Doğuş Çay, Tata’yla flört ediyor

Güncelleme Tarihi:

Doğuş Çay, Tata’yla flört ediyor
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 20, 2008 00:00

Doğuş Çay’a, Hintli otomotiv devi Tata’nın İngiltere’de sahip olduğu çay şirketi Tetley talip oldu. Doğuş Çay Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Karakan, "Onlar gelip bizi buldular. Henüz karar vermedik. Anlaşırsak bile hakim ortaklığı bırakmak istemeyiz" dedi.

TÜRKİYE’nin önde gelen özel sermayeli çay şirketi Doğuş Çay, Jaguar ile Land Rover’ı satın alan ve İsotlar Grup ile Türkiye pazarına giren Hintli Tata Group ile ortaklık için görüşmelere başladı. 63 yıllık Tata, 2000 yılında İngiliz çay şirketi Tetley’i 407 milyon dolara satın alarak dünyanın en büyük ikinci çay üreticisi konumuna gelmişti. Doğuş Çay Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Karakan, "Onlar gelip bizi buldular. Henüz karar vermedik. Anlaşırsak bile hakim ortaklığı bırakmak istemeyiz. Bizim niyetimiz aslında halka açılmaktı ama ortaklık daha cazip hale geldi" dedi. 1985’te çay üretimine girdiklerini hatırlatan Karakan, "Kimseye muhtaç olmayalım diye aile şirketi olarak yola çıktık fakat iş bizi aştı. Şimdi bir İngiliz şirketle ortaklık görüşmeleri yapıyoruz. Çayda ortaklık yapabiliriz ama şeker ve salçada ortaklık düşünmüyoruz" diye konuştu.

Farklı alanlara odaklanıyor

Doğuş Çay, geçtiğimiz günlerde İzmir Ödemiş’te 15 milyon dolara bir salça ve konserve fabrikası alarak; salça, doğranmış domates ve konserve bezelye gibi ürünlere de başladı. Karakan, gıdanın farklı alanlarına girme nedenlerini "Büyük gıda şirketleri 10-15 farklı alanda faaliyet gösteriyor. Dağıtım giderleri bizimkinden çok daha az oluyor. Ne yapmalıyız? Ürünü çeşitlendirmeliyiz. Doğuş Salça markasını 15 yıl önce satın almıştık. Yani bu denk gelmiş değil, uzun yıllar önce planlanmış bir girişim. Buradaki üretimin yarısını ihraç edeceğiz" diye açıkladı. Karakan; çay, şeker ve salçanın iyi büyümesinin ardından gıdanın başka alanlarına da gireceklerini söyledi.

Ciro hedefi 240 milyon YTL

2006 yılında 190, 2007 yılında ise 200 milyon YTL ciro elde eden Doğuş Çay, 2008 yılını 240 milyon YTL ciro ile kapatmayı hedefliyor. Şu anda 1100 kişiyi istihdam eden Doğuş Çay, ikisi dünyanın en büyüğü olmak üzere Rize’de 5 çay fabrikasına, Ordu’da bir çay paketleme fabrikasına ve Eskişehir ile Gebze’de birer adet şeker fabrikasına sahip.

Reklamla 3 kat büyüdü

Doğuş Çay, 2001 yılında yüzde 4 olan pazar payını ’Doğuş Çay aşeren İngiliz gelin’ temalı reklam ile başladığı yoğun reklam kampanyaları sonucu 2007 yılında yüzde 13’e çıkararak pazardan aldığı payı 3 kattan fazla artırmış. 2006 ve 2007 yıllarında 9’ar milyar çay bardağı Doğuş Çay içilmiş.

Çay siyasete alet ediliyor, mertçe yapanını görmedim

TÜRKİYE’de yüzde 10 çay fazlası olduğuna dikkat çeken Süleyman Karakan şunları söyledi: "Türkiye’de 1 milyon 150 bin ton yaş yaprak oluyor. Bunun 1 milyon tona düşmesi lazım. Böylece kalite yükselir ve şirketler anormal rekabet yapmazlar, biraz kár ederler. Çay uzun yıllardır siyasete alet ediliyor. Ben 25 yıldır bu işteyim. Çay işini mertçe yapan görmedim. Devlet aslında bu yıl fena bir alım fiyatı vermedi. Ama 85 YKr’den fazla verse daha iyi olurdu. Karadeniz Bölgesi’nin çay ile Türkiye ekonomisine katkısı 1 milyar dolar. Çayımıza sahip çıkmamız şart."

Yabancı fiyatı takmadı, çaycı fiyata kızgın

AKP Hükümeti’nin açıkladığı 85 YKr’lik yaş çay alım fiyatı üreticinin yüzünü güldürmemesine karşın, Çaykur, Doğuş ve Lipton başta olmak üzere bölgede faaliyetti olan firmaların alımları sürüyor. Hükümetin açıkladığı fiyatı yeterli bulmayan bazı Rizeli çay üreticileri, "Yaktın bizi Erdoğan" diyerek tepkilerini dile getirirken, bazı yabancı çay markaları da daha kaliteli olarak değerlendirilen çayı 85 YKr’lik alım fiyatının üzerine çıkarak, 1 YTL’den alıyor.

Şeker fabrikası ihalelerine girecek

SÜLEYMAN Karakan, yakın zamanda yapılması beklenen şeker fabrikası özelleştirmeleriyle ilgilendiklerini belirterek, ihalelere gireceklerini söyledi. Karakan, şeker fabrikası ihaleleri için bankalarla görüşmelere başladıkları bilgisini de verdi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!