DoÄŸan: Promosyon uzun vadede okuyucu saÄŸlamaz

Güncelleme Tarihi:

DoÄŸan: Promosyon uzun vadede okuyucu saÄŸlamaz
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 02, 2004 00:00

Dünya Gazeterler BirliÄŸi (WAN) 57’nci Dünya Gazeteler Kongresi’nde, okuyucuların beklentilerini ve ihtiyaçlarını doÄŸru tespit ederek tiraj arttırmak konusunda konuÅŸan DoÄŸan Gazetecilik Ä°cra Kurulu BaÅŸkanı Hanzade DoÄŸan, ‘Okuyucuların önceliklerine göre haber veriyoruz’ dedi.Kongrenin Ä°kinci Oturumu’nda, oturum baÅŸkanı olan Ä°ngiltere’nin Independent News ve Medya Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Gavin O’Reilly’in takdim ettiÄŸi Hanzade DoÄŸan, tirajın gazeteler için kilit nokta olduÄŸunu belirterek 1980’li yıllarda baÅŸlayan promosyon macerasını anlattı.BASINA SANSÃœR12 Eylül darbesiyle basına sansür uygulandığını söyleyen DoÄŸan, ‘1983 genel seçimleriyle iktidara Turgut Özal geldi. Bu dönemde ekonomik çok büyüdü. Kilit nokta Türkiye tüketimin sihrini keÅŸfetti. Gazeteler, fikir liderliklerini öne çıkarmaları gerekirken yeni oluÅŸan televizyon kültürüyle mücadele etmek zorunda kaldılar’ dedi. Mücadele neticesinde promosyon kampanyalarının baÅŸladığını anlatan Hanzade DoÄŸan, önce gazetelerin kitap verdiÄŸini, daha sonra ansiklopedi savaÅŸlarının baÅŸladığını belirtti.Ansiklopedi savaşında Milliyet Gazetesi’nin 1 yıl sonunda yüzde 300 tiraj arttırarak 1 milyon 100 bine ulaÅŸtığına deÄŸinen DoÄŸan, ‘Gazeteler mali sorunlar yaÅŸadı. Daha sonra bu promosyonlar VCD, TV, seyahat çantalarına döndü. Promosyonla 1 milyar dolarlık ürün satıldı’ dedi.TÄ°RAJDA GELENEKSEL YÖNTEM10 yıl süren promosyon savaÅŸları sonunda tirajların eskisi gibi yükselmemeye baÅŸladığını, 2003’te çıkan yasayla da promosyonun yasaklandığını söyleyen DoÄŸan, ‘Sonuçta baÅŸladığımız noktaya geri döndük. Promosyonla tiraj arttırılır. Kısa vadede size okuyucu kazandırır. Ama promosyon uzun vadede size mutluluk getirmez, okuyucu saÄŸlamaz. Bu ürünün kendisiyle, yazı ve haberle, gazetenin kendisiyle saÄŸlanır’ dedi.Artık okurların gazetelerini, gazetenin kalitesi için aldıklarını belirten DoÄŸan, şöyle dedi: ‘Artık tiraj arttırmak için geleneksel yöntemlerle çalışıyoruz. Editoryal bölüm, pazarlamayla birlikte çalışıyor. Biçim deÄŸil okuyucuların önceliklerine göre haber veriyoruz. Hedefteki grupta, tirajı azamiye çıkartmak için editoryal bölümünüzün de pazar araÅŸtırmalarını bilmesi gerekiyor. Biz okuyucularımızın yarım saatini istiyoruz. Bunu haketmek için haberin kalitesine dikkat etmemiz lazım. Kimlik geliÅŸtirip bunu tutarlı biçimde korumamız lazım.’Promosyonla ilgili kanun hakkında delegelerin sorularını da yanıtlayan Hanzade DoÄŸan, hükümetin kanunu gazeteler üzerinde baskı kurmak için çıkarttığını sandığını belirtt. DoÄŸan, ‘Adil bir yasa deÄŸil. Okuyucular promosyondan mutluydu. Gazeteler ÅŸimdi ancak kitap gibi ÅŸeyler veriyor’ diye ekledi.AB, ya Türkiye’yle etkinleÅŸecek ya Türkiye’siz kilitlenecek DÃœNYA Gazeteler BirliÄŸi (WAN) 57’nci Dünya Gazeteler Kongresi ve 11’inci Dünya Editörler Forumu’na katılan, gazete sahibi ve genel yayın yönetmenlerine öğle yemeÄŸi veren TÃœSÄ°AD BaÅŸkanı Ömer Sabancı, Türkiye’nin Avrupa BirliÄŸi’ne tam üyelik maratonunda kat ettiÄŸi yolu anlattı. TÃœSÄ°AD BaÅŸkanı Ömer Sabancı, Türkiye için özel öneme sahip olduÄŸunu düşündükleri kongrenin Ä°stanbul’da yapılmasını saÄŸladığı için DoÄŸan Holding Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Aydın DoÄŸan’ı