Güncelleme Tarihi:
Topallı Kurşunlu Şelalesi Minibüsçüler Kooperatifi, Antalya Valiliği İl Trafik Komisyonu’nun 15 Şubat 2001 tarihinde Topallı Köyü’nden başlayan ve Varsak’tan devam ederek Antalya kent merkezine girmelerine izin veren onayla hatta çalışmaya başladı. Topallı orman köyü olmaktan çıkarılıp Büyükşehir Belediyesi mücavir alan sınırları içine alınınca Antalya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME), 12 Ocak 2005 tarihli genel kurulunda Topallı Kurşunlu Şelalesi minibüsçülerinin son güzergah noktasını 'Varsak Plantonluğu', yani Varsak Köprüsü olarak belirledi.
Böylece kooperatifin kent merkezine girişi yasaklanırken, aynı dönemde Aksu’ya bağlı Solak, Dumanlar, Yurtpınar, Çalkaya, Kundu, Boztepe, Karaçalı, Pınarlı, Döşemealtı’na bağlı Kömürcüler, Çığlık, Yeniköy, Yeşilbayır, Yığmalar, Çıplaklı, Başköy, Kızıllı, Odabaşı’na çalışan kooperatiflere ait güzergah izin belgeleri iptal edildi. Bu bölgelerde 107 olan araç sayısı 29’a indirildi ve şehir içi minibüslere dahil edildi.
PROTESTO İÇİN MİNİBÜS YAKTILAR
Diğer kooperatiflere tanınan şehir içi toplu ulaşıma dahil olma şansı Topallı Kurşunlu Şelalesi Minibüsçüler Kooperatifi’ne tanınmayınca minibüsçüler, haklarını yeniden kazanmak için mücadeleye başladı. Büyükşehir Belediyesi ile yapılan görüşmelerden sonuç alamayan esnaf, 2006 yılının Kasım ayında eylemlere başladı. Kooperatif üyesi 92 minibüs sahibi, o tarihte Varsak Köprüsü üzerinde toplandı ve protesto için minibüs yaktı.
MİNİBÜSÜ BÖYLE YAKIP POZ VERDİLER / Foto Galeri
Yol ortasında üzerine benzin dökülerek yakılan minibüs itfaiye ekipleri tarafından söndürülürken çıkan olaylarda 7 kişi gözaltına alındı. Bu eylemden 1 ay sonra 2006 yılı Aralık ayında izleyici olarak Büyükşehir Belediye Meclisi’ne gelen esnaf, mecliste sorunların konuşulmasını bekledi. Fakat meclis bekledikleri gibi gitmeyince soyunarak meclis üyelerini protesto etti. Dönemin kooperatif başkanı Ömer Yıldırım üzerindekilerin tamamını çıkartmaya teşebbüs edince belediye güvenliği ve zabıta ekipleri olaya müdahale etti ve Yıldırım gözaltına alındı.
Esnafa kötü haber, Antalya 1’inci İdare Mahkemesi’nden geldi. Mahkeme, UKOME’nin söz konusu iptal kararını yerinde bularak kooperatifin açtığı davayı reddetti. Fakat Danıştay 8’inci Dairesi, 2011 yılında yerel mahkemenin kararını bozdu. Bozma kararının ardından davayı tekrar görüşen Antalya 1’inci İdare Mahkemesi, davayı bilirkişiye gönderdi.
Bilirkişi, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün 2012 yılı verilerine göre söz konusu güzergah ve ona bağlı yollarda günlük ortalama trafik değerlerinin 30 bin 301 otomobil, 2 bin 848 orta yüklü ticari taşıt, 1028 otobüs, 4 bin 753 kamyon, 765 römorklu çekici olmak üzere toplam 39 bin 695 taşıt hareketliliği bulunduğunu kaydetti. Bu kapsamda bilirkişi kooperatif araçlarının söz konusu güzergaha girmesinin yasaklanmasının trafik yoğunluğunu azaltmaya önemli ölçüde katkısı olmayacağına yönelik rapor düzenledi. Yerel mahkeme, bilirkişi raporu ve dava dosyasında yer alan tüm bilgi ve belgelere dayanarak UKOME’nin söz konusu kararını iptal etti.