Dokuz canlı gruptan yeni albüm

Güncelleme Tarihi:

Dokuz canlı gruptan yeni albüm
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 03, 2002 00:00

Red Hot Chili Peppers üyeleri yirmi yıl boyunca Los Angeles'ın kendi paylarına düşen karanlık yüzünü beraber yaÅŸadılar. Dökülen apartmanlar, köhne kulüpler ve uyuÅŸturucuya boÄŸulmuÅŸ bir hayat. Hatta sözcüleri Anthony Kiedis bu hayatı bir hit ÅŸarkıyla ölümsüzleÅŸtirdi; ‘‘Şehrin varoÅŸlarındaki köprünün altındaki ÅŸu ünlü yer’’ Grup bu çalkantılı hayata raÄŸmen yepyeni bir albümle döndü: ‘‘By The Way’’.Klasik hatta kirli seks, uyuÅŸtrucu, rock'n roll ekolünden gelen Red Hot Rock Chili Peppers yirmi yıllık maceraları boyunca yaÅŸadıkları iniÅŸ ve çıkışlara raÄŸmen son albümleriyle sıkı bir ‘yıkılmadık ayaktayız’ çekiyor.Californication ile 12,5 milyon kopya satan grup bugünlere pek de kolay gelmedi. Tam bir gitarist öğütme makinesi olarak çalışan grup bu güne dek yedi gitarist gördü. Albümlerinin sayısının -by the way ile - sekiz olduÄŸu düşünülürse, durumun ciddiyeti anlaşılır. Solist Kiedis bazen günde dört defa ‘yerinde duruyor mu diye’ gitaristleri saydıklarını söylüyor.Bu gitarist meselesini niye bu kadar önemsiyorlar derseniz mesela 1997'de ÅŸu anki gitaristleri Frusciante'nin yerine gelen Dave Navarro ile yaptıkları albümleri One Hot Minute tam bir düş kırıklığıydı. Albüm hiç satmadı ve yaratıcılık açısından da felaketti. Ä°ÅŸler böyle olunca grup o dönemde bir 'batsın bu dünya' sendromu yaÅŸamaya baÅŸladı. Kanıt? Basçı Flea ve davulcu Smith gruptan ayrılmak için valizlerini toplamaya baÅŸlamışlardı. Kiedis de yeniden uyuÅŸturucu kullanmaya baÅŸladı. EROÄ°N BAÅžLARINA BELABöylelikle grubun bir diÄŸer önemli sorunu su yüzüne çıktı: Eroin. Eski gitaristleri Hillel Slovak 1998 yılında eroin yüzünden ölmüştü. Frusciante beÅŸ yıl terapi gördü ve gruba ancak 1998'de geri dönebildi. Kiedis de eroinden bir türlü tam olarak yakasını kurtaramıyordu.O dönemde grubun başına gelenler bu kadarla bitmedi. Büyük ses getiren Californication turnesinin sonuna doÄŸru Frusciante stresli bir iliÅŸkiye saplandı, hatta psikosomatik sırt aÄŸrısından ölüyordu. Aynı dönemde Flea da beÅŸ yıllık kız arkadaşından travmatik bir biçimde ayrıldı. O da panik atakları yüzünden dayanılmaz acılar çekiyordu.KENDÄ°NE YARDIMBu kötü gidiÅŸata bir son vermek isteyen Flea olaylı Californication turnesinin yarısında kendine yardım kitapları yazarı Caroline Myss'e baÅŸvurdu ve düzelmeye baÅŸladı. ‘‘Her sahneye çıktığında kendini seyirciye bir ÅŸey kanıtlamak zorunda hissediyorsun. Aslında bir halt kanıtlamak zorunda deÄŸilsin. Kendini bu ÅŸekilde öldüreceksin dedi. Hayatımda aldığım en iyi nasihat buydu. Bu kesinlikle bir dönüm noktasıydı‘‘diyor Flea. Bütün bu badireleri atlatmış görünen Red Hot Chili Peppers önce kötü baÅŸlayan Californication turnesini kazasız belasız bitirdi, hatta silkinip kendine geldi. Åžimdiyse geçmiÅŸi arkalarına alıp son albümleri ‘By The Way' ile yollarına devam ediyorlar.ALBÃœM UÄžRUNA STÃœDYO EVE DÖNÜŞTÃœBy The Way'in prodüktörlüğünü Rick Robin yaptı. Grup son dört albümde de onunla çalışmıştı ama sound tamamen farklı. Albüme adını veren parçanın yarattığı kısa bir heyecan dalgası dışında grubun eski funk-metal tarzından hiçbir iz yok. Bunun yerine Beach Boys ve