Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler ve Türkçe derslerinde konular işlenirken gazete kupürlerinden yararlanılmasına ilişkin karar aldı.
Kararın gerekçesinde, güncel olayların ve güncel olaylarla ilgili gazete kupürlerinin sınıf ortamına getirilmesinin pek çok yararı olduğunun kabul edildiği belirtildi. Gerekçede, derslerde gazete kupürlerinden yararlanmanın, “öğrenme ortamının ilgi çekici olmasını sağlayacağı, konuyu örneklendirerek öğrencilerin öğrenmesini kolaylaştıracağı, vatandaşlık bilgi ve becerilerini geliştireceği, öğrencilerin gerçekler ile görüşler arasındaki farkı anlamasına olanak sağlayacağı, dil, kelime hazinesi, okuduğunu anlama, eleştirel düşünme, problem çözme becerisi kazandıracağı, öğrencilerle ebeveynleri arasındaki iletişimi açacağı” vurgulandı.
DERSLERDE NASIL İŞLENECEK?
İlköğretim 4-8. sınıf Matematik derslerinde gazetelerin hava sıcaklıkları, hava tahmin raporları, ekonomik veriler; otomobil, emlak, altın ve döviz fiyatlarındaki değişim, kar-zarar, indirim, alış-satış fiyatları, günlük, aylık ve yıllık faizlerle ilgili haberler destek sağlayacak.
Fen ve Teknoloji dersinde “Maddeyi Tanıyalım” ünitesinde gazlar işlenirken soba veya şofben zehirlenmeleri haberlerinden yararlanılarak, zehirleyen gazın ortama nereden ve nasıl yayıldığı, alınabilecek önlemler tartıştırılacak.
“Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” ünitesinde, dengeli beslenme ile ilgili haberler, “Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım” ünitesini işlerken de Kelaynak kuşu, Kafkas engereği, Kardelen gibi nesli tehlikede olan nadir ve endemik türler hakkındaki haberler incelenecek ve bu türlerin bulundukları coğrafyalardaki gelişmeler ile alınabilecek önlemler üzerinde durulacak.
“Hücre Bölünmesi ve Kalıtım” ünitesinde “Genetik özelliklere müdahale edilmiş gıda veya başka tüketim maddesi olarak kullanılan bitkiler hakkındaki gazete kupürleri incelenerek, böyle bir müdahalenin yararları ve zararları” tartıştırılacak.
“Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesinde ise enerji iletim ve dağıtım hatlarından kaynaklanan kazalar ile ilgili haberler değerlendirilerek, kazaları önlemek için alınabilecek önlemler üzerinde durulacak.
İŞ İLANLARIYLA MESLEK SEÇİMİ
Sosyal Bilgiler dersinde Üretim Dağıtım ve Tüketim ünitesi işlenirken öğrenciler gazetelerdeki iş ilanlarını inceleyecek. Öğrenciler böylece kendi kişilik özellikleri ile seçmeyi düşündükleri mesleklerin özelliklerini karşılaştırabilecekler.
Bilim, Teknoloji ve Toplum ünitesinde de öğrenciler gazetelerden organ nakli, kan bağışı ve tıp alanındaki yenilikler ile ilgili haberlerden yararlanabilecekler. Böylece öğrencilerin “Tıp alanındaki buluş ve gelişmelerle insan hayatı ve toplumsal dayanışma arasındaki ilişkiyi fark etmelerinin sağlanması” amaçlanıyor.
Birey ve Toplum ünitesinde ise “Adli nitelikte bir olay, çevre kirliliği, işsizlik, enerji kaynakları, eğitim ve trafik” ile ilgili haberler kullanılarak öğrencilerden rapor hazırlamaları istenecek.
Türkçe dersinde de özellikle “Okuma” ünitesinde öğrenciler makale, haber, yazı dizileri, reklam ve ilanları okuyarak dil ve anlatım yanlışlarını bulacak. Öğrenciler ayrıca güncel olaylara ilişkin gazete kupürleri inceleyerek, başlık ile içerik karşılaştıracak ve içeriğe uygun haber başlıkları, manşetler bulacaklar.
“İLETİŞİMİ GELİŞTİRİR”
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı İrfan Erdoğan, yaptığı açıklamada, gazetelerin birçok derste önemli bir öğretim materyali olarak kullanılabileceğini belirterek, “Örneğin 4. sınıf matematik dersinde Sayılar/Yüzdeler, Tablo ve Grafikler konuları işlenirken gazetelerin ekonomi sayfalarındaki borca, döviz, faiz rakamlarına yönelik veriler ile gazetelerdeki indirim haberleri öğretim materyali olarak kullanılabilir. Sosyal Bilgiler dersinde iklim özellikleri anlatılırken hava durumu raporlarından yararlanılabilir” dedi.
Gazetelerin eğitimde kullanılmasının, çevresinde yaşanan sorunlardan haberdar ve bunları çözmeye istekli bireyler yetiştirilmesine katkı sağlayacağını ifade eden Erdoğan, şunları kaydetti:
“Gazetelerin eğitimde kullanılması konuların günlük hayatla ilişkilendirilmesinin yanı sıra kazanımların daha kolay kavranmasına da büyük katkı yapacaktır. Ayrıca gazeteler öğrencilerimizin günlük hayatta kullanabilecekleri bilgiler edinmelerini sağlayacak. Ülkemizde basılan günlük gazete sayısının ve gazete okuyucusunun gelişmiş ülkelerin oldukça gerisinde kaldığı hep dile getirilmektedir. Gazete ile eğitim sayesinde öğrencilerimiz gazete okuma alışkanlığı kazanacaklar ve ilerde gazete okuyan, yaşadığı toplumdaki ve dünyadaki gelişmeleri yakından izleyen ve sorunlar karşısında duyarlı bireyler olacaklardır. Gazete okuyan çocuk yetişkinlerle konuşmak için daha çok ortak zemin ve konu bulabilecek, böylece anne-babasıyla, aile büyükleriyle iletişimini geliştirebilecektir. Gazeteler, geleneksel öğretim materyallerinden hoşlanmayan öğrencilere cazip gelebilir ve onların derse ilgilerini yoğunlaştırmalarını sağlayabilir. Gazeteler, toplumsal olayları etkilemeleri sebebiyle demokratik hayatın en temel unsurlarından biri durumundadır. Dolayısıyla gazetenin eğitimde kullanılması demokratik bir toplum oluşturulması yönünde atılan önemli bir adım sayılmalıdır.”
İrfan Erdoğan, gazetelerle ders işlenirken istismarın önlenmesi için yararlanılacak kupürleri ilanlar, reklamlar, haberler gibi nesnel konulardan seçtiklerini vurguladı.