DadaÅŸ Air

Güncelleme Tarihi:

DadaÅŸ Air
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 21, 2003 00:00

Ä°lkokul mezunu ve dozer operatörü Cengiz Çelebi, Erzurum'un DadaÅŸköy Beldesi'nde tahtadan uçak yaptı. Uçağına ‘Türk Kartalı’ adını veren Çelebi, ‘‘1 yıldır uÄŸraşıyorum. THK bana bir motor, bir de pervane versin, uçurayım’’ dedi. Erzurum'un merkeze baÄŸlı DadaÅŸköy Beldesi'nde oturan 34 yaşındaki ilkokul mezunu ve dozer operatörü Cengiz Çelebi, tahtadan uçak yaptı, motor ve pervane verilmesi halinde uçuracağını iddia etti. Türk Hava Kuvvetleri'den 3 silindirli bir motor ile pervane isteminde bulunan Cengiz Çelebi, ‘‘En büyük hayalim, DadaÅŸköy'ün üzerinde uçmak’’ dedi. DadaÅŸköy Belediyesi'nde dozer operatörü olan evli ve 2 çocuk babası Çelebi, aldığı 350 milyon lira maaşın her ay bir bölümünü uçağına harcadı. ‘Türk Kartalı’ dediÄŸi uçağın 4 metre gövde uzunluÄŸu, 4 metre de kanat uzunluÄŸu bulunduÄŸunu belirten Çelebi, henüz motoru ve pervanesi takılmayan uçağı tam bir yıllık çaba sonunda tamamladığını söyledi.Ä°LKOKUL MEZUNU DOZER OPERATÖRÜİlkokuldan sonra öğrenimine devam edemediÄŸini anlatan Cengiz Çelebi, tahtadan uçak yapmanın öyküsünü anlatırken şöyle dedi: ‘‘İlkokul beÅŸinci sınıfta okul hayatım bitmiÅŸti. ArkadaÅŸlarım sokakta oynarken, ben deÄŸiÅŸik projeler peÅŸinde koÅŸtum. Hayata atıldıktan sonra uçak yapmaya karar verdim. ÇeÅŸitli kaynaklardan uçağın yapısını inceledim. Nasıl havalandığı ve gökyüzünde nasıl süzüldüğü konusunda detaylı bilgi edindim. Sonra tahta parçaları da kullanarak bir uçak yaptım. Ancak motoru ve pervane sorununu henüz aÅŸamadım.’’ Tahtadan uçağını havalandırabilmesi için gerekli olan 3 silindirli bir motor ile pervane gerektiÄŸini kaydeden dozer operatörü Cengiz Çelebi, ‘‘Gururumuz olan Türk Hava Kuvvetleri bana bir motor ve pervane verirse, dünyanın en mutlu insanı ben olacağım ve uçağımı havalandıracağım. ‘Türk Kartalı' ile köyümün üzerinde uçmak, bana dünyaların bağışlanması gibi olacak.’’ dedi.Bu da uçak fabrikasıErzurumlu dozer operatörü Cengiz Çelebi, ‘Türk Kartalı’ adını verdiÄŸi uçağını, topu topu 7 metrekarelik bu atölyede yaptı. Uçak fabrikası gibi kullanılan atölyede ahÅŸap kesmek için bir hızar bulunuyor. DiÄŸer aletler ise demir testeresi, çekiç, tornavida, matkap ve penseden ibaret. Uçağın tahta bölümünü oluÅŸturan kanat kısmı meÅŸe aÄŸacından yapılırken, yine ahÅŸap gövdenin üst kısmında 3 milimetrelik sac kullanıldı. Uçağının ‘saÄŸlam’ dolayısıyla ‘güvenli’ olduÄŸunu söyleyen Çelebi, ‘Bundan sonraki projem de balık ile kuÅŸu örnek alıp, su altında yüzen ve havada uçabilen bir araç yapmak’’ dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!