Oluşturulma Tarihi: Ekim 12, 2003 00:00
Bir devir kapanıyor. Yolculukları kısaltan, kıtaları yakınlaştıran süpersonik yolcu uçağı Concorde, mavi semalara veda ediyor. Artık sadece müzelerde görülebilecek Concorde'lar son günlerini dünyanın dört bir tarafına yaptıkları özel uçuşlarla geçiriyor. Air France'ın mayıs ayında hizmetten çıkarmasıyla sadece British Airways'te (BA) kalan Concorde, son uçuşunu 24 Ekim'de Biscay Körfezi'nde yapacak. Unutulmaz son seferde kalan 7 Concorde yanyana uçacak.SÜPERSONİK YARIŞ1960'ların ikinci yarısında tüm dünya nefeslerini tutarak Avrupa, Sovyetler ve Amerika arasındaki sesten hızlı yolcu uçağı yarışını izledi. Rüyayı hayata sadece Rusların Tu-144 ile İngiltere ve Fransa'nın Concorde uçakları geçirebildi. Tu-144, Rus Aeroflot Havayolları'nda kısa süre hizmet verip ayrılınca dört motorlu Concorde yarışın galibi oldu. Havacılık tarihinin en zarif uçağı, saatte 2 bin 150 kilometrelik hızıyla havayolu seyahatine yepyeni bir boyut getirdi.Efsane, 25 Temmuz 2000'de talihsiz bir kazayla sarsıldı. Paris kalkışında alevler içinde kalarak düşen Concorde'un arkasından havacılık tarihinin en kapsamlı araştırmalarından biri yapıldı. Uçuşları yaklaşık 1.5 yıl durdurulan uçaklar tamamen elden geçirildi ve yenilendi. Sendeleyen Concorde efsanesine son darbe 11 Eylül'de geldi. Artan maliyetler ve azalan yolcu talebi Concorde'un sonu oldu. 10 Nisan'da Air France ve BA, Concorde operasyonunun sona ereceğini açıkladılar. Mayıs ayı sonunda Air France Concorde'larını emekli etti. Şimdi sıra BA'de...BİLETLER TÜKENDİVeda turları 1 Ekim'de başladı. Biletleri kısa sürede tükenen özel uçuşlarda 100 koltuklu Concorde'la vedalaşmak için çok sayıda yolcu Londra'ya geldi. İlk veda seferinde Concorde Boston'a rekor kırarak 3 saat 5 dakikada uçtu. Boston'ı Washington izledi. 14 Ekim'den itibaren Londra-New York seferleri dışında her gün bir uçak Heathrow Havalimanı'ndan havalanacak ve İngiltere içinde Birmingham, Belfast, Manchester, Cardiff ve son olarak Edinburgh'a uçacak. Veda uçuşlarında kalkan her Concorde, Biscay Körfezi üzerinde ses hızını geçecek. Concorde'lar gittiklere yerde halka açılacak. 24 Ekim yani son gün New York ve Edinburg'tan gelecek uçaklar ile filodaki diğer Concorde'lar Biscay Körfezi üzerinde beraber uçacak.Kalan yedi Concorde çeşitli havacılık müzelerine verilecek. Uçakları almak üzere BA'e yüzlerce başvuru oldu. Bu uçaklar kesinlikle bir daha uçurulmayacak. Daha önceden İngiliz Virgin Atlantic Havayolları Concorde'ları almak istediğini açıklamıştı. BA Concorde’ların devredilmesine izin verilmeyeceğini zaten kendileri ve Air France dışındaki hiç bir havayolunun bu uçakları işleteme-yeceğini savunuyor. Tolga ÖZBEK / LONDRAEFSANE PİLOT MIKE BANNISTERHavayolu dünyasının efsane pilotu ve aynı zamanda BA Uçuş İşletme Başkanı Kaptan Mike Bannister, Concorde'un emekli olmasına en çok üzülenlerden. Tam 34 yıldır BA'de uçan Bannister, pilot olmaya beş yaşındayken ailesiyle yaptıkları otobüs yolculuğunda karar vermiş. Uçaklara bakıp insanları hep daha hızlı bir yere götürmeyi kafasına koymuş. Concorde'a olan aşkı ise 1969'da başlamış. Pilotluk eğitiminin son günlerinde siyah beyaz televizyondan Concorde'un ilk uçuş haberi onu çok etkilemiş. Bannister 1977'de BA'deki en genç Concorde pilotu oldu. Concorde'ta 8 bin olmak üzere toplam 20 bin saat uçuşu var. 54 yaşındaki Kaptan Mike Bannister evli ve üç çocuk babası. Concorde'u uçururken ne hissediyorsunuz?