Özgür ALTUNCU-İdris TİFTİKCİ / İSTANBUL, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Kasım 09, 2014 15:12
AKSARAY-Yenikapı arasındaki 700 metre uzunluğundaki bağlantı metrosunun açılışı Başbakan Ahmet Davutoğlu tarafından Vatan Caddesi’nin Aksaray girişinde yapıldı. Konuşmaların ardından metronun açılış kurdelesi Davutoğlu ve kendisine eşlik eden protokol üyeleri tarafından kesildi. Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun açılışını yaptığı Aksaray- Yenikapı Metrosu’na İstanbul Kart’ını kullanarak bindi. Ancak kendisini takip eden kalabalığın büyük bir kısmı aynı hassasiyeti göstermedi. Birçok kişi turnikelerden atlayarak geçti.
İlk seferi başlatmak için Davutoğlu, metroya yöneldi. Başbakanın İstanbul Kart’ı vardı. Kartını okutup turnikeden geçti. Ancak protokolün arkasındaki kalabalık aynı hazırlıkta değildi. Onlarca kişi turnikelerden atlayarak geçti. İlk deneme seferinde vatman koltuğunda Davutoğlu oturdu. Davutoğlu’nun kullandığı metro kısa sürede Aksaray’dan Yenikapı’ya ulaştı.
AÇILIŞTAN KARELER
ENTEGRE OLDU
Bu yeni hatla Kartal’dan metroya binen bir yolcu, Marmaray’a aktarma yaparak Yenikapı’ya ulaşabilecek. Ayrıca Aksaray-Havalimanı-Başakşehir hattına aktarma yapabilecek. Aynı hattan Yenikapı-Taksim-Hacıosman metrosuna da geçiş olacak.
ULAŞIM KISALDI
Aksaray -Yenikapı hattı ile Kartal ile Yeşilköy Atatürk Havalimanı arası 81 dakikaya inecek. Bağlantıyla birlikte Topkapı-Sultançiftliği ve Otogar-Başakşehir metro hatları ile Merter-Bağcılar tramvay hattı da Marmaray ile entegre hale getirildi.
DAVUTOĞLU'NUN KONUŞMASI
Başbakan Ahmet Davutoğlu, açılışta yaptığı konuşmada, "Suriçi başta olmak üzere, Üsküdar, Eyüp gibi ve diğer tarihi semtlerin yerin üstünde korunması için ulaşımın yerin altına inmesi lazım. Aksi takdirde aynen 1950'li yıllarda ve daha önce 40'lardan itibaren yerin üstünde ulaşım yapmak için yüzlerce mescit, külliye, o tarihi eserler yıkılmak zorunda kalır" dedi.
Davutoğlu, Aksaray-Yenikapı metro hattı açılış töreninde yaptığı konuşmada, tarih bilincinin kendisinde çocukluk yıllarında oluştuğunu dile getirdi.
Atatürk Havalimanı ile Kartal arası metroyla 81 dakikaya düştü"Çocukluğumun geçtiği Fatih'ten, babamın mağazasına Mahmutpaşa'ya, Cağaloğlu'na doğru attığım her adımda tarih bilincini burada öğrendim. Her bir camiden, her bir külliyeden ders alarak büyüdük biz. Onlara baktığımızda mimarimizi ve estetiğimizi gördük. Onların kenarından geçerken gördüğümüz dergahlarda, türbelerde maneviyatımızı gördük" diyen Davutoğlu, daha o yıllarda tarihi yapıları korumaya ahdettiğini aktardı.
O dönemde Aksaray'ın her bir köşesinde İstanbul'un semtlerine minibüsler kalktığını, insanların istif halde, çamurlu yollarda yolculuk etmek durumunda kaldığını dile getiren Davutoğlu, şöyle devam etti:
"Minibüslerin nerede duracağı, nasıl hareket edeceği belli olmazdı. İçeride ayakta zor dururdunuz, oturacak yer bulamazdınız. Çünkü ulaşım meselesi, büyüyen İstanbul'a hitap edecek şekilde tanzim edilmemişti. Minibüs bulmak bir sıkıntıydı, otobüs bulmak bir sıkıntıydı, içine bindikten sonra seyahat etmek bir işkenceydi neredeyse. Bu, İstanbulluların bu makus talihi AK Parti iktidarı döneminde değişti. Şimdi hem yerin üstünde etkin ulaşım hatları oluşturuldu hem de yerin altında metro hatlarıyla yerin üstündeki zenginlikleri de koruyan yeni hatlar inşa edildi.
Hattın ilk sürüşünü Davutoğlu yaptıGururla iftihar ediyoruz. Son 10 yılda 141 kilometre metro hattı yapıldı. Raylı sistem uzunluğu 141 kilometreye çıktı. 2019'a kadar bu 430 kilometreye çıkacak. İnşallah 2019 sonrasında önce 776 kilometreye, daha sonra daha da ileri aşamalara geçecek. Bunun önemi şudur: İstanbul tarih barındırıyor. Onun için Suriçi başta olmak üzere, Üsküdar, Eyüp gibi ve diğer tarihi semtlerin yerin üstünde korunması için ulaşımın yerin altına inmesi lazım. Aksi takdirde aynen 1950'li yıllarda ve daha önce 40'lardan itibaren yerin üstünde ulaşım yapmak için yüzlerce mescit, külliye, o tarihi eserler yıkılmak zorunda kalır. Hala elimizde bu yollar açılırken yıkılmış olan camilerin, mescitlerin, külliyelerin, hamamların, kümbetlerin listesi var. Düşünün daha o yıllarda metro hizmeti küçük de başlamış olsaydı -ki dünyada ilk metrolardan birisi Tünel'dir Karaköy'deki-, belki bu eserlerin çoğu yıkılmak zorunda kalmazdı."
