Çocuk okula gitmek istemiyorsa dönüp kendinize bir bakın

Güncelleme Tarihi:

Çocuk okula gitmek istemiyorsa dönüp kendinize bir bakın
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 21, 2002 00:00

Mide bulantısı, kusma, baÅŸ ve karın aÄŸrısı, ateÅŸ, ÅŸiddetli aÄŸlama nöbetleri, iÅŸtah kaybı, uykusuzluk... Okula bu yıl baÅŸlayan çocuÄŸunuz sabahları bu gibi ÅŸikayetlerle kalkıyorsa, okul korkusundan şüphelenebilirsiniz. Okul korkusu yaÅŸayan çocukların evde kalmak için baÅŸvurduÄŸu diÄŸer bir yöntem ise kendisine kötü davranan öğretmen ve arkadaÅŸlarla ilgili hikayeler uydurmak. Uzmanlar aile, sınıf ve rehberlik öğretmenleri üzerine düşeni yaptığı halde ve aradan iki hafta geçtikten sonra bile ÅŸikayetleri devam eden çocukların profesyonel yardım almasını öneriyor. Y, ilkokul birinci sınıfa baÅŸlayacağı günün sabahı aÄŸlayarak uyandı. Bir yandan da sürekli korktuÄŸunu söylüyordu: ‘‘Ya okulda büyük sınıftaki çocuklar beni döverse, ya okulun merdivenlerinden düşersem, ya okulda hastalanırsam’’ diyordu. Annesi ve babası sızlanmalarına aldırmayıp onu okula götürdü. Ä°lk iki gün aÄŸlayarak da olsa sınıfa girmeyi kabul etti. Üçüncü gün sınıfa girmemek için bir yandan aÄŸlıyor, bir yandan da kapının pervazını sıkı sıkı tutuyordu. Ä°te kaka sınıfa soktular. Annesi de onunla birlikte derse girdi. Sonraki günlerde de sınıfta annesiyle oturmaya, sürekli annesinin elini tutmaya baÅŸladı. Ailesi iki hafta sonra Y'yi çocuk psikiyatrına götürdü. Psikiyatr hemen ilaç tedavisine baÅŸladı. Ä°laçlar etkisini gösterene kadar ailesi Y'yi okula göndermemeye karar verdi. Bu hepsi için daha kötü oldu. Okula ara vermeden önce hiç deÄŸilse arkadaÅŸlarıyla oynamaya baÅŸlamıştı. Åžimdi ise arkadaÅŸlarının yanına bile yaklaÅŸmıyor, annesinin elini bırakmıyordu. Durumu yine düzelmeyince sınıf öğretmeni çocuÄŸun bir psikoloÄŸa götürülmesini tavsiye etti. Ailesi Y'yi Davranış Bilimleri Enstitüsü'nden uzman psikolog Nur Dinçer'e götürdü:‘‘ Bana geldiklerinde ekim ayının sonları olmuÅŸtu. Derse katılmamasına, korkmasına ve sınıfa sürekli annesiyle girmesine raÄŸmen yavaÅŸ yavaÅŸ okumayı sökmeye baÅŸlamıştı. Evde ödev yaptırmak mümkün olmuyordu. Ödevlerini yapsın diye annesi bağırıyor, anne bağırınca baba devreye giriyor, kısacası evin içinde bir kaos yaÅŸanıyordu. Olmayınca çocuÄŸa ödüller veriyor, bu da iÅŸe yaramazsa cezalandırmayı deniyorlardı. Fiziksel cezalar da kullanılıyordu. ‘Neden buraya geldin’ diye sordum. Bana ‘okul durumu yüzünden, Çok korkuyorum. Aslında gitmek istiyorum ama başıma birÅŸey gelecek diye korkuyorum’ dedi. O zaman aileyi ele almak gerektiÄŸine karar verdik. Anlaşılan oydu ki, anne ve baba tedirgin tiplerdi. Annesi kaygılı bir kadındı. Evlerinin kocaman bahçesi olmasına raÄŸmen onu hiç dışarı bırakmamıştı. Aynı nedenle anaokuluna da gitmemiÅŸti. Baba sürekli anneye yükleniyordu. Burada da tartışmalar oldu. Anne biraz biraz ‘galiba benim yüzümden’ diye düşünmeye baÅŸlamıştı. ÇocuÄŸu adım adım okula alıştırmaya karar verdik. Önce bahçeye kadar gidecek. Orada dolaÅŸacak, isterse arkadaÅŸlarıyla oynayacaktı. Ondan sonra okulun içine girecek, sonra sınıfın kapısında isterse bekleyecek ya da bir iki derse katılıp çıkabilecekti. Ama tüm bunların içinde anne yoktu. Annenin sınıfa girmesini kesinlikle yasakladık. Bir süre sonra sadece oÄŸlunu sabah okula bırakıp, akÅŸam da almak için gitmeye baÅŸladı. Y'yi burada bir grup çalışmasına da aldık. Çünkü annenin kaygılı yapısı çocuktaki korkuların temelini oluÅŸturuyordu. Grup içinde duygularını ifade etmeye, arkadaÅŸ edinmeye baÅŸladı. Annesiyle babasını da aile terapisine gönderdik. Ä°ki üç hafta sonra Y'nin okulla ilgili bir sorunu kalmadı.’’Okul korkusunun nedenleriÇOCUKTAN KAYNAKLANAN NEDENLEROkul, çocuÄŸun eskiden yaÅŸadığı bir travmayı tetiklemiÅŸ olabilir. Yeni doÄŸan ya da küçük kardeÅŸini evde anne ile bırakıp okula gitmek istemeyebilir. Yemek yeme sorunu varsa, yemek seçiyorsa okuldaki yemek zorunluluÄŸu hoÅŸuna gitmeyecektir. Yemek saatinden kaçıyor olabilir. Ailenin çocuÄŸu okul hakkında yanlış bilgilendirmesi, okulun sanki bir eÄŸlence ve oyun yeriymiÅŸ gibi anlatılması, çocuÄŸu okul kurallarıyla karşılaşınca hayal kırıklığına uÄŸratabilir. Öğretmenin çocuk ile yeterince iletiÅŸim kuramaması ya da sert yaklaşımlar korkmasına neden olabilir.Servis sorumlusunun öfkeli yaklaşımı ya da baÅŸka çocukların rahatsız etmesi sorun yaratabilir.Evde anne baba arasında tartışmalar varsa, çocuk okul dönüşü evde anne babasını bulamamaktan korkabilir. Öğrenme ve dikkatini toplamada sorun yaÅŸayan çocuklar özellikle yazı yazma ve okumada güçlük çekerler. Sınıfın hızına yetiÅŸememe ya da yanlış yapama kaygıları bu çocuklarda güvensizliÄŸe yol açarÇekingen, kolay iletiÅŸim kuramayan çocuklar kolay arkadaÅŸ edinemezler. ArkadaÅŸ edinemedikleri veya bir gruba dahil olamadıkları için okula gitmek istemezlerSosyal fobi çocuÄŸun genellikle baÅŸkalarının yanında yapması gereken eylemlerden kaçması durumudur. Tahtaya kalkıp konuÅŸmak, sınıf içinde okuma yapmak gibi durumlardan kaçınır. Bu gibi durumlarda sıkıntı ve utanç duyar. ANNEDEN KAYNAKLANAN NEDENLERAşırı kollayıcı ve koruyucu anneler çocukta yabancı ortamlara karşı korku oluÅŸmasına neden olabilir. Anne çocuÄŸun kendi ayakları üzerinde durmasına yeteri kadar izin vermediÄŸinde çocuÄŸun kendine olan güveni geliÅŸmeyebilir. ÇocuÄŸun öğretmenini sevmesi ve ona baÄŸlanması annenin çocuÄŸun sevgisini kaybedeceÄŸini düşünmesine neden olabilir. Bu durumda anne kaygıları açık açık söylemese de, çocuÄŸuna hissettirebilir ve onun okuldan uzaklaÅŸmasına neden olabilir. Daha büyük sınıflarda yaÅŸanan kaygının nedeni de genellikle ebeveynlerin beklentisinin yüksek olmasından kaynaklanır. OKULA ALIÅžTIRMAK İÇİNÖdüllendirme veya cezalandırma yöntemlerini kullanmayınOkula gitmesi konusundaki kararlılığınızı belli edinOnunla en fazla okulun bahçe kapısına kadar gidinAnnesinden bir türlü ayrılamayan çocukları okula baba götürsün.Sakın aÄŸlıyor diye onunla birlikte sınıfa girmeyinDurumdan öğretmeni haberdar edin. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!