Turaç TOP/İZMİR, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Ocak 24, 2009 12:42
İZMİR'de, yokuş aşağı inerken freni patlayıp 2'si çocuk 4 kişinin ölümü, 14 kişinin de yaralanmasına yol açan trafik kazasında gözaltına alınıp tutuklanan kamyon şoförü K.Ç., tam kusurlu bulundu. İncelemede, kamyonun çarpma anında saatte 108 kilometre hıza ulaştığı saptandı.
Kaza, geçen pazartesi günü saat 18.00 sıralarında, Osman Kibar Kavşağı'nda meydana geldi. Manisa'dan İzmir'e gelen K.Ç.'nin (44) kullandığı 10 NF 374 plakalı 19 ton yem yüklü kamyon, yokuş aşağı inerken freninin patlaması sonucu kontrolden çıktı. Hızla ilerleyen kamyon, kimi ışıkta bekleyen, kimi de yolda ilerleyen 35 ALP 22, 35 RU 754, 35 AU 7135, 35 NV 088, 35 PH 837 ve 35 HMP 16 plakalı otomobiller, 35 RC 927 plakalı belediye otobüsü ve 35 P 1410 plakalı servis minibüsüne çarptı.
Çarptığı araçları hurda yığınına çeviren kamyon, Bornova İlçe Jandarma Komutanlığı binasının bahçe duvarına çarparak durabildi. Ortalığın savaş alanına döndüğü kazayla ilgili ihbarların ardından çok sayıda itfaiye ve ambulans ekibi olay yerine sevkedildi.
Can pazarının yaşandığı kazada, otomobillerde sıkışanlar, itfaiye ekiplerinin çalışmaları sonucu kurtarıldı. Görenleri şaşkına çeviren kazada, minibüs şoförü Serkan Kaymaz (29), Soner Çakır (31), belediye otobüsünün şoförü Süleyman Çoban (50),
Başak Gülhan (19), Hüseyin Özdemir (48), Hülya Çelik Yağbasan (33), Özlem Nezir Arga (35), Yeliz Şenler (30), Aysun Şener (39), Berrin Menteşoğlu (42), Ilgın Şimşir (35), Gürkan Armağan (19), Ataberk Menteşoğlu (13), Ayça Kaya (23), Kadir Türközer (19) ve Semih Kaan Yağbasan (9), Ege, İzmir, Tepecik Eğitim ve Araştırma, Karşıyaka ve Bornova Devlet Hastanelerinde tedaviye alındı.
Yaralılardan Ege Üniversitesi öğrencisi Kadir Türközer ile Bornova Koleji 3'üncü sınıf öğrencisi Semih Kaan Yağbasan, kaldırıldıkları Ege Üniversitesi Hastanesi'nde yapılan müdahalelere rağmen yaşamını yitirdi. Yağbasan'la aynı otomobildeki ev kadını Gülnaz Yılmaz (40) ve oğlu Yavuz Selim İlköğretim Okulu 7'inci sınıf öğrencisi Tümaç Yılmaz da (12), olay yerinde yaşamını yitirdi. Kazanın ardından gözaltına alınan kamyon şoförü K.Ç., yokuştan inerken freni patladığı için aracı durduramadığını söyledi. Adliyeye sevkedilen ve alkollü olmadığı belirlenen K.Ç., nöbetçi mahkemece tutuklandı.
TAM KUSURLUİzmir Emniyeti
Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü ekipleri, kazanın ardından, kamyonda çeşitli teknik incelemelerde bulundu. Takograf raporunda, kamyonun kaza sırasında saatte 108 kilometre hıza ulaştığı tespit edildi. İfadesinde yokuştan 6'ıncı vitesle indiğini söylediği öğrenilen K.Ç., bilirkişi incelemesinde de, kazada tam kusurlu bulundu.
EMNİYETTEN UYARILAR
Manisa'dan İzmir'e gelen araçların, 11 kilometre uzunluğunda 45 derecelik eğime sahip İstanbul yolundan inip Osman Kibar Köprülü Kavşağı'na girdiğini hatırlatan Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü yetkilileri, bu eğimli yolun ağır tonajlı vasıtalar için sorun olabildiğini söyledi. Yetkililer, kavşakta bir süre önce yapılan köprü ve tünel düzenlemelerinin, kaza oranlarında yüzde 69'luk azalma sağladığını bildirdi. Düzenlemelerin ardından yaşanan kazalarda en büyük payı sürücü hatalarının oluşturduğunu ifade edilerek, “Ağır vasıta sürücülerinin, çıktıkları vitesle inmemeleri, güzergahtaki trafik kurallarına uymamaları, araçlarını iyi tanımamaları, kazaların başlıca nedenleri” denildi.
İKİ BİN ARACA KONTROL
Bölge Trafik Şube Müdürlüğü yetkilileri ise Manisa-İzmir yolu üzerinde 24 saat kontrol ve denetim yapıldığını, kente giriş noktalarında günde ortalama bini ağır tonajlı, 2 bin aracın kontrol edildiğini kaydetti. Geçen yıl 578 bin 246 kamyonun ekipler, tarafından kontrol edildiği vurgulandı. Yetkililer, ağır tonajlı kamyonların, eğimi nedeniyle risk taşıyan İstanbul Yolu yerine, geniş ve eğimsiz olan Manisa-Emiralem-Menemen-Çiğli hattı üzerinden İzmir'e giriş yapması önerisinde bulundu.
MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI İNCELEDİTMMOB Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Özsakarya'da kazayla ilgili incelemelerini tamamladıklarını bildirdi. Özsakarya, açıklamasında, “Yoldaki araç yoğunluğu, yolun gittikçe artan önemi, bu yolun aşırı eğimli olması, bu eğimin doğal yapısı ve meteorolojik değişiklikler, bakımsız araçlar ve sürüş tekniklerindeki hatalar, çoğu zaman kazalara sebebiyet vermektedir. Özellikle ağır vasıta araçlar, yüklü veya yüksüz olarak seyirlerinde rampa aşağı inişte, hız kazanmakta bu yüzden düşük viteste ve frenli olarak iniş yapmak zorunda kalmaktadırlar. Bu durum karşısında araçların balata kampana ve tekerlekleri aşırı ısınmaktadır. Isınan balataların kampanaya değen yüzeyleri aşırı sıcaklıktan yanarak kömürleşmekte ve sertleşmektedir. Yolun düzleşen bölümde araçların balata ve kampanaları soğumaya başlamaktadır. Fakat fren sistemi ve lastiklerde tam soğuma olmadan tekrar iniş başlamaktadır. Yolun devamında freni tutmayan araç daha da hızlanmaktadır. Bu durumda, freni tutmayan ve gitgide hızlanan aracını durdurmak isteyen araç sürücüsü, yolun bir tarafının hendek ve dağ diğer tarafının uçurum olması nedeniyle ya aracını hendeğe yatırmakta ya da önündeki ilk kavşak olan 57'inci Topçu Tugayı kavşağında sinyalizasyon nedeni ile durmakta olan araçlara çarparak ölümlü, yaralamalı ve maddi hasarlı zincirleme trafik kazalarına neden olmaktadır. Bazı durumlarda ise karşı şeride girerek karşıdan gelen araçlara çarparak ölümlü, yaralamalı ve maddi hasarlı zincirleme trafik kazalarına neden olabilmektedir. Bu kavşağı geçebilen araçlar ise Osman Kibar Meydanındaki yeni düzenlemeye göre ya İzmir istikametine giderek viyadüklere çıkmakta ve burada aracı kontrol edemezse viyadükten aşağı düşmekte ya da önündeki araçlara çarpmaktadır. Eğer, araç Manisa yönünden gelip Ankara yönüne devam edecek ya da Bornova'ya giriş yapacak ise, bu kez de viyadüklerin altından trafik ışıklarına doğru yol almaktadır. Bu durumda ya önündeki araçlara ya da kaldırma çıkarak yayalara çarpma olayları görülebilmektedir. Son olarak 19 Ocak 2009 tarihinde meydana gelen ve 4 kişinin ölümü, 14 kişinin de yaralanmasıyla sonuçlanan kaza bu şekilde yaşanmıştır” denildi.
Özsakarya, Özellikle ağır vasıta inişlerinde yol kenarında bulunan park yerinde en az 15 dakika bekletilmesini önerdi.