Vahap MUNYAR
Oluşturulma Tarihi: Haziran 14, 2008 00:00
Coca-Cola Türkiye Başkanı Ahmet Burak, "200 ülke arasında 13’üncü sıradayız. Aslında organik büyümeye bakıldığında yerimