Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Haziran 11, 2008 00:00
Yılda ortalama 40 bin adetle toplam pazardan yüzde 11 pay alan D segmentinde (orta üst sınıfta) son yıllarda dikkatlerden kaçmayan bir yarış söz konusu. Özellikle 35 yaş üstü erkek müşterilere hitap ettiği için ’Babalara Özel’ olarak tanımlanan bu sınıfta otomobil markaların son 1 yılda sırayla yeni modellerini pazara sunması büyük bir rekabeti de beraberinde getirdi.
Yüksek petrol fiyatları ve enflasyondaki artışı adeta takmayan otomobil satışları yılın ilk 5 ayında 2007’nin üzerinde seyrediyor. Siyasi ve ekonomik sorunların gündemde olduğu 2008’in Ocak-Mayıs döneminde binek otomobil satışları yüzde 24.5’lik artışla 135 bin adeti geçti. Pazarda yaşanan kıyasıya rekabetin sonucunda firmaların uyguladıkları kampanyaların da etkisiyle binek otomobil satışları artmaya devam ediyor. Her segmentte büyük rekabetin yaşandığı Türkiye pazarında, ekonomik nedenlerden dolayı küçük (B) ve orta (C) sınıf otomobillerin ağırlığı yüzde 80’leri buluyor. Öte yandan, yılda ortalama 40 bin adetle toplam pazardan yüzde 11 pay alan D segmentinde (orta üst sınıfta) ise dikkatlerden kaçmayan bir yarış söz konusu. Özellikle 35 yaş üstü erkek müşterilere hitap eden bu segmentte markaların yeni modellerini pazara sunmasıyla otomotiv firmaları arasındaki yarış da hızlandı. Otoyaşam olarak bu hafta, önümüzdeki Pazar gününün ’Babalar Günü’ olmasından hareketle, orta yaş ve üzerindeki erkek müşterilerin tercihi ’D sınıfı otomobiller’ dosyasının açtık. 22 bin YTL ile 370 bin YTL arasında değişen fiyatlarla hemen hemen her bütçeye uygun bir modelin sunulduğu orta üst sınıfta ’babalara özel’ birçok fırsat sunuluyor.
SEDAN MODELLERİN HAKİMİYETİ VAR
Türkiye’de satılan otomobiller arasında sedanların net bir üstünlüğü bulunuyor. D sınıfında da sedan hakimiyetini kendini gösteriyor. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) tarafından açıklanan verilere göre, 2008 yılının Ocak-Mayıs döneminde satılan 135 bin 721 adet binek otomobilin yüzde 55’i (74 bin 290 adeti) sedan modellerden oluştu. Bu dönemdeki binek otomobil satışlarının yüzde 12’si ise D sınıfındaki modellerden geldi. Yılın ilk 5 ayında orta üst sınıftaki binek otomobil satışı 16 bin 209 adet olarak gerçekleşti. Bunun 9 bin 308 adetini sedan modeller oluştururken, 5 bin 238 adetini de 4X4 araçlar oluşturdu. Bu rakamlardan da anlaşıldığı üzere, D segmentinde bir sedan hakimiyetini bulunuyor. 4X4 modellerin de önemli bir payı olduğunu belirtmek gerek. D segmetinde satılan modellerin yüzde 48’ini dizel motorlu otomobiller oluştururken, yüzde 51’inde ise otomatik şanzıman tercih ediliyor.
Her geçen yıl en az 2-3 yeni modelin sunulduğu D segmenti, bu sayede hareketliliğin hiç azalmadığı bir sınıf olarak da dikkat çekiyor. Ortalama 3 yılda bir makyaj operasyonu geçirerek güncelliğini korumaya devam eden modeller, makyaj operasyonunun üzerinden 2 yıl geçtikten sonra da baştan aşağı yenileniyor. İşte bu noktada, orta üst sınıftaki payını artırmak isteyen otomobil markaları, 2008 yılında yeni silahlarını sırayla çekmeye başladı. Volkswagen’in Passat ile lider olduğu bu büyük rekabette, geçtiğimiz yıl Ford yeni Mondeo’yla atağa kalktı. 2008 yılında girildiğinde ise yeni model rüzgarı çok hızlı esmeye başladı. Şubat sonunda Audi yeni A4’ü, Mart sonunda Renault yeni Laguna’yı piyasaya sundu. Citroen de yeni C5’i Mayıs’ta Türkiye yollarıyla buluştururken, bu modellere Haziran ayında yeni Honda Accord eklendi. Böylece D sınıfındaki savaş iyice kızıştı. Bu arada Opel’in de sınıfın iddialı modellerinden Vectra’nın yerini alacak Insignia’nın yüzünü şimdiden göstermesi yaşanan rekabetin 2009 yılında artarak devam edeceğinin sinyalini veriyor.
PASSAT’IN LİDERLİĞİ DEVAM EDİYOR
Almanya’da ’Halk Otomobili’ olarak doğan Volkswagen, aradan geçen yılların ardından kendi ülkesindeki diğer üreticiler gibi kalite konusunda da büyük bir ilerleme kaydetti. Yıllarca orta üst segmentin en önemli oyuncularından biri olarak markasını en iyi şekilde temsil eden Passat ailesinin son nesli 3 yıl önce yollara çıktığında büyük yankı uyandırmıştı. Üst sınıftaki modellerde görmeye alışkın olduğumuz teknolojik özellikleriyle dikkatleri üzerine çeken Passat, segmentinin referans modeli olmayı başardı. Passat ailesinin başarısını rakamlar da onaylıyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de 7 bin 160 adetlik satışla D sınıfından yüzde 28 oranında pay alarak lider olan Passat ailesi, 2008’in ilk 5 ayında da 2 bin 601 adetlik satışla pazardaki üstünlüğünü devam ettiriyor.
MONDEO İLE C SERİSİ ÇEKİŞİYOR
Liderden sonra geçtiğimiz yılın en çok satan modeli ise Mondeo oldu. Üst sınıfa yaklaşan boyutları ve Ford’un yeni yüzünü ilk kez yansıtması ile öne plana çıkan Mondeo, yüksek konfor seviyesi ve iç mekandaki malzeme kalitesi ile de kısa zamanda başarıya ulaşmayı başardı. 2007 yılında toplam 2 bin 348 adetlik satış rakamına ulaşan Mondeo’nun pazardan aldığı pay ise yüzde 9.2 oldu. 2008 yılının ilk 5 ayındaki durumuna baktığımızda ise 1121 adet satılan Mondeo, ikinciliğini koruyor.
Geçtiğimiz yılın Nisan ayında Türkiye’de satışa sunulan Mercedes C Serisi ise bu yıl Mondeo’nun ardından üçüncü sırada yer alıyor. Sahip olduğu lüks imajını, rakiplerine göre uygun sayılabilecek bir fiyatla birleştirmesi sayesinde başarıya ulaşan C Serisi, 1265 adetlik satışla D sınıfından yüzde 4.7 pay almıştı. Bu yıl ise ilk 5 ayda 994 adetle sınıfının en fazla tercih edilen üçüncü modeli oldu.
YENİ NESİL LAGUNA İYİ BAŞLADI
Geçtiğimiz Mart sonunda Türkiye yollarına çıkan yeni nesil Renault Laguna pazarda iyi bir başlangıç yaptı. Yaklaşık iki ayda, yeni nesil Laguna uygun fiyatının da etkisiyle 901 adetlik satış rakamına ulaşarak, listede dördüncülüğe yerleşti. Nisan sonunda pazara sunulan Citroen C5 ise kısa sürede ulaştığı 291 adetlik satış rakamıyla sınıfının iddialırı oyuncularından biri olacağını gösterdi. Mayıs ayında Türkiye’ye merhaba diyen Honda Accord da sahip olduğu teknolojik özelliklerle neredeyse üst segmentteki modellere meydan okuyor.
Özel hediyeler
Lüks sınıfta yer alan otomobil üreticileri, ürün yelpazeleri ile her erkeği etkileyebiliyor. Bu markaların birbirinden dikkat çeken modelleri yüksek fiyatları ile çoğumuzun sadece hayallerinde yer alıyor. Yaklaşan Babalar Günü’nde bu araçlardan birini hediye olarak düşünmek ise hayalin de ötesinde bir hal alıyor. Ancak bu markaların amblemlerini taşıyan hediyeler almak imkansız da değil. Önde gelen iki lüks otomobil markası Mercedes-Benz ve Audi, lisanslı aksesuar ve giyim ürünleriyle Babalar günü hediyelerine güzel seçenekler sunuyor. Fiyat ve daha geniş ürün bilgileri için markaların internet siteleri ziyaret edilerek çeşitli ürünler içerisinden güzel bir babalar günü hediyesi seçilebilir.
Mercedes: Alman üretici Mercedes yaklaşan Babalar Günü için şık Mercedes-Benz Collection ürünleri ile karşımıza çıkıyor.
Deri cüzdan: Sade ve şık tasarımıyla bu cüzdan, işlevi sayesinde pekala "iyi niyetli" bir babalar günü hediyesi olabilir.
Kol saati: Erkeklerin en önemli aksesuarlarından biri olan kol saatleri, Mercedes adı altında oldukça fiyakalı bir hediye halini almış.
Mont: Giyim ürünleri ile de dikkat çeken Mercedes-Benz Collection içerisinden öne çıkan bu mont da Mercedes tarzını giyiminde de taşımak isteyen babalar için.
Dolma Kalem: İlk akla gelen Babalar günü hediyelerinden olan dolma kalemler de Mercedes şıklığından nasibini almış.
Audi: Audi’nin araçlarında hedeflediği tasarım, teknoloji ve malzeme bakımından en yüksek noktalar, Audi Butik ürünleri için de aynı tutulmuş. Audi Koleksiyon ve Geleneksel olarak iki farklı başlığa sahip Audi ürünleri Babalar günü için oldukça güzel hediyeler içeriyor.
Kravat: Geleneksel tarza sahip saf ipek kravat, zarif gümüş renginin üzerindeki eski araç ve tarihi Audi marka baskısı ile oldukça estetik bir görünüme sahip.
Evrak çantası: Şık detayları ve kaliteli işçiliği ile Audi koleksiyonunda dikkat çekmeyi başaran deri evrak çantası dizüstü bilgisayar ve dosyalar için iki gözü ana bölmeye sahip. Pratik donanımı ile de iş yaşamının içinde olan babalar için oldukça kullanışlı bir hediye.
Kol düğmesi: Audi R8 in sportif şıklığına sahip bu kol düğmeleri, her takımla beraber kullanıp değişik bir tarz yaratmaya müsait.
Not defteri: Kaliteli sığır derisi kullanılarak üretilmiş not defteri kartvizitler içinde bir bölüme sahip. Audi Koleksiyonu’nun bu şık ve işlevsel ürünü Babalar Günü hediyesi olarak güzel bir seçenek.
İlk 5 ayda en çok satılan baba modelleri
ModelAdet
Volkswagen Passat2601
Ford Mondeo1121
Mercedes C Serisi994
Renault Laguna901
Volvo S40707
Peugeot 407655
Audi A4601
BMW 3 Serisi584
Opel Vectra498
Skoda Octavia428