OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 21, 2003 00:00
İlkokul mezunu ve dozer operatörü Cengiz Çelebi, Erzurum'un Dadaşköy Beldesi'nde tahtadan uçak yaptı. Uçağına ‘Türk Kartalı’ adını veren Çelebi, ‘‘1 yıldır uğraşıyorum. THK bana bir motor, bir de pervane versin, uçurayım’’ dedi. Erzurum'un merkeze bağlı Dadaşköy Beldesi'nde oturan 34 yaşındaki ilkokul mezunu ve dozer operatörü Cengiz Çelebi, tahtadan uçak yaptı, motor ve pervane verilmesi halinde uçuracağını iddia etti. Türk Hava Kuvvetleri'den 3 silindirli bir motor ile pervane isteminde bulunan Cengiz Çelebi, ‘‘En büyük hayalim, Dadaşköy'ün üzerinde uçmak’’ dedi. Dadaşköy Belediyesi'nde dozer operatörü olan evli ve 2 çocuk babası Çelebi, aldığı 350 milyon lira maaşın her ay bir bölümünü uçağına harcadı. ‘Türk Kartalı’ dediği uçağın 4 metre gövde uzunluğu, 4 metre de kanat uzunluğu bulunduğunu belirten Çelebi, henüz motoru ve pervanesi takılmayan uçağı tam bir yıllık çaba sonunda tamamladığını söyledi.İLKOKUL MEZUNU DOZER OPERATÖRÜİlkokuldan sonra öğrenimine devam edemediğini anlatan Cengiz Çelebi, tahtadan uçak yapmanın öyküsünü anlatırken şöyle dedi: ‘‘İlkokul beşinci sınıfta okul hayatım bitmişti. Arkadaşlarım sokakta oynarken, ben değişik projeler peşinde koştum. Hayata atıldıktan sonra uçak yapmaya karar verdim. Çeşitli kaynaklardan uçağın yapısını inceledim. Nasıl havalandığı ve gökyüzünde nasıl süzüldüğü konusunda detaylı bilgi edindim. Sonra tahta parçaları da kullanarak bir uçak yaptım. Ancak motoru ve pervane sorununu henüz aşamadım.’’ Tahtadan uçağını havalandırabilmesi için gerekli olan 3 silindirli bir motor ile pervane gerektiğini kaydeden dozer operatörü Cengiz Çelebi, ‘‘Gururumuz olan Türk Hava Kuvvetleri bana bir motor ve pervane verirse, dünyanın en mutlu insanı ben olacağım ve uçağımı havalandıracağım. ‘Türk Kartalı' ile köyümün üzerinde uçmak, bana dünyaların bağışlanması gibi olacak.’’ dedi.Bu da uçak fabrikasıErzurumlu dozer operatörü Cengiz Çelebi, ‘Türk Kartalı’ adını verdiği uçağını, topu topu 7 metrekarelik bu atölyede yaptı. Uçak fabrikası gibi kullanılan atölyede ahşap kesmek için bir hızar bulunuyor. Diğer aletler ise demir testeresi, çekiç, tornavida, matkap ve penseden ibaret. Uçağın tahta bölümünü oluşturan kanat kısmı meşe ağacından yapılırken, yine ahşap gövdenin üst kısmında 3 milimetrelik sac kullanıldı. Uçağının ‘sağlam’ dolayısıyla ‘güvenli’ olduğunu söyleyen Çelebi, ‘Bundan sonraki projem de
balık ile kuÅŸu örnek alıp, su altında yüzen ve havada uçabilen bir araç yapmak’’ dedi.Â
button