Devlet Opera ve Balesi'nden cevap

Güncelleme Tarihi:

Devlet Opera ve Balesinden cevap
Oluşturulma Tarihi: Kasım 14, 2011 00:00

Haberin Devamı

Telif fırsatçılığına karşı kamu yararını koruma mücadelesi veriyoruz

Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü; yazarların, bestecilerin, koreografların ve tüm yaratıcıların haklarına son derece saygılı bir kuruluş olarak, özellikle 2007 yılında kurduğu Fikri Hak Alımları Komisyonu’nun çalışmaları doğrultusunda tüm Türk eser yaratıcılarının, yabancı yayınevlerinin ve hak sahiplerinin telif haklarını zamanında ödemektedir ve bu kapsamda; Sikorski Yayınevi dışında hiçbir kurumla ihtilafı bulunmamaktadır.
mİlk kez bu dönemde Türk bestecilerinin eserleri uzun süreli olarak kiralanmış, besteciler, yazarlar ve tüm ilgili yaratıcılar teşvik edilmişlerdir. Bu bakımdan; gazeteniz muhabiri Umut Erdem’in 10 Kasım 2011 tarihli yazısındaki uslûbu nedeniyle yanlış algılamalara yol açarak Devlet Opera ve Balesi’ni yaratıcı haklarını gasp eden bir kuruluş olarak gösteren yaklaşımı hiçbir şekilde kabul edilemez.
- Sözkonusu firma tarafından dava konusu edilen Rodion Shchedrin’in ‘Carmen Suite’ adlı eseri geçmiş dönemlerde de yıllarca ve defalarca oynanmış ve hiçbir ücret talep edilmemiştir. Hatta ülkemizde halen devlet ve özel senfoni orkestraları tarafından seslendirilen bu eser için ya çok cüz’i miktarlarda telif ücreti talep edilmekte ya da hiçbir ücret talep edilmemektedir.
- Kurumumuzca (daha önceki sahnelemelerinde hiçbir telif hakkı talep edilmemesine istinaden ve yine istenmeyeceği kanaatiyle) Shedrin’in ‘Carmen Suit’i sahnelenmeden önce yapılan tüm duyurulara karşın herhangi bir talepte bulunulmamış ve eserin oynanması beklenmiştir. Eser oynadıktan sonra istenilen fahiş fiyat (temsil başına 3600 Euro) Genel Müdürlüğümüzce son derece aşırı bulunmuş, bilet fiyatlarıyla karşılaştırıldığında; tüm gişe hâsılatının verilmesiyle dahi karşılanamayacak bir rakam olduğu tespit edilmiştir. Hem yarım geceyi kapsayan bir eser olması nedeniyle hem de bir düzenleme eser (Bizet’nin ‘Carmen Operası’nın tüm temaları aynen kullanılmıştır) için istenilen bu ücret bir Kamu Kurumu olarak kültür hizmeti veren Devlet Opera ve Balesi yönetimimizce çok yüksek bulunduğundan, makul bir seviyeye indirilmesi talep edilmiştir.
- Genel Müdürlüğümüzce yapılan tüm yazışmalar ve hatta Genel Müdürümüz Rengim Gökmen’in Başrejisörümüz Yekta Kara ile birlikte Hamburg’a kadar giderek firma yetkilileri ile yapmış oldukları görüşmeler de sonuçsuz kalmış, Kurumumuz tarafından teklif edilen tüm telif ücretleri firma yetkilileri tarafından reddedilmiştir.
-Telif haklarına son derece saygılı olmakla birlikte, evrensel kültür varlıkları olduğuna inandığımız yapımların halka sunumu için fahiş fiyatlandırma yapılmaması gerektiğini düşünmekte; varislerine kazanç sağlamaları doğal olmakla birlikte, tüm insanlığın malı olan bu yapımları kimsenin tekeline alma ve keyfi fiyatlandırma hakkı olmadığına inanmaktayız.
-Kültür ve Sanat ürünleri de toplumların ekmek, su, ilaç gibi yaşamsal önemdeki ihtiyaçlarındandır. Hiçbir kesim, hiçbir kişi ve hatta yaratıcıların yasal varisleri bile fahiş fiyatlar biçerek toplumları ve bireyleri bu eserleri dinlemekten, izlemekten ve sergilemekten mahrum etme hakkına sahip değildir. Tüm bunlara karşın, Devlet Opera ve Balesi anılan eserle ilgili makul ölçülerdeki ödemeleri yapmaya (Türkiye’deki tüm müzik otoritelerince kabul edilebilecek) şu anda hazırdır.
-Bu davada ülkemizde ‘Telif Hakları’ kavramının yeni yeni yerleşmesinden istifade ederek ortaya çıkan bu fırsatçılığa karşı Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü’nün kamu yararını korumak adına vermekte olduğu bir mücadele söz konusudur.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!