Beatles ÅŸarkılarını hatırlatan kadife gibi yumuÅŸak melodiler ve kariyerlerinin en akıcı performansı var. Bu albümde ayrıca gitarist Frusciante de repertuvarını geniÅŸletmiÅŸ. Bu arada solist Kiedis'in söz yazarlığı da gayet usta ve ikna edici. Frusciante 2000'in sonlarında, grubun basçısı Flea ile birlikte Tricky'nin Blowback albümünde çalıştı ve isimsiz bir Joy Division cover albümü yaptı. Sonuç olarak grup ÅŸu anki baÅŸarılı performanslarını bu çalışmalara borçlu. Yirmi yıllık Red Hot Chili Peppers, ömrü bu kadar uzun olan pek çok grubun aksine bildiÄŸi ve dinleyicisinin alışık olduÄŸu sound'la devam etmek yerine risk alıyor ve yeni bir ÅŸeyler deniyor. Belli ki müzisyenlik ve söz yazarlığı yeteneklerine de yeni bir yön vermiÅŸler. Klasik beklentilerle albümü alan dinleyicinin ÅŸaşıracağı kesin ama pek çok müzik yazarı artık onların büyüdüklerini düşünmeye baÅŸladı. Gelelim albümün ön hazırlık aÅŸamasına; Frusciante ve Kiedis vokaller için Frusciante'nin yaÅŸadığı Marmont Åžatosu'nda birkaç ay çalıştı. Ayrıca By the Way'in kayıtları sırasında grup ev ortamını hissedebilsin diye stüdyo yeniden düzenlenmiÅŸ. Yanlarında iÅŸlemeli duvar kağıtları, film posterleri ve tütsü getirmiÅŸler. Anlaşılan bu düzenleme onlara çok iyi gelmiÅŸ ki davulcu Chad Smith poker oynayan köpeklerin olduÄŸu bir resme bakarak ‘‘Hah, iÅŸte benim ilham kaynağım ’’ diyor. Konser ve parti bir arada6 AÄŸustos 2002'de Türkiye'de pek örneÄŸi gerçekleÅŸmemiÅŸ bir etkinlik düzenleniyor. Ä°stanbul'un en önemli tarihsel mekánlarından biri olan Yedikule Zindanları dünyaca ünlü piyanistimiz Fazıl Say'ı ve DJ Arkın Allen'ı (Mercan Dede) ağırlayacak.Ä°ki bölümden oluÅŸacak etkinliÄŸin piyanoyla baÅŸlayan birinci bölümünden sonra Fazıl Say, tanınmış müzisyen ve DJ Mercan Dede'yle birlikte elektronik müzik üzerine piyano ezgileri yükleyerek izleyiciye yeni ve deneysel bir müzikal doku sunacak. Böylece konser ÅŸeklinde baÅŸlayan etkinlik giderek parti havasına bürünecek.Yurtiçi ve yurtdışındaki baÅŸarıları ve projeleriyle sürekli gündemde olan Fazıl Say ile Sufi müziÄŸi geleneÄŸini çaÄŸdaÅŸ müzik tınılarıyla harmanlayarak eskiyle yeni, DoÄŸu'yla Batı arasında müzikal bir birleÅŸme saÄŸlayan Mercan Dede'nin bu buluÅŸması, deneysel müziÄŸin önemli duraklarından biri olmaya aday görünüyor. Bu önemli müzikal deneyimin Yedikule Zindanları gibi tarihsel bir mekánda yaÅŸanacak olması da etkinliÄŸe ayrı bir cazibe katıyor.Birbirinden çok farklı türde müzik dinleyen insanları bir araya getirecek bu konser hakkında ÅŸunları söylüyor Mercan Dede: 'Zindan, belirli bir mekandan ziyade kendi iç dünyamızdaki ve çoÄŸu zaman kendi ellerimizle ruhumuzu hapsettiÄŸimiz dar çerçeveyi belirler. MüziÄŸin ruhun ve vücudun etrafındaki gereksiz ve karanlık kapıları açabilen sihirli anahtarı herhangi bir isim, sıfat ya da tarzla sınırlı deÄŸildir. DJ'lik belli enstrümanlardan çıkan sesleri bir araya getirip dağıtabilmek, bir kalp atışı gibi tekrar eden tribal ritimlerin dokusunda dünyanın etnik renklerini; müziÄŸin bizi farklı coÄŸrafyalara trans halinde götüren büyüsünü sadece o an için yaratabilmek sanatıdır. Büyülü bir mekanın içinde ve sihirli bir piyanistin peÅŸinde plakları çevirmekse her zamankinden daha heyecan verici.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!