılacağını açıkladı. Geçen yıl yeterli teklifin gelmemesi nedeniyle satılamayan helikopterin ihalesinin aralık ayı içinde sonuçlandırılması planlanıyor.Promosyonlar başladıYaz sezonunun son günleri yaşanırken havayolu şirketleri promosyon kampanyalarına hız veriyor. Yoğunluğun giderek azaldığı bugünler seyahatin tam sırası.Lufthansa Alman Havayolları, 26 Ekim'de Münih çıkışlı Dubai ve Miami uçuşlarının başlaması nedeniyle özel bir kampanya düzenliyor. Lufthansa'nın Türkiye çıkışlı tüm uçuşlarından 26 Ekim-15 Aralık tarihleri arasında hem Dubai hem de Miami'ye 499 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. İsteyen Dubai yolcuları Münih'te bir gece kalacak şekilde biletleme işlemi gerçekleştirilebilecek. Lufthansa ayrıca 31 Ekim'e kadar Londra'ya 189 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. Air France son biletleme tarihi 31 Ekim olmak üzere 30 Kasım'a kadar New York'a 489, Atlanta, Boston, Chicago, Philadelphia, Washington'a 499, Houston, Miami, Orlando ve Dallas'a 549, Phoneix, San Francisco, Los Angeles ve Seattle'a 599, Toronto'ya ise 499'dan başlayan fiyatlarla uçuyor.Delta Havayolları İstanbul, Ankara ve İzmir çıkışlı New York'a 489, Boston, Chicago, Atlanta, Washington'a 499, Dallas, Houston, Miami, Orlando 549, Portland, Phoenix, Los Angeles ve San Francisco'ya 599 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. Son uçuş tarihi 31 Ekim.Hollanda Kraliyet Havayolları KLM ise 31 Ekim'e kadar New York'a 489, Atlanta, Boston, Chicago, Philadelphia, Washington'a 499, Houston, Miami ve Orlando'ya 549, Phoneix, San Francisco, Los Angeles ve Seattle'a 599, Toronto'ya ise 499 dolardan başlayan fiyatlarla uçuş imkanı sunuyor.Air France sefer artırıyorAir France Havayolları artan yolcu potansiyeli ile birlikte 31 Mart 2004'te başlayacak yaz sezonuyla günlük İstanbul-Paris sefer sayısını ikiden üçe çıkarma kararı aldı. Air France Türkiye ve Bulgaristan Müdürlüğü'ne atanan Alain Verwilghen, üçüncü seferin sabah erken saate konulacağını açıkladı. Yeni uçuşla birlikte Air France özellikle Amerika yönünde yolcularına daha fazla bağlantılı uçuş sağlayacak.Halen sabah 09.05 ve öğleden sonra 15.25'te İstanbul’dan Paris’e uçan Air France, yeni seferlerini sabah saat 06.00'ya koyacak. Üçüncü uçuş ile yolcular erken saatte Amerika yönünde Paris'ten Cincinati, Miami ve San Francisco uçuşlarını yakalayabilmenin yanı sıra başta New York olmak üzere birçok noktaya farklı saatlerde uçma imkanı da sunulacak. Air France 26 Ekim'den itibaren İstanbul uçuşlarını Charles de Gaulle Havalimanı'nın yeni açılan terminali 2E'den gerçekleştirecek. Bu terminal aynı zamanda Air France'ın Amerika ve Asya yönündeki seferleri için de kullanılıyor. Uçuşların 2E'den yapılmasıyla Türk yolcular terminal değiştirmeden çok kısa sürede bağlantılı uçuşlarını yakalayabilecek. Air France önümüzdeki dönemlerde Türk Hava Yolları ile ortak uçuş yapmak üzere çalışmalara başladı. Şirket, Paris'le birlikte THY'nin İstanbul çıkışlı uçtuğu Lyon, Nice ve Strasbourg için de ortak uçuş yapmayı hedefliyor. Code Share olarak adlandırılan ortak uçuşla başlayacak işbirliğinin başarılı olması durumunda THY'nin Air France ve Amerikan Delta Havayolları'nın başını çektiği Sky Team havayolu ortaklığına da alınması öngörülüyor. Bölgede Sky Team güçlü bir ortağa ihtiyaç duyarken THY ise Qualiflyer sonrasında yeni havayolu ortaklık önerilerine temkinli yaklaşıyor.ALAIN VERWILGHENAir France Türkiye ve Bulgaristan Müdürlüğü'ne Alain Verwilghen atandı. 1948'de Belçika'da doğan Verwilghen, hukuk doktorasını tamamladıktan sonra 1980'de Sabena Havayolları'nda çalışmaya başladı. Sırasıyla Burundi, Batı Afrika, Doğu Avrupa, Satış, İspanya ve Fransa Müdürlükleri'nde bulundu. 1999'da Air France'a geçen Alain Verwilghen, Batı Afrika Müdürlüğü yaptı. İngilizce, Flamanca ve İspanyolca bilen Verwilghen evli ve üç çocuk babası. Görevi Jean-Jacques Cocquet'ten devralan Alain Verwilghen'in 1994'te Belçika Kralı tarafından verilen Leopold Nişanı bulunuyor.
button