Çocuk koltuğunu ’zorunlu’ yapmıyoruz ölümlerde Avrupa’yı 20’ye katlıyoruz

Güncelleme Tarihi:

Çocuk koltuğunu ’zorunlu’ yapmıyoruz ölümlerde Avrupa’yı 20’ye katlıyoruz
Oluşturulma Tarihi: Kasım 28, 2007 00:00

Her yıl binlerce insanın hayatına mal olan trafik kazalarını önlemek ne kadar önemliyse, kaza anında araçtakilerin güvenliğini sağlamak da o derece yaşamsal bir öneme sahiptir. Bu kazalarda ise en fazla riski yetişkinlere göre birçok fiziksel zaafı bulunan çocuklar taşır. Kendileri küçük ama riskleri büyük olan çocuklar için saatte 20 kilometre hız bile ölümcül olabilir.

Araçlardaki emniyet kemeri ve hava yastığı gibi pasif güvenlik önlemleri genellikle yetişkinler düşünülerek tasarlanır. Ancak, çocuklar küçülmüş erişkinler değildir. Çocukların kafaları bedenlerinin 1/4’ünü oluşturur. Yetişkinlerde ise bu oran 1/8’dir. Çocukların kafalarının toplam vücut ağırlığına oranı yüzde 25 iken, yetişkinlerde bu oran yüzde 7’dir. Dolayısıyla kullanılacak tutuş sistemi, çocuğun yaşına, kilosuna ve vücut yapısına uygun olmalıdır. Her yaşın riski ve tutuş sistemi de farklılık gösterir. İşte bu noktada çocuk oto güvenlik koltukları yaşamsal bir öneme sahiptir.

Türkiye’de çocuk oto koltuğu kullanımının son yıllarda bir artış gösterse de gelişmiş ülkelere göre çok düşük seviyede olduğunu belirten Maxi Cosi Türkiye Distribütörü Grup Baby’nin Satış ve Pazarlama Direktörü Ayla Müstecaplıoğlu, "Birçok aile için seyahat sırasında bebeğin annesinin kucağında ya da sadece arkada oturması yeterli bulunuyor. Yapılan araştırmalar ne yazık ki saatte 20 kilometre hızla yol alırken bile ciddi yaralanmalara hatta ölümlere neden olabilecek kazalar yaşanabileceğini gösteriyor" diye konuşuyor.

ÇOCUKLARIMIZI KAYBEDİYORUZ

Türkiye’de her yıl trafik kazalarında ölen çocukların oranının yüzde 46 civarlarında olduğunu vurgulayan Müstecaplıoğlu, "Rakamların bir kader olmadığını anlayabilmek için oto çocuk koltuğunun 1993’den beri yasalarla zorunlu tutulduğu Avrupa’daki oranlarına bakmak yeterli olacaktır. Sanayileşmiş Kuzey Avrupa’da trafik kazalarında ölen çocukların oranı yüzde 2 iken, kültürü bize daha çok benzeyen Güney Avrupa’da bu oran yalnızca yüzde 4. Bu sonuca ulaşılmasında etken olan ilgili kanuna göre Avrupa’da çocuklar 12 yaşını tamamlayana ya da boyu 1.5 metreye ulaşana kadar çocuk koltuklarıyla seyahat etmek zorunda" açıklamasını yapıyor.

Müstecaplıoğlu, şöyle devam ediyor: "Ülkemizde zorunlu tutulmayan çocuk oto koltukları, yetkililerin gerekli kanunu hala çıkarmaması ve bu konuda yeterli bilince sahip olmayan anne babalar nedeniyle, hayati gerekliliği anlaşılamayan ya da kullanılırken türlü hataların yapıldığı bir çocuk eşyası olmaya devam ediyor." Çocukların otomobille seyahate
/images/100/0x0/55eaab18f018fbb8f88f1874
doğdukları andan itibaren başladığını dile getiren Müstecaplıoğlu, "Bu anlamda doğumdan birkaç hafta önce, doğuma ilişkin kontrollerin sıklaşmasıyla çocuk oto güvenlik koltuğu edinilmesinin ihmal edilmemesini tavsiye ediyoruz" diyor.

Çocuk koltuklarının sadece

yüzde 7’si düzgün bağlanıyor


Çocuk oto güvenlik koltuğu satın alırken, otomobile bağlarken ve kullanırken dikkat edilmesi gereken pek çok ayrıntı bulunuyor. Sadece çocuk oto koltuğu satın almak yetmiyor, uygun koltuğu doğru şekilde kullanmak da gerekiyor. Çünkü yapılan araştırmalara göre çocuk koltuklarının sadece yüzde 7’si düzgün bir şekilde bağlanıyor. Çocuk koltuklarının otomobilin emniyet kemeri ile sabitlenmesi alışılmış bir uygulama, ancak uluslararası alanda yapılan araştırmalar anne babaların emniyet kemerini kullanmakta sık sık hata yapabildiklerini gösteriyor. Artık birçok otomobilde bulunan evrensel standartlaşmış bir bağlama sistemi olan ’IsoFix’ ise çocuk oto güvenlik koltuğunun araca otomatik olarak takılmasını sağlayarak, gevşek bağlanma riskini ortadan kaldırıyor.

12 yaşına kadar 3 koltuk gerekli

Bir bebek doğumundan itibaren 36 kilogram oluncaya kadar ki dönemde (yani yaklaşık 12 yaşına gelene kadar) 3 farklı oto koltuğuna ihtiyaç duyar:

’Grup0+’ çocuk oto güvenlik koltukları, bebeğinizin doğumundan itibaren kullanacağınız ilk oto koltuğudur. Otomobilinizin arka koltuğuna, bebeğin yüzü sürüş istikametinin tersine gelecek şekilde bağlanıyor. Bunun nedeni sert bir fren ya da kaza anında bebeğin hassas baş ve boynunu hayati zedelenmelerden korumak.

’Grup1’ çocuk oto güvenlik koltukları ise çocuğunuz oturmaya başladığı dönemde kullanacağınız ikinci oto koltuğudur ve sürüş istikametine doğru yerleştirilir.

Çocuğunuz 18 kilogramı geçip biraz daha büyüdüğünde doğrudan otomobilinizin emniyet kemerleriyle bağlayabildiğiniz ’Grup 2/3’ olarak adlandırılan oto çocuk koltuklarını kullanabilirsiniz.

’Trafikte Saygı’ öğretiliyor

Toyota ’İnsana Saygı, Trafikte Saygı’ sloganıyla yürüttüğü sosyal sorumluluk kampanyası ile trafik güvenliği konusuna sürücülerin dikkatini çekmek üzere çalışmalarını sürdürüyor. Yoğun trafiğin olduğu noktalarda üst geçit ve köprülerde yer alan ’İnsana Saygı, Trafikte Saygı’ görsel uygulamaları ile saygının önemini vurgulayan Toyota, internet iletişiminden de faydalanarak çeşitli web sitelerinde de bugünün ve yarının trafik sorunlarını çözmek üzere çalışmalarını sanal ortama taşıyor. Bu çalışmaların yanı sıra karikatür çalışmaları ile de sürücülere ’Trafikte Saygı’ kavramını esprili bir şekilde benimsetmeye çalışan Toyota, bu kampanya dahilinde, yetkili satıcıları kanalıyla da tüm Türkiye’de sürücülere yönelik hazırladığı bilgilendirme rehberleri ve Toyota Trafik Oyun CD’lerinin dağıtımını gerçekleştiriyor.

’İlk Adımlar’ 18 ilde 190 bin öğrenciye ulaştı

Renault’nun Milli Eğitim Bakanlığı’nın onayıyla başlattığı, çocukları erken yaşlarda yol güvenliği bilinciyle tanıştırmayı amaçlayan ’Sokakta İlk Adımlar’ yol güvenliği eğitim projesi, 2002-2003 Eğitim Öğretim Yılı’ndan bu yana 190 bin 532 öğrenciye ulaştı. Son 3 yıldır Total’in de desteğini alan proje, 2007-2008 Eğitim Öğretim Yılı sonunda 270 bin öğrenciye ulaşmayı hedefliyor. İlk yıl dört ilde başlayan proje, geçen eğitim öğretim yılının sonunda 18 ile ulaşırken bu sene dahil edilen yedi yeni il ile birlikte 25 ili kapsıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!