Daha imza atılmadan ambargoyu deldiler

Güncelleme Tarihi:

Daha imza atılmadan ambargoyu deldiler
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 26, 2005 00:00

Kıbrıs Rum Kesimi'ne uygulanan uçuÅŸ ambargosu, küçük bir Ä°srail özel uçağı tarafından delindi.Larnaka’dan havalanan uçak ‘Rodos’tan geliyorum’ diyerek Ä°stanbul Atatürk Havalimanı’na indi.Ä°mzalanacak ek protokole, Kıbrıs Rum Kesimi’ni tanımadığımız ve bu yüzden Türk deniz ve hava sahasının direkt kullanılamayacağına iliÅŸkin eklemeyi yapmaya hazırlanırken, bir Ä°srail uçağı Rum Kesimi ile Türkiye arasındaki uçuÅŸ ambargosunu geçen perÅŸembe günü deldi. Larnaka’dan havalanan uçak, ‘Rodos’tan geliyorum’ diyerek Ä°stanbul Atatürk Havalimanı’na indi. TÃœRKÄ°YE, Rum Yönetimi’ni tanımadığını, bu nedenle Türk deniz ve hava limanlarının direk kullanılmasının söz konusu olmadığını, imzalanacak ek protokole iliÅŸtirmeye hazırlanırken, Larnaka’dan kalkan bir Ä°srail uçağı ambargoyu deldi.Arkia Airlines’e ait C56X tipi bir uçak Türk yetkililerin ‘Larnaka’dan Ä°stanbul’a uçamazsın’ uyarısına raÄŸmen, Rodos-Ä°stanbul permisi alarak Atatürk Havalimanı’na indi.21 Temmuz PerÅŸembe sabah saatlerinde gerçekleÅŸen olay Arkia Airlines’e ait 4XCPU tescilli AIV çaÄŸrı adlı C56x tipli uçağın pilotunun EsenboÄŸa uçuÅŸ bilgi merkezi FIC ile temasa geçmesiyle baÅŸladı.Uçağın pilotu saat 10.09’da FIC’ye Larnaka-Ä°stanbul uçuÅŸunu gerçekleÅŸtireceÄŸini bildirdi. FIC de pilota Larnaka-Ä°stanbul uçuÅŸunu gerçekleÅŸtiremeyeceÄŸini belirterek, bu uçaÄŸa ait CAG6846 numaralı permiye göre ancak Rodos-Ä°stanbul arası uçabileceÄŸini iletti.RODOS’TAN GELÄ°YORUM DEDÄ°: Normalde uçak havalanmadan önce FIC’ye yollanması gereken uçuÅŸ planı uçak havalandıktan yarım saat sonra yollandı. Uçak saat 11.06’da Bandro üzerinden Türkiye’ye giriÅŸ yaptı ve saat 12.11’de Atatürk Havalimanı’na indi. DHMÄ° HİÇBÄ°R ÅžEY YAPAMADI: Devlet Hava Meydanları (DHMÄ°) yetkilileri pilot indikten sonra temasa geçerek uçağı nereden getirdiÄŸi konusunda sorguladı. Pilot sorular üzerine Rodos’tan geldiÄŸini beyan eden bir yazıyı imzalayarak DHMÄ° yetkililerine verdi. DHMÄ° yetkilileri de bu beyan üzerine herhangi bir iÅŸlem yapamadı. Ancak daha sonra permisi Ä°stanbul-Rodos olan uçağın pilotu permi deÄŸiÅŸikliÄŸi isteyerek, Ä°stanbul-Ä°srail permi talebinde bulundu. Uçak izni aldıktan sonra Ä°srail’e uçtu.FIC KAYITLARI KANITLADI: Konu ile ilgili olarak DHMÄ° Genel Müdürü Mahmut Tekin uçağın Larnaka Havalimanı’ndan kalktığına dair bir delil elde edemediklerini belirtirken, FIC kayıtları uçağın Larnaka-Ä°stanbul uçuÅŸunu gerçekleÅŸtirdiÄŸini ortaya koydu. Ankara EsenboÄŸa Havalimanı’nda bulunan FIC kayıtlarına göre Ä°srail Arkia Airlines’e ait C56X tipi uçak Larnaka’dan havalanarak Ä°stanbul Atatürk Havalimanı’nda uçuÅŸunu tamamladı. Uçağın Atatürk Havalimanı’na inmesi Güney Kıbrıs Rum kesimini tanımayan Türkiye için skandal anlamına geliyor. Trabzon’da uçak kriziÅžAMPÄ°YONLAR Ligi ön eleme karşılaÅŸmasında Rum Kesimi’nin Anorthasis Famagusta takımıyla eÅŸleÅŸen Trabzonspor’un ulaşımı nedeniyle Ankara’da ‘direkt uçak krizi’ baÅŸgöstermiÅŸti. Kriz yaÅŸanmaması için Trabzon kafilesini taşıyan THY uçağı önce Atina’ya indi, sonra baÅŸka bir uçakla, Rum Kesimi’ne geçti. Aynı uygulama Türkiye’ye geliÅŸinde Rum takımı için de söz konusu olacak. Takım Atina üzerinden Türkiye’ye giriÅŸ yapabilecek.Pilotun beyanına güvenmek zorundalar Ä°SRAÄ°LLÄ°li pilot uçuÅŸ planını Rodos-Ä°stanbul olarak doldurduÄŸu ve Rodos’tan geldiÄŸini beyan ettiÄŸi için DHMÄ° yetkililerinin yapabilecekleri bir ÅŸey bulunmuyor. Yetkililer pilot tarafından hazırlanan uçuÅŸ planına göre hareket etmek zorunda olduklarını belirtirken, uçağın tam olarak nereden kalktığı konusunda pilota güvenmek zorunda olduklarını belirtiyorlar. Öte yandan yetkililer pilotun Larnaka’dan geldiÄŸini beyan ederek Türkiye’ye inmek için inat etmesi durumunda, savaÅŸ jetleri tarafından hava sahasının dışına çıkarılacağını, çıkmamak için direnmesi durumunda ise düşürüleceÄŸini ifade ettiler.SORUÅžTURMA BAÅžLATILDI: Devlet Hava Meydanları Ä°ÅŸletmesi (DHMÄ°) ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) konuyla ilgili soruÅŸturma baÅŸlattı. Yapılan ön soruÅŸturmada uçağın kalkış öncesinde son uçuÅŸ noktası olan Ä°stanbul Hava Trafik Kontrol Merkezi’ne uçuÅŸ planı çektiÄŸi ve yanlışlıkla bu planın kabul edildiÄŸi öğrenildi. Uzmanlar yabancı pilotların bu kuralı bilmediÄŸine dikkat çekerek bu tür aksaklıkların meydana geldiÄŸini, planın kabul edilmesiyle uçuÅŸun gerçekleÅŸtiÄŸini ifade ediyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!