Güncelleme Tarihi:
85 yaş ve üzerindekilerin kaza sonucu ölüm riski, 25-69 yaşındakilere kıyasla 9 misli daha fazla. ABD'de 1989-1999 arasında trafik kazalarında ölen 70 yaş ve üstündekilerin oranı yüzde 46 arttı. 70 yaş üstündekilerin yol açtıkları kazaların oranı da yüzde 42 arttı.
ABD'de giderek artan yaşlı sürücüler ve yol açtıkları ölümcül kazalar alarm veriyor. Yetkililer yaşlı nüfusun artışıyla sorunun katmerlenmesinden endişe ediyor.
Ulusal Anayol Trafik Güvenliği İdaresi'nin (NHTSA) geçenlerde yaptığı bir araştırmaya göre, 85 yaş ve üzerindekilerin kaza sonucu ölüm riski, 25-69 yaşındakilere kıyasla 9 misli fazla. 1989-1999 yıllarında trafik kazası kurbanı 70 yaş ve üzerindekilerin oranı yüzde 46 artarken, aynı dönemde yol açtıkları kazaların oranı da yüzde 42 arttı. Araştırmada, ‘‘Kaza sonucu ölüm oranları, yaşlı sürücülerin trafikte can verme olasılığını yükseltiyor. Ehliyetli sürücü sayısı ya da yollardaki araç sayısı bu gerçeği değiştirmiyor.
ABD'deki yaşlı sürücüler genelde hız limitini aşmıyor ve emniyet kemerlerini ihmal etmiyor. Ülkenin pekçok bölgesinde toplu taşımacılığın sınırlı olması, 70-80 yaşlarında yaya olarak dolaşmanın zorluğu nedeniyle Amerikalı nineler, dedeler hastalıklarına, yavaşlayan reflekslerine ve diğer engellerine rağmen direksiyon başına geçmeyi yeğliyor.
YAŞ LİMİTİ YOK
NHTSA sözcüsü John Hurd, ‘‘ABD'de otomobil kullanmanın yaş limiti yok. Yaşlı sürücüler konusunda hayli kaygılıyız’’ itirafında bulunurken, 70 yaş ve üzerindeki Amerikalıların nüfusu 25 milyon ve bunun 18.5 milyonunun ehliyeti var. 2030 yılında bu yaş grubunun nüfusunun yaklaşık 60 milyona ulaşacağı ve böylece yollardaki tehlikenin de artacağı uyarısı yapılıyor.
Görme ve işitme sorunları, mesafeleri hesaplama güçlükleri, hafıza kaybı, zayıflayan refleksler ve hatta kalp rahatsızlıkları yaşlı sürücülerin doğal engelleri. Florida Üniversitesi'nden emekli, 74 yaşındaki Prof Otto von Merring, ‘‘Emeklilik, emlak konusunda planlamalar var ama hiç kimse trafikte emekli olmayı, yollarla vedalaşmayı gündeme getirmiyor’’ diye internetten tepkisini dile getirdi.
ÖNLEMLER VE UYARILAR
Yaşlılardan kaynaklanan kazalara çare olarak yetkililer bir trafik rehberi yayınladılar. Yaşlıların geceleri ve en kalabalık saatlerde yola çıkmamaları, ev adreslerinden fazla uzaklaşmamaları, otoyoldan kaçınmaları, uyarısı yapıldı. Bazı eyaletlerde ise trafik tabelalarındaki harflerin yaşlıların daha rahat görebilmesi için irileştirilmesi gündeme geldi. Ulaşım Dairesi'nin direktifi, yaşlı sürücülerin ehliyetlerinin geçerlilik süresini 4-8 yıl ile sınırlıyor ve bu süre eyaletlere göre değişiyor. Ancak otoparklarda bile yaşlı sürücülerin kaza yaptıkları kaydediliyor. Florida'nın Miami kentinde yaşayan 78 yaşındaki Frieda Platzker, park etmeye çalışırken fren yerine gaza basan bir sürücü arkadaşını kaybettiklerini anlattı.
JAPONYA'DA DA SORUN
Japon Hükümeti Nisan 1999'da aldığı bir kararla yaşlı sürücülerden ehliyetlerinin geri vermelerini istedi ve bir yılda 7,193 ehliyet ilgililere teslim edildi. Ulusal Polis Ajansı'nın verilerine göre, artık trafiğe çıkmaktan vazgeçenlerin yüzde 80'den fazlasını 65 yaş ve üzerindekiler oluşturuyor. Yaşlı Japonlar artık gözleri iyi görmediğinden ve diğer fiziksel sorunlar nedeniyle direksiyon kontrol yeteneğini yitirdiğini ve otomobil kullanmaktan vazgeçtiklerini belirtti.
Trafiğe dünyada her gün 114 kurban
6-33 yaşlarındaki genç nüfusun ölüm nedeninin ilk sırasında trafik bulunuyor.
Dünyada her 13 dakikada bir trafik kazası meydana geliyor ve her gün 114 kişi trafik kurbanı olarak kayıtlara geçiyor.
Trafik kazalarına dair ilk kayıt 1899'a uzanıyor ve o günden bu yana 30 milyon kişi yollarda öldü.