Güncelleme Tarihi:
Bayındırlık ve İskan Bakanı Abdülkadir Akcan, Japonya'nın başkenti Tokyo'da, Marmara Bölgesi'ndeki önemli yapıların depreme dayanıklı hale getirilmesi amacıyla alınması gereken önlemler konusunda bir dizi temas ve incelemelerde bulundu.
GÜÇLENDİRME ÇALIŞMALARI 4-5 YIL ALACAK
Japonya'da 1995'deki Kobe depreminden sonra güçlendirme çalışmalarının hemen başlamasına rağmen halen devam ettiğini hatırlatan Akcan, Türkiye'deki güçlendirme çalışmalarının 4-5 yıl alacağını anlattı:
"Eğer müşavir firmayı belirleyerek bunların projelerini bir sene içinde yaparsak, güçlendirmenin aktif çalışması da 4 sene içinde gerçekleşirse, toplam 5 sene sonra bitmiş olur. Yok bu proje çalışmasını iki senede yaparsak, 4 sene daha, 6 senede biter. Müşavir firmanın belirlenmesi konusunda da kredi kuruluşuyla ortak hareket ediyoruz. Yazıyoruz onlar kabul ediyor, onaylıyor, ondan sonra sözleşme yapıyoruz.''
ÖNCELİKLİ 11 YAPI
Marmara depreminin ardından yürütülen çalışmalar sonrası, İstanbul dahil olmak üzere, bölgede 36 önemli eser belirlendiğini anlatan Akcan, Türk ve Japon teknik adamlarının çalışmaları sonucunda ise bunların 11'inin hem önem hem de öncelik arz ettiğinin tespit edildiğini söyledi.
Akcan, söz konusu 11 yapının, Boğaziçi Köprüsü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, eski Haliç Köprüsü, yeni Haliç Köprüsü (batı tarafı), yeni Haliç Köprüsü (doğu tarafı), Boğaz Köprüsü yaklaşım viyadüğü (Asya yakası), Boğaz köprüsü yaklaşım viyadüğü (Avrupa yakası), eski Haliç Köprüsü yaklaşım viyadüğü, yeni Haliç Köprüsü yaklaşım viyadüğü, Ortaköy viyadüğü (408) ve Ortaköy viyadüğü (409) olduğunu bildirdi.
Belirlenen 11 önemli yapının, bir deprem halinde, müdahale ekiplerinin mutlaka kullanması gereken yapılar olduğunu anlatan Akcan, şunları söyledi:
''Bir deprem anında yangına müdahale edeceksiniz, bir taraftan bir tarafa itfaiyeyi geçireceksiniz. Örneğin, Trakya bölgesinde hasar büyükse ve itfaiye teşkilatı enkaz altındaysa, yangına müdahale ekibini Anadolu yakasından götüreceksiniz. Bunun için de Boğaziçi köprüleri ve yaklaşım viyadüklerinin sağlam olması lazım. İşte krediyi aldığımızda önceliklebu 11 eserin güçlendirmesini yapmaya çalışacağız.''
Türkiye'deki sanatsal yapıların nasıl güçlendirilmesi gerektiğini araştırmak üzere, Karayolları Genel Müdürü Dinçer Yiğit'in yanısıra, köprülerden ve bakımdan sorumlu başmühendislerle birlikte incelemelerde bulunduklarını anlatan Akcan, Tokyo'nun dünyaca ünlü köprüsü ''Rainbow Bridge''teki çalışmaları da yerinde gördüklerini bildirdi.
Türkiye'de de bunlara benzer güçlendirmeler yapılacağını ifade eden Akcan, ''Nitekim Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nü IHI firması yaptı. Ana projeler onların elinde. O projelere bağlı olarak ne yapmamız gerektiği konusunu onlarla ortak çalışacağız'' diye konuştu.
KREDİNİN ONAYININ HIZLANDIRILMASINI İSTEDİ
Akcan, görüştüğü Japon yetkililerden, Türkiye'deki belirli yapıların güçlendirilmesi amacıyla Japon Uluslararası İşbirliği Bankası (JBIC) tarafından verilmesi öngörülen 100 milyon dolarlık kredinin onayının hızlandırılmasını istedi.
Akcan, 1999 Marmara depreminden sonra Japonlar'ın Türkiye'ye çeşitli desteklerde bulunduğunu anımsatarak, ziyaretinin konusunu, bu destek çerçevesinde verilen teknik yardımların oluşturduğunu bildirdi.
Akcan, kredinin onaylanması konusunda belirli bir süre verilip verilmediği sorusu üzerine, bu tür kredilerin düşük şartlı olduğunu hatırlatan, Japon hükümetinin OECD'ye bildirme zorunluluğu bulunduğunu kaydetti.
13 Mart'a kadar OECD'den yanıt beklendiğini belirten Akcan, "Biz ön protokolü Hazineyle yapmıştık zaten. Ben ondan sonraki faslı hızlandıralım istiyorum'' dedi.
Söz konusu yapıların güçlendirilmesi için gerekli finansmanın JBIC tarafından karşılanacağını kaydeden Akcan, ''Japonlar genellikle çok geri kalmış ülkelere özel yen kredisi veriyorlar. Türkiye bu ülkeler arasında yer almamasına rağmen, ekonomik sıkıntı ve yaşanan büyük deprem felaketi nedeniyle, son derece hesaplı 100 milyon dolar tutarında özel yen kredisi verebiliriz demişler ve bunun çalışmasına başlanmış'' diye konuştu.
Tokyo'da, JBIC Başkanı Shinozowa'nın yanısıra, Toprak, Altyapı ve Ulaştırma Bakanı Chikage Oogi ve Türk-Japon Parlamentolararası DostlukGrubu Başkanı Kanezo Muraoka ile görüştüğünü belirten Akcan, şöyle devam etti:
''Kredinin verilmesi açısından bir sorun yok. Ama hızlandırma açısından, benim acelem var. Çünkü Afyon depremi ve İstanbul'da düşük ölçekli de olsa meydana gelen deprem insanları paniğe itiyor. İnsanlarımız birşeyler yapıldığını görmek istiyor. Ben de bu argümanı kullanarak, sayın bakandan destek istedim. İşin bir de Parlamento boyutu var.