Ayşe Şule BİLGİÇ
Oluşturulma Tarihi: Ocak 07, 2009 00:00
Evet bu hafta da 2008 de motosiklet için neler oldu, 2009’da neler olacak fala bakmaya, daha doğrusu sektörden görüşler almaya devam ediyoruz.
Bu hafta görüşlerini aldığımız, Kawasaki Türkiye Distribütörü Z-Moto Genel Müdürü Ramazan Kargın, motosikletin önündeki en büyük engelin devlet baba tarafından başımıza kondurulan ÖTV olduğunu düşünüyor. Soruları geçen haftadan tanıyorsunuz. Bu arada siz de boş durmayın ve ne zamandır hiç bu sayfa için bir şey yazmıyorsunuz hazır yeni de bir yıla girmişken, buyurun sektörün içinden birer motosiklet sevdalısı olarak, bu ahret sorularına benim herkesden farklı cevaplarım var diyorsanız siz de pamuk elleri klavyeye uzatın ve bana yazın. Adres belli ruzgarinkizi@hurriyet.com.tr. İşte meşhur ahret sorularımız ve işte Kawasaki’nin yanıtlarıÖ
Sizce genel olarak 2008 motosiklet sektörü için nasıl bir yıldı? 2008 yılı, 2007 yılından biraz daha yoğun geçtiğini söyleyebiliriz. Yaz sezonunda motosiklet satışlarında hareketlilik sözkonusuydu, ki bu çoğu firmanında zaten satışlarından anlaşılabilecek bir durum. Bizim gözlemlediğimiz, motosiklet satışları genellikle küçük cc de motosikletler, scooter ve benzerleri yönünde artış gördüğüdür. Büyük cc yani hobi motor diye tabir ettiğimiz motosikletlerin satışlarında gözle görülür bir azalma olmuştur.
Motosiklet kullanıcılarının sayısında geçtiğimiz yıllara göre nasıl bir "ilerleme-gerileme" söz konusu?Motosiklet kullancılarında ilerleme var. Bu ilerlemede şu şekilde değerlendirilebilir. İnsanlar artık motosikleti hayatlarının içinde bir yerlere aldıklarını gösteriyor. Günümüz Türkiye’sinde özellike büyük şehirlerde, metropol sayılan yerleşim yerlerindeki
trafik yoğunluğu nedeniyle insanlar ulaşım olarak motosiklete yöneldikleri görülmektedir. Bunun haricinde motosiklet kültürü yavaş yavaş insanların üzerinde etkilerini gösterdiğinden giderek çoğaldığımızı hissedebiliyoruz. Buda bizler için çok mutluluk verici bir durum olduğu kanısındayız.
Satış rakamlarına ve motosiklete olan ilginin azalmış görünmesinin altında sizce hangi ticari ve psikolojik sebepler var?Motosiklete olan ilginin azaldığına inanmıyoruz. Eğer motosiklete ilgi azalmış olsaydı fuarlarımıza 100 binler katılmazdı. Motosiklet hemen hemen her insanın aklının bir köşesinde bulunan bir olgu olduğu inancındayız. Ama maddi ama diğer sosyal etkenler nedeni ile motosiklet kültürü belki bir şekilde hayatlara yerleştirilemiyordur ama şuna eminizki motosiklet hayattır ve ilgi azalması gibi bir durum söz konusu değildir.
Satış rakamlarının azalmasının tek sebebininde, tüm dünyayı etkileyen ekonomik krizin daha önceden beri sürüp gelmesi ve 2008 yılı sonunda artık iyice ortaya çıkmasından kaynaklandığı inancındayız. Tabi ne yazıkki ÖTV gerçeği ve diğer vergi, oranlarıda motosiklet fiyatlarını birden %50-60 oranlarında artırdığı içinde satış rakamlarını yarı yarıya düşürdüğünü gözlemleyebiliriz.
Devlet motosiklet sektörünü sizce neden desteklemiyor?Devlet, 2003-2005 yılları arasında gitgide artan motosiklet satışlarını gördükten sonra, tabiri caiz ise motosiklet piyasanını bir şekilde baltalayarak bu piyasanın gerilemesini hatta Türkiye’de resmen motosikletin bitmesi arzu edildi. Ki bu büyük darbeyi bizler için çok önemli olan bir tarihte Motosiklet Fuarı esnasında yaparak bizlere çok büyük bir şok yaşatmış bulunmaktadırlar. Umarızki bu yüksek seviyelerde bulunan ÖTV oranları daha normal seviyelere çekilerek biraz olsun insanların ve bizlerin rahatlaması sağlanır.
Çin malı motorların piyasaya girişi ile 2005-2006 yılında yaşanan satış adetleri patlaması ve motosiklet kullanıcılarının sayısındaki artışın, özellikle otomobil sektörü tarafından fark edilip, bilinçli olarak motosiklete yapılacak desteklerin engellendiği iddaları var. Sizce bu iddaların doğruluk payı olabilir mi?
Doğruluk payı olduğunu düşünmüyoruz. Çünkü zaten otomotiv sektörününde başında ÖTV gerçeği mevcuttur ki eğer otomotiv sektörü satış adetlerine baktığınız takdirde, her yıl katlanarak büyümeye devam etmektedir. Şuanda genel bi durgunluk tüm piyasa olduğu için tabi otomotiv sektöründe de mevcuttur ancak bu büyümenin önüne geçen bir engel değildir.
Motosiklet sektörünü desteklenmesini engellemek otomotiv sektörü için mümkün değildir. Bunun en güzel örneğide, Türkiyede hem araç satışı hemde motosiklet satışı yapan markalar var.. örneğin Honda ve Suzuki. Sizce otomotiv sektöründe de büyük markalar olan, aynı zamanda motosiklet pazarında da büyük bir payı olan bu markaların kendi işlerine engel olabilme gibi bir durumu varmıdır.
Motosiklet konusunda kimlerin üstüne hangi sorumluluklar düşüyor?Motosiklet konusunda bizlerin yani motosiklet distribütörlerine, medya, kullanıcılara dahi sorumluluk düşmektedir. Bizlerin bağlı bulunduğu Motosiklet derneği olan MOTED’in yapacağı yeni oluşumlarla birşeylerin düzene gireceği inancındayız. Medya’yada dediğimiz gibi sorumluluklar düşmektedir. Çünkü medyada sürekli olarak motosikletin faydalarından çok kaza haberleri ve çeşitli bizlerin görmek istemediği haberlere yer veriliyor. Bizler kadar herkesin bir şekilde sorumluluk sahibi olması gerektiği inancındayız.
Dünyadaki ekonomik kriz motosiklet sektörünü nasıl etkiledi?2008 yılı sonuna denk gelen Dünya ekonomik kriz, henüz tam etkisini motosiklet piyasasında göstermemektedir. Çünkü zaten denk geldiği zaman motosiklet sezonunun en durgun olduğu dönemdir. Tabiki geçen yıl sonuna oranla bir düşüş görülmektedir. Ancak asıl etkilerini yeni motosiklet sezonunda göreceğimize inanmaktayız. Tabiki asıl temennimiz, ülkemizin bu krizden en az zarar ile kurtulup bir an önce toparlanmasından yanadır.
Markanız için 2008 nasıl geçti? 2009’da neler planlıyorsunuz?2008 yılı Kawasaki için biraz daha hareketli geçti. Bu hareketlilik zaten fuar ile başlayıp sezon bitimine kadar devam etti. Kawasaki’nin bu güne kadar ki en büyük kaydı zaten küçük cc de motosikletinin olmamasıydır. Ancak 2008 yılında piyasaya sürülen Ninja250R modelimizin satışı ile beraber markamız biraz daha hareketlilik kazandığı inancındayız. Beklentilerimizin üstüne satışını gerçekleştirdiğimiz Ninja250R modelimizin 2009 yılında da aynı oranda satışını temenni etmekteyiz. 2008 yılı içinde Kawasaki’nin hobi motosiklet satışları çok büyük olmamakla beraber biraz artış gösterdiğini söyleyebiliriz. 2008 yılında yenilenen ZX-10R modelimiz, tamamen yeni bir teknoloji olan 1400 GTR modelimiz ve ZZR1400 modelimizin satışları bu sene bizleri mutlu edebilecek orandaydı. Diğer modellerimizinde satışları aynı şekilde iyileştiğini gözlemledik.
2009 yılında, yeni piyasaya çıkacak olan motosikletimiz KLX250, yenilenen ZX-6R modelimiz ve VN 1700 serisi ile (chopper) Kawasaki bu yıl bize iyi hazırlandığını gösteriyor. Ancak Türkiye için satışların ne oranda olacağı belli olmadığı için 2009 yılının bizlere ne getireceğini bilmiyoruz. Umarızki tüm herkes için güzel bir yıl olur..