Daha imza atılmadan ambargoyu deldiler

Güncelleme Tarihi:

Daha imza atılmadan ambargoyu deldiler
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 26, 2005 02:04

Kıbrıs Rum Kesimi'ne uygulanan uçuş ambargosu, küçük bir İsrail özel uçağı tarafından delindi.

Haberin Devamı

Larnaka’dan havalanan uçak ‘Rodos’tan geliyorum’ diyerek İstanbul Atatürk Havalimanı’na indi.

İmzalanacak ek protokole, Kıbrıs Rum Kesimi’ni tanımadığımız ve bu yüzden Türk deniz ve hava sahasının direkt kullanılamayacağına ilişkin eklemeyi yapmaya hazırlanırken, bir İsrail uçağı Rum Kesimi ile Türkiye arasındaki uçuş ambargosunu geçen perşembe günü deldi. Larnaka’dan havalanan uçak, ‘Rodos’tan geliyorum’ diyerek İstanbul Atatürk Havalimanı’na indi.

TÜRKİYE, Rum Yönetimi’ni tanımadığını, bu nedenle Türk deniz ve hava limanlarının direk kullanılmasının söz konusu olmadığını, imzalanacak ek protokole iliştirmeye hazırlanırken, Larnaka’dan kalkan bir İsrail uçağı ambargoyu deldi.

Arkia Airlines’e ait C56X tipi bir uçak Türk yetkililerin ‘Larnaka’dan İstanbul’a uçamazsın’ uyarısına rağmen, Rodos-İstanbul permisi alarak Atatürk Havalimanı’na indi.

21 Temmuz Perşembe sabah saatlerinde gerçekleşen olay Arkia Airlines’e ait 4XCPU tescilli AIV çağrı adlı C56x tipli uçağın pilotunun Esenboğa uçuş bilgi merkezi FIC ile temasa geçmesiyle başladı.

Uçağın pilotu saat 10.09’da FIC’ye Larnaka-İstanbul uçuşunu gerçekleştireceğini bildirdi. FIC de pilota Larnaka-İstanbul uçuşunu gerçekleştiremeyeceğini belirterek, bu uçağa ait CAG6846 numaralı permiye göre ancak Rodos-İstanbul arası uçabileceğini iletti.

RODOS’TAN GELİYORUM DEDİ:

Normalde uçak havalanmadan önce FIC’ye yollanması gereken uçuş planı uçak havalandıktan yarım saat sonra yollandı. Uçak saat 11.06’da Bandro üzerinden Türkiye’ye giriş yaptı ve saat 12.11’de Atatürk Havalimanı’na indi.

DHMİ HİÇBİR ŞEY YAPAMADI:

Devlet Hava Meydanları (DHMİ) yetkilileri pilot indikten sonra temasa geçerek uçağı nereden getirdiği konusunda sorguladı. Pilot sorular üzerine Rodos’tan geldiğini beyan eden bir yazıyı imzalayarak DHMİ yetkililerine verdi. DHMİ yetkilileri de bu beyan üzerine herhangi bir işlem yapamadı. Ancak daha sonra permisi İstanbul-Rodos olan uçağın pilotu permi değişikliği isteyerek, İstanbul-İsrail permi talebinde bulundu. Uçak izni aldıktan sonra İsrail’e uçtu.

FIC KAYITLARI KANITLADI:

Konu ile ilgili olarak DHMİ Genel Müdürü Mahmut Tekin uçağın Larnaka Havalimanı’ndan kalktığına dair bir delil elde edemediklerini belirtirken, FIC kayıtları uçağın Larnaka-İstanbul uçuşunu gerçekleştirdiğini ortaya koydu. Ankara Esenboğa Havalimanı’nda bulunan FIC kayıtlarına göre İsrail Arkia Airlines’e ait C56X tipi uçak Larnaka’dan havalanarak İstanbul Atatürk Havalimanı’nda uçuşunu tamamladı. Uçağın Atatürk Havalimanı’na inmesi Güney Kıbrıs Rum kesimini tanımayan Türkiye için skandal anlamına geliyor.

Trabzon’da uçak krizi

ŞAMPİYONLAR Ligi ön eleme karşılaşmasında Rum Kesimi’nin Anorthasis Famagusta takımıyla eşleşen Trabzonspor’un ulaşımı nedeniyle Ankara’da ‘direkt uçak krizi’ başgöstermişti. Kriz yaşanmaması için Trabzon kafilesini taşıyan THY uçağı önce Atina’ya indi, sonra başka bir uçakla, Rum Kesimi’ne geçti. Aynı uygulama Türkiye’ye gelişinde Rum takımı için de söz konusu olacak. Takım Atina üzerinden Türkiye’ye giriş yapabilecek.

Pilotun beyanına güvenmek zorundalar

İSRAİLLİ
li pilot uçuş planını Rodos-İstanbul olarak doldurduğu ve Rodos’tan geldiğini beyan ettiği için DHMİ yetkililerinin yapabilecekleri bir şey bulunmuyor. Yetkililer pilot tarafından hazırlanan uçuş planına göre hareket etmek zorunda olduklarını belirtirken, uçağın tam olarak nereden kalktığı konusunda pilota güvenmek zorunda olduklarını belirtiyorlar.

Öte yandan yetkililer pilotun Larnaka’dan geldiğini beyan ederek Türkiye’ye inmek için inat etmesi durumunda, savaş jetleri tarafından hava sahasının dışına çıkarılacağını, çıkmamak için direnmesi durumunda ise düşürüleceğini ifade ettiler.

SORUŞTURMA BAŞLATILDI: Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) konuyla ilgili soruşturma başlattı. Yapılan ön soruşturmada uçağın kalkış öncesinde son uçuş noktası olan İstanbul Hava Trafik Kontrol Merkezi’ne uçuş planı çektiği ve yanlışlıkla bu planın kabul edildiği öğrenildi. Uzmanlar yabancı pilotların bu kuralı bilmediğine dikkat çekerek bu tür aksaklıkların meydana geldiğini, planın kabul edilmesiyle uçuşun gerçekleştiğini ifade ediyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!