tebrik etti. Ömer Sabancı ‘Ben size ekonomi ilerledikçe hızla doldurulan bir bardaktan söz etmek istiyorum. Bardağı aÄŸzına kadar doldurmak için sürahide yeterince su olmasını saÄŸlamak, Türk iÅŸ dünyasının görevi’ dedi. Sabancı şöyle konuÅŸtu:‘Laik demokratik rejimle, pazar ekonomisiyle bu deÄŸerlerin çok az rastlandığı bir bölgenin ortasındaki Türkiye’nin önemi 11 Eylül’den sonra daha da arttı. Türkiye’nin önemi güvenlik saÄŸlayıcı bir ortak yada Batılı müttefiklerle OrtadoÄŸu arasında uzlaÅŸtırıcı bir güç olarak daha da artmıştır. Bu duruma herkesin dikkatini çekmek isterim. Benim görüşüme gore AB iki alternatif arasında bir seçim yapmak zorundadır. Ya Türkiye’yi içine alan Avrupa BirliÄŸi uluslararası politikada, ekonomideki ağırlığı ve medeniyetiyle daha etkin bir rol oynayacak ya da Türkiye’yi birlik dışında bırakarak daha zor hatta belki de imkansız açılımlar içine girecektir.’Tasarım ustası Black: Hürriyet taklit ediliyorDÃœNYA Gazeteler BirliÄŸi (WAN) 57. Kongresi eÅŸ zamanlı yürütülen 11. Dünya Editorler Forumu kapsamındaki ‘Birinci Sayfa Devrimi’ baÅŸlıklı oturumu Hürriyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni ErtuÄŸrul Özkök yönetti.Oturumda Ä°ngiltere’den The Times Gazetesi Tasarım Bölümü BaÅŸkan Yardımcısı David Wadmore, Fransa’dan Le Monde Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Edwy Plenel, Kolombiya’dan Innovation’ın Genel Müdürü ve El Mundo Gazetesi Yayın Yönetmeni Marta Botero De Levia ve Danilo Black ÅŸirketinin tasarımcısı ve baÅŸkanı Roger Black konuÅŸtu. ErtuÄŸrul Özkök birinci sayfanın özellikle Akdeniz ülkeleri için çok önemli olduÄŸunu söyledi ve ‘Tabloid gazetelerden bu konuda alınacak dersler olup olmadığı tartışılması gereken bir konu. Ortega y Gasset’in yazılarını çok popüler bir gazetede yazması eleÅŸtirildi. Gasset bu yazıların kendisine kamusal alanlarda bir aristokrat gibi yürüme hakkını verdiÄŸini söylerdi’ diye konuÅŸtu.HÃœRRÄ°YET EÄžLENCELÄ° VE ENERJÄ°KOturumda konuÅŸan Danilo Black tasarımcısı ve baÅŸkanı Black, tasarım açısından Hürriyet’i çok baÅŸarılı bulduÄŸunu söyledi. Black, ‘Gazetenin verdiÄŸi genel duygu yazıların uzun olmaması, zekice tasarlanmış. Bu yüzden diÄŸer gazeteler sizi taklit ediyorlar. Aşırı ciddi görünüşlü deÄŸilsiniz. Bu daha iyi. Hürriyet eÄŸlenceli ve enerjik, bol fotoÄŸraflı. Ve bu tasarım iÅŸe yaradığından olsa gerek en büyük gazete Hürriyet. Türkçe bilmiyorum ama Hürriyet’in çok canlı olduÄŸunu okumadan bile anlıyorum’ dedi.Le Monde’un Genel Yayın Yönetmeni Edwy Plenel birinci sayfanın gazeteden ayrı düşünülemeyeceÄŸini belirterek gazetesinin 1995’te geçirdiÄŸi deÄŸiÅŸimi örnek verdi. Plenel, ‘Bu deÄŸiÅŸim sadece birinci sayfada yaÅŸanmadı. Gazeteyle okurları arasında yeniden kurulan iliÅŸkiydi. ‘EÄŸer dünya deÄŸiÅŸiyorsa Le Monde da deÄŸiÅŸmeli’ dedik. Her ÅŸeyi deÄŸiÅŸtirecek olan birinci sayfa deÄŸildir. Gerisi kötüyse yine bir yere varamazsınız. BaÅŸ sayfa gazetenin kimliÄŸidir’ diye konuÅŸtu.The Times gazetesi tasarım bölümü baÅŸkanı yardımcısı David Wadmore gazete boyutları üzerinde durdu. Wadmore, ‘Büyük sayfalı gazetelerde, örneÄŸin 40 sayfalık bir gazetenin 15 haber sayfası var. Ancak, tabloid boyda bir gazetede 80 sayfada 29 haber sayfası yer alır. Tabloid boyutun her sayfasında bir sürükleyici habere ihtiyaç duyulur. Bu da günde 29 sürükleyici haber demek. Dolayısıyla bu haberleri yetiÅŸtirmek için zaman darlığı var.’ Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!