İstanbul'da, büyüyen nüfusa ulaşım hizmetini sunmak için yolları daha da genişletmeye ihtiyaç olmadığını kaydeden Davutoğlu, "O yolları ne kadar genişletirseniz tarihi İstanbul'u o kadar yok edersiniz. Onun yerine neye ihtiyaç var? O yolları yerin altına çekmeye ihtiyaç var. Aslında görünüşte ulaşım kolaylığı gibi görünen metro hizmetleri temelde, tarihi ve kültürü koruyan hizmetlerdir" diye konuştu.
Aksaray-Yenikapı metro hattının 665 metre olmasına karşın, İstanbul'daki bütün raylı sistemi entegre bir şekilde birbiriyle irtibatlandırdığını, Kartal-Kadıköy-Üsküdar-Ayrılıkçeşme metro hattından, Marmaray'la Yenikapı'ya gelen bir yolcunun, hiç yerin üstüne çıkmadan Aksaray'a, oradan da Otogar ve Atatürk Havalimanı, Bağcılar, Başakşehir, Olimpiyat Stadı ve Taksim'e ulaşabileceğini ifade eden Davutoğlu, şunları söyledi:
"Böylece İstanbul'un 3 kanadı birbiriyle irtibatlanıyor ve hiç ayrılmayacak şekilde. Tarihin ta eski dönemlerinden beri hep Asya ile Avrupa nasıl bir araya getirilebilir diye hayal edilmişti. Haliç nasıl geçilir diye hayal edilmişti. İşte bizim iktidarlarımız döneminde bütün bu hayaller gerçeğe dönüştü. Şimdi Marmaray'la, ikinci tünelle İstanbul, Asya ile Avrupa'yı birleştiren bir sisteme kavuştu. Bu hatlara artık Kartal'dan çıkan birisi Hacıosman'a ve ta Bağcılar'a, Başakşehir'e, Olimpiyat Stadı'na kadar yeryüzüne çıkma ihtiyacı hissetmeden geçebilecek. Aksi takdirde aynı kişi, düşünün, Kartal'dan Kadıköy'e gelecek, Kadıköy'den bekleyip vapurla bu tarafa geçecek, buradan da otobüsle veya raylı sistemle kendi ulaşacağı yere ulaşacaktı. Şimdi öylesine büyük bir devrim ki bu hayatımızı kolaylaştırıyor, tarihimizi zenginleştiriyor."
Davutoğlu, metro hatlarının hizmete girmesiyle Aksaray'dan Kadıköy'e 17 dakikada, Aksaray'dan Kartal'a 45 dakikada yolculuk edilebileceğine, ayrıca deniz ulaşımının raylı sistemle entegre hale geleceğine işaret etti.
Yenikapı'ya gelen yolcunun Atatürk Havalimanı'na 36 dakikada, Otogar'a 14 dakikada varacağını, en uzun hat olan Kartal-Atatürk Havalimanı hattının 81 dakikada ulaşılabilir hale geleceğini vurgulayan Davutoğlu, "Bütün bunlar İstanbulluların hayatını kolaylaştırmak için. Bütün bunlar bu aziz şehrin sakinlerine işkencesiz, ızdırabsız bir yolculuk zevki tattırmak için. Öylesine şartlarda seyahat edilecek ki minibüsler, halk otobüsleri gibi zor şartlarda değil oturup, Kartal'dan Atatürk Havalimanı'na giderken rahatlıkla kitap okuyacak, çalışmasını yapabilecek konforda seyahatler yapılacak. Bunların hepsi rüyaydı" diye konuştu.
İstanbulluların bu rüyalarını gerçekleştirirken, tarihe de hizmet ettiklerini kaydeden Davutoğlu, şöyle devam etti:
"İnşaat faaliyetleri esnasında 50 bin parça arkeolojik çalışma da yeryüzüne çıktı. Böylece yeryüzünde bulunan bütün bu tarihi korunmuş oluyor, yeni yollar açmaya ihtiyaç kalmadan ulaşım hızlanıyor, yerin altındaki gizli hazineler, 8 bin 500 yıla giden gizli hazineler yeryüzüne insanların önüne getiriliyor ve ayrıca da İstanbullular çok daha rahat seyahat eder hale geliyor. Özellikle İstanbul'da bütün bu hizmetleri anlamamakta direnen kesimlere sesleniyorum. İstanbul, bir kültür ve tarih başkentidir ve öyle kalacaktır. Bu çalışmalarla biz, tarihi korumayı, tarihi yeryüzüne arkeolojik çalışmalarla çıkarmayı da hedefliyoruz. Kimse bu çalışmalardan rahatsız olmamalı. Aksine bu çalışmaları daha da ileri götürecek çalışmalara gayretle destek vermeli. Biraz önce Ulaştırma Bakanımız zikrettiler, Bakırköy'den Kirazlı'ya 9 kilometrelik hat yapılacak böylece İDO ile Bakırköy'e ulaşanlar Kirazlı'ya geçecekler. Sabiha Gökçen'e Kaynarca'ya yine 10 kilometrelik hat yapılacak. Böylece İstanbul'un denizi, havası, karası birbirine irtibatlanacak."