Oluşturulma Tarihi: Aralık 17, 2003 00:00
20 milyon çocuk, Türkiye'de yıllık büyüklüğü 8 milyar dolara ulaÅŸan bir ekonomi yarattı. 0-14 yaÅŸ arasındaki çocuklar için yapılan yıllık harcamada en büyüp payı 2.5 milyar dolarla eÄŸitim alıyor. Oyuncak için harcanan para ise sadece 200 milyon dolar.Türkiye'deki yaklaşık 20 milyon çocuÄŸun ihtiyaçlarına yönelik hizmet ve ürünlerden oluÅŸan sektörün büyüklüğü 8 milyar dolara ulaÅŸtığı tahmin ediliyor. Türkiye'de 0-14 yaÅŸ aralığında bulunan çocuklar için kiÅŸi başına yılda ortalama harcanan rakamın ise 400 dolar olduÄŸu hesaplanıyor.Yapı Endüstri Merkezi Genel Müdür Yardımcısı UÄŸur Polat, geliÅŸmiÅŸ ülkelerde bu rakamın üç katına kadar çıktığını belirterek, 8 milyar dolarlık bir pazarın 20 milyonluk bir nüfusa göre henüz küçük olduÄŸunu söyledi. Bu harcamanın önemli bölümünün büyük ÅŸehirlerde yapıldığına iÅŸaret eden UÄŸur Polat, kırsal bölgelere gittikçe çocuk başı harcama oranının daha da düştüğünü belirtti. Polat, Türkiye'nin geliÅŸmiÅŸ ülkelerdeki çocuk sektörü büyüklüğüne ulaÅŸması için pazarın en az 24 milyar dolara çıkması gerektiÄŸini söyledi.AYLIK MALÄ°YET 60 DOLARTürkiye'de 2 yaşına gelene kadar bir çocuÄŸun aileye aylık maliyetinin 60 dolar civarında olduÄŸu tahmin ediliyor. KreÅŸ ve ana okuluna baÅŸlama sürecinin ardından 4 yaşından sonraki dönemde ise bir çocuÄŸun aileye aylık maliyeti ortalama 120 dolara yükseliyor.Türkiye'de ailelerin çocuklarına alacakları oyuncaklar için ayırdıkları yıllık bütçe 100 doların altında. GeliÅŸmiÅŸ ülkelerde çocuk başına düşen oyuncak harcama tutarı ise 300 doların üzerinde. Türkiye'de oyuncak sektörünün büyüklüğü 200-250 milyon dolar arasında hesaplanıyor.Çocuklara dönük ürünlerin başında yer alan mama pazarının ise 250 milyon dolar civarında olduÄŸu tahmin ediliyor.Anne-çocuk bakım ürünleri, hazır giyim ve aksesuar, bebek-çocuk güvenliÄŸi, bebek-çocuk taşıma gereçleri, dekorasyon, eÄŸitim-öğretim kurumları, eÄŸitim-öğretim gereçleri, gıda, oyuncak, sigorta ve bankacılık sektörlerinden oluÅŸan çocuk sektörünü deÄŸerlendiren UÄŸur Polat ÅŸunları söyledi: ‘‘İşin baÅŸlangıç noktası ithalat. Önce temsilcilikler alınmış, ithal olarak malzeme buraya getirilmiÅŸ. Sonra o yabancı firmalardan kopmalar yaÅŸanmış ve yeni firmalar kurulmuÅŸ. Çocuk arabası, biberon, emzik, çocuk odası ve otomobil koltuÄŸu gibi ürünler daha önce yurt dışında görülür, ardından kopya edilerek Çin'de fason olarak yaptırılıp piyasaya sunulurdu. Sektör geliÅŸti ve ÅŸimdi kendi tasarımlarını yapabiliyor. Firmalar kendi markalarını yarattı ve baÅŸarılı oldu. Mobilyada örneÄŸin, sadece bebek-çocuk ve gençlere yönelik üretim yapan pek çok yerli üretici var.’’Sektörün geliÅŸiminin ekonomiyle bire bir baÄŸlantılı olduÄŸunu söyleyen Polat, ‘‘3 bin dolar civarında olan gayri safı milli hasıla oranında yaÅŸanacak yüzde 10-15'lik bir deÄŸiÅŸim, önce çocuk sektörünü etkiler. Hatta çocuk sektörüne iki misli yansır. Ä°nsanlar zaten kendilerinden ve pek çok ÅŸeyden kısıp çocuklarına harcıyor. Refah seviyesi yükseldikçe, sektör daha hızlı geliÅŸecek’’ dedi.Rakamlarla çocukların dünyası2000 yılı nüfus sayımı verilerine göre Türkiye'nin 0-14 yaÅŸ arası nüfusu 20 milyon civarında.Türkiye'de yıllık çocuk doÄŸum oranı ortalama 1 milyon 200 bin. Dünyada ortalama 2.8 olan kiÅŸi başına doÄŸurganlık hızı geliÅŸmiÅŸ ülkelerde 1.5, Türkiye'de ise 2.9. Bu rakam 1970'e kadar 4-5'di.Bir bebeÄŸin ortalama doÄŸum faturası, hastane masrafları, mobilya ve diÄŸer harcamalar dahil, ortalama 1000 dolar.Bebek başına harcama 2 yaşına gelene kadar ayda ortalama olarak 60 dolar. Yıllık ortalama 720 dolar.0-4 yaÅŸ arası için toplam yıllık harcama 2.5-3 milyar dolar.0-14 yaÅŸ arası için toplam yıllık harcama 7.5-8 milyar dolar.Çocuk Fuarı'na 30 bin ziyaretçi bekleniyorYapı Endüstri Merkezi tarafından düzenlenen ‘‘Çocuk Fuarı 2003’’ 18-21 Aralık'ta Lütfü Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı'nda yapılacak. Fuara saÄŸlıktan eÄŸitime, teksilden bankacılığa, gıdadan sigortacılığa ve oyuncaktan kozmetiÄŸe 0-14 yaÅŸ arası çocuklar için üretim yapan pek çok sektörden 150 firma katılıyor. 30 bin kiÅŸinin ziyaret etmesi beklenen fuara giriÅŸ ücreti 5 milyon lira olacak. GiriÅŸten saÄŸlanacak gelir ise çocuklar için faaliyet gösteren bir hayır kurumuna bağışlanacak. Bankalardan çocuklara özel hesapTürkiye'de ÅŸu anda 18 yaşın altında olup gelecek yıllarda banka müşterisi olabilecek 3 milyonun üzerinde çocuk var. 18 yaÅŸ altı kiÅŸileri hatta bebekleri müşterisi olarak kazanmaya çalışan bankalar, bu yaÅŸ gruplarına hitap eden hesaplar açmaya baÅŸladı. Bunlar arasında 12-17 yaÅŸ aralığındaki gençlere hitap eden Yapı Kredi Bankası'nın ‘‘Gençlik Hesabı’’ ile daha küçük çocuk ve bebeklere yönelik Garanti Bankası'nın ‘‘Minibank’’ ve Akbank'ın ‘‘Bebek Hesabı’’ gibi özel uygulamaları var. Gençlerle birlikte çocuk ve bebeklere yönelik hesaplardan faydalanların sayısının 300 bini aÅŸtığı tahmin ediliyor. Büyüklerin tüketimini bile minikler belirliyorMerkezi Amerika'da bulunan Millward Brown'un yaptığı bir araÅŸtırmaya göre, 9-14 yaÅŸ arasındaki her üç çocuktan ikisi anne ve babasının otomobil, cep telefonu ve markalı giyim tercihleri üzerinde etkili oluyor. Çocuk faktörünün belirleyici olduÄŸunun bilincinde olan ÅŸirketler, aile ve çocuk kavramı üzerinde durup, çocukları geleceÄŸin müşterileri olarak kabul ediyorlar. Uzmanlar reklam ve kampanyalarda çocuklara sıkça yer verilmesinin altında bu gerçeÄŸin yattığını vurguluyor. AcNielsen'in yaptığı bir araÅŸtırmaya göre de, çocukların etkilerinin en fazla görüldüğü sektör, ÅŸekerlemeler. Gıda ve içecek kategorisinde ise çocuklara yönelik ürünlerin satın alınması ve marka kararında, diÄŸer ürünlere göre çocukların yönlendiriciliÄŸi daha fazla. Aynı araÅŸtırmaya göre 12-14 yaÅŸ arası çocukların yüzde 63.4'ü harçlığını çikolataya harcıyor. Çikolatanın ardından yüzde 51.3'le gazlı içecekler, yüzde 50.2'yle bisküvi ve yüzde 49.8'le kırtasiye malzemeleri geliyor.Çocuklar için bir yılda nereye ne harcanıyor?EÄŸitim: 2.5 milyar dolarSaÄŸlık: 1.0 milyar dolarKıyafet: 1.5 milyar dolarGıda: 1.5 milyar dolarOyuncak: 0.2 milyar dolarDiÄŸer: 1.3 milyar dolarÂ
button