- Diğer yolcu uçaklarına göre sanki insana spor otomobil kullanıyormuş gibi bir his veriyor. Çok hızlı ve çok zarif.BA için Concorde çok prestijli bir imajdı. Uçak BA'e gerçekten para kazandırdı mı?- Concorde'un geliştirilmesi için çok ciddi paralar harcandı ve bu uçak 27 yıllık hizmetinde bize parasını fazlasıyla ödedi. Bence Concorde'ların uçuşlarının durması doğru zamanda verilen doğru bir karardı. 11 Eylül'den sonra yolcu sayısı hızla azaldı. Sizi en çok heyecanlandıran hangi Concorde uçuşunuz oldu?- Geçen yıl Kraliçe'nin 50'nci yılında 500 metre yüksekten İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri akrobasi ekibi Red Arrows'un 9 uçağı ile birlikte Londra üzerinden bir uçuş yaptık. 1 milyon kişinin seyrettiği bu uçuş beni çok heyecanlandırmıştı.Concorde'un yerini hangi uçak alacak?-Sanırım önümüzdeki 10 yıl içinde bunu göremeyeceğiz gibi geliyor. Belki 15-20 yılda yeni bir uçak konsepti çıkabilir. Ancak süpersonik uçak yapabilmek çok pahalı bir iş. Sanırım daha bekleyeceğiz.İç hatlar gün sayıyorİç hatlarda tarifeli uçmak üzere çalışmalar yapan özel havayolları seferlerine 20 Ekim'de başlıyor. İlk etapta Onur, MNG ve Fly Havayolları tarifeli uçuşlara başlayacak. Bu şirketleri Free Bird ve Orex'in yanı sıra yeni kurulan Global Havayolları izleyecek. Sabancı Grubu da İngiltere'deki uzmanlara iç hatlar konusunda fizibilite hazırlatıyor. Ayrıca SunExpress ve KTHY'nin de iç hat uçuş izinleri bulunuyor. THY'nin de iç hat uçuşlarını yeniden düzenlemek üzere çalışmalar yapması ile önümüzdeki ayların havacılık açısından hareketli geçmesi bekleniyor. Aşırı rekabetin olmaması ve doğru pazar paylaşımı için Ulaştırma Bakanlığı'nda Müsteşar Kamil Albayrak başkanlığında bir komisyon kuruldu. Türkiye Özel Havayolu İşletmeleri Derneği TÖSHİD ve THY'den de üyelerin bulunduğu komisyon havayolları arasında iş birliğinin yapılmasını sağlayacak. THY'nin 'büyük ağabey' olarak ilerleyen dönemlerde özel şirketlerin uçuşlarına yurtdışı bağlantıları vermesi, bazı hatlarda ortak uçuş yapması hedefleniyor. Ulaştırma Bakanlığı uçak bileti üzerinden alınan vergilerin azaltılması için bir çalışma yaparak Maliye Bakanlığı'na sundu. IMF kararları nedeniyle vergi indiriminin beklenenden az olacağı tahmin ediliyor. Ancak DHMİ'nin indirimleri ve Eğitime Katkı Payı'nın yıl sonunda kaldırılması ile biletler üzerindeki vergilerin ağırlığı kısmende olsa azaltılacak.