Güncelleme Tarihi:
Bunun anlamı şu: Hükümetin TBMM'ye gönderdiği Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanun ve KHK'larda değişiklik yapılmasına dair kanun tasarısındaki Dışişleri Bakanlığı ile ilgili 5. madde şöyle; "657 sayılı kanunun 59. maddesi çerçevesinde daimi temsilci olarak atananlardan Bakanlığa veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarına mensup olanlar ile açıktan atananlar, merkeze döndüklerinde Bakanlıkta çalışabilirler, Bakanlıktaki görevleri süresince büyükelçi unvanını kullanmaya devam ederler ve meslek mensubu olanlar araısndan daimi temsilciliğe atananlarla aynı hükümlere tabi olurlar."
Bir örnek vermek gerekirse eski YÖK Başkanı Yusuf Ziya Özcan, geçen yıl Türkiye'nin Varşova Büyükelçisi olarak atanmıştı. Halen Varşova'da Büyükelçi olan Özcan'ın mevcut yasalar uyarınca görevini bitirip Ankara'ya dönüşünde Dışişleri Bakanlığı'nın Ankara'daki merkez teşkilatında görev yapması mümkün değil.
Ancak hükümetin TBMM'ye gönderdiği tasarı kanunlaşırsa Yusuf Ziya Özcan'ın Ankara'ya dönüşünde de Dışişleri Bakanlığı'nda görevlendirilmesi sözkonusu olabilecek.
Mevcut sistemde yurtdışında büyükelçilik yapan Dışişleri kökenli meslek memurları, Ankara'ya dönüşte en az Genel Müdür ve üstü kadrolarda görevlendiriliyorlar.
Yani kanun tasarısı TBMM'den geçip yasalaşırsa dışardan büyükelçi olarak atananların da Ankara'ya dönüşte Dışişleri Bakanlığı'nda en az genel müdür ve üstü görevlere atanmalarının önü açılacak. Yine Yusuf Ziya Özcan örneğinden hareket edersek eski YÖK Başkanı'nın Dışişleri Bakanlığı'nda Müsteşar olmasının da önü açılmış olacak.
Â
MUHALEFET KARÅžI
Â
Muhalefet ise dışardan büyükelçi atananların görev süreleri sonunda Ankara'ya dönüşte Dışişleri'nin merkez teşkilatında üst düzey görevlere atanmalarının önünü açan kanun tasarısına karşı.
Â
CHP'Lİ KORUTÜRK: DIŞİŞLERİ'NE YANDAŞ DOLDURULACAK
Â
CHP Milletvekili ve emekli Büyükelçi Osman Korutürk, Hürriyet'e yaptığı açıklamada yeni kanun tasarısının "Dışişleri Bakanlığı'na yandaş doldurulmasının önünü açacağını" söyledi.
Bu tasarıya karşı olduğunu vurgulayan Korutürk, bunun nedenini şöyle açıkladı:
"Büyükelçilik istisnai bir memuriyettir. Dışardan büyükelçi atanması istisnai durumdur. Daha önceleri de bazı kişilerin bilgi birikimlerinden, uzmanlıklarından, şöhretlerinden yararlanmak için benzer atamalar olmuştur. Ancak hükümet, istisnai olan bu atamaları olağan memuriyeteİŞTE KANUN TASARISI'NDAKİ O MADDE
"7/7/2010 tarihli ve 6004 sayılı Dışişleri Bakanlığı'nın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 12. maddesinin ikinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrasının (a) bendine aşağıdaki cümle eklenmiş ve 13. maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri yürürlükten kaldırılmıştır. "
(d) 657 sayılı Kanunun 59. maddesi çerçevesinde büyükelçi olarak atananlardan Bakanlığa veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarına mensup olanlar ile açıktan atananlar, merkeze döndüklerinde, Bakanlıkta çalışabilirler, Bakanlıktaki görevleri süresince büyükelçi unvanını kullanmaya devam ederler ve meslek mensubu olanlar arasından büyükelçiliğe atananlarla aynı hükümlere tabi olurlar"
Kanun tasarısının dış politikanın yürütülmesi açısından "çok sakıncalı olduğunu" da kaydeden Korutürk, "Bu kanun Dışişleri Bakanlığı'nı kendi yandaşları ile doldurmak için yapılan bir düzenleme. İsmet İnönü'nün bir sözü vardır. 'Dışişleri Bakanlığı devletin kurumları içinde, devletin bekası için önemlidir' demiştir. Dışişleri Bakanlığı yozlaştırmaya gelmez. Bu düzenlemeye şiddetle karşı çıkıyoruz" diye konuştu.
Â
MHP'Lİ TÜRKEŞ: 2-3 YIL TEMSİL GÖREVİ İLE DİPLOMASİ ÖĞRENİLİR Mİ?
Â
MHP'nin Dış İlişkilerden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı ve Ankara Milletvekili Tuğrul Türkeş de, Dışişleri Bakanlığı'nda dışardan büyükelçi atanacakların Ankara'ya dönüşte Bakanlık'ta görevlendirilmelerine karşı olduğunu söyledi. Türkeş Hürriyet'in sorusu üzerine, "Bu yanlış bir davranıştır. 2-3 senelik temsil görevi ile diplomasinin incelikleri öğrenilir mi?" dedi.
Dışişleri Bakanlığı'na üniversite sonrasında giren gençlerin katiplikten başlayarak 20 senelik bir deneyimle Büyükelçiliğe ulaştıklarını, bu sürede büyük birikime sahip olduklarını anlatan Türkeş, "Üniversiteden sonra bakanlığa girip her kadroda görev yaparak diplomasinin inceliklerine sahip oluyorlar" ifadelerini kullandı.
Tasarının geçmesi halinde bu birikimin yerini "siyasi atamaların alacağını" söyleyen Türkeş, "Büyükelçilik istisnai bir memuriyettir. Bir ilahiyat profesörünün Vatikan'a dışardan büyükelçi atanması olumlu karşılanabilir. Ancak sadece 2-3 yıl temsil görevinden sonra merkeze dönüşte Dışişleri'nin bilgi birikimine sahip olması beklenemez. Mesela bir akademisyen, dışarda 2-3 yıl Büyükelçilik yaptı diye Dışişleri Bakanlığı'na Personel Genel Müdürü atarsanız işin hassasiyetini bilmez" şeklinde konuştu.
Â
AK PARTİ DÖNEMİNDE DIŞARDAN ATANAN BÜYÜKELÇİLER
Â
AK Parti hükümetleri döneminde dışardan 9 kiÅŸi Büyükelçi olarak atandı. Bu isimler ÅŸunlar:Â
İlahiyat Profesörü Kenan Gürsoy: 2009 yılında Vatikan'a (Vatikan) Büyükelçi olarak atandı
Dış Ticaret eski Müsteşarı Tuncer Kayalar: 2009 yılında Nairobi'ye (Kenya) Büyükelçi olarak atandı
DPT eski Müsteşar Yardımcısı Halil İbrahim Akça: 2011 yılında Lefkoşa'ya (KKTC) Büyükelçi olarak atandı
TİKA eski Başkanı Musa Kulaklıkaya: 2011 yılında Nuakşot'a (Moritanya) Büyükelçi olarak atandı
Doktor Cemalettin Kani Torun: 2011 yılında Mogadişu'ya (Somali) Büyükelçi olarak atandı
Eski AK Parti Milletvekili Zekeriya Akçam: 2012 yılında Cakarta'ya (Endonezya) Büyükelçi olarak atandı
Vali Mehmet Niyazi Tanılır: 2012 yılında Podgorica'ya (Karadağ) Büyükelçi olarak atandı.
AB Daimi Temsilci Yardımcısı Ömer Faruk Doğan: 2012 yılında Yaounde'ye (Kamerun) Büyükelçi olarak atandı
Eski YÖK BaÅŸkanı Yusuf Ziya Özcan: 2012 yılında VarÅŸova'ya (Polonya) Büyükelçi olarak atandı.Â
Â
Â