İLK SEFER TRABZON'Aİstanbul-Trabzon arasında 20 Ekim'de seferlere başlayacak Fly Air, ilk hafta vergiler dahil tek yön 69 milyon 500 bin liradan bilet satıyor. Haftada 6 gün sefer yapacak şirket daha sonra fiyatını vergiler hariç 89,5 milyon liraya çıkaracak. İç hat uçuşları için filolarına bir adet 150 koltuklu 737-300 tipi uçak aldıklarını söyleyen Genel Müdür Ahmet Kahraman, bir adet 170 koltuklu Boeing 737-400 almak üzere görüşmeler yaptıklarını açıkladı. Şirket Trabzon'dan sonra Diyarbakır ve Van'a uçacak. Yazın ise Antalya, Bodrum ve Dalaman seferleri yapılacak. Fly Air bazı hatlar MNG ile ortak uçuş gerçekleştirecek.10 NOKTAYA UÇACAKİlk tarifeli iç hat seferini 1994'te yapan Onur Air uçuşlarına 17 Kasım'da yeniden başlıyor. Filosundaki 5 adet MD88 tipi uçakla sefer yapacak şirket tüm vergiler dahil tek yönde 80-90 milyondan başlayan fiyatlarla uçacak. İlk yıl yüzde 70 dolulukla 1 milyon 120 bin iç hat yolcusu taşımayı planladıklarını söyleyen Onur Air Genel Koordinatörü Şahabettin Bolukçu, 10 noktaya sefer yapacaklarını açıkladı. Erzurum, Van ve Trabzon'a uçacak şirket, ocak sonunda uçuş noktasını 10'a çıkartacak. Onur Air iç hatları desteklemek üzere üç adet daha MD88 almak üzere çalışmalar yapıyor.ELEKTRONİK BİLETMNG Havayolları kasım sonu veya aralık başında seferlerine başlayacak. Organizasyon ve rezervasyon sistemlerini tamamlamak üzere olduklarını söyleyen MNG Havayoları Genel Müdürü Yavuz Çizmeci, Türkiye'de ilk defa elektronik bilet uygulamasına başlayacaklarını açıkladı. İlk etapta İstanbul çıkışlı Ankara ve İzmir'e uçacak MNG'nin tek yön bilet fiyatları vergiler dahil 75-80 milyon lira arasında olacak. İstanbul, Ankara, İzmir ve Antalya'da yer hizmetlerini kendisi gerçekleştirecek şirket, iç hatlarda filosundaki 5 adet Boeing 737-400'ün yanı sıra 5 adet 737-300 daha alacak. Sayıları talep doğrultusunda ayarlanacak bu uçakların teslimatları birer ay arayla yapılacak. MNG yolcunun yanı sıra kargo da taşıyacak.Free Bird A320 alıyorFree Bird Havayolları, filosundaki MD83 tipi uçakları Airbus A320'lerle yeniliyor. İlk uçağın anlaşmasını imzalayan Free Bird, 180 koltuk kapasiteli A320'lerden ilkini 15 Kasım'da alacak. Geri kalan iki uçak, gelecek yıl mart ve nisan aylarında teslim edilecek. Genel Müdür Kaptan Pilot Tuncay Doğaner, talep doğrultusunda MD83’lerden bir veya iki tanesini yaz sezonunda ellerinde tutacaklarını söyledi. Ucuz uçuşlarn Türk Hava Yolları 31 Aralık'a kadar İstanbul'dan Sofya'ya gidiş-dönüş, ekonomi sınıfı, vergiler hariç 150 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. n Singapur Havayolları 30 Kasım'a kadar uçak bileti ve yedi gece otel dahil Denpasar’a 967, Phuket’e ise 1077 dolardan başlayan fiyatlarla tatil imkanı sunuyor. Yolcular, iki gün Singapur'da beş gün de Denpasar veya Phuket'te kalabiliyor.n KLM 15 Kasım'a kadar gidiş-dönüş, İstanbul çıkışlı, Amsterdam aktarmalı, ekonomi sınıfı, vergiler hariç New York 489, Atlanta, Boston, Chicago, Philadelphia, Washington 499, Houston, Miami, Orlando 549, Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Seattle 599, Toronto 499, Londra, Barcelona, Madrid, Roma, Milano, Brüksel, Lüksemburg, Paris, Nice, Frankfurt, Düsseldorf, Zürih ve Lizbon'a 239 dolardan başlayan fiyatlar sunuyor.n Alitalia 31 Ekim'e kadar son rezervasyon tarihli, İstanbul çıkışlı Milano aktarmalı ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç New York'a 489, Chicago'ya 499, Miami'ye 549, Toronto'ya ise 499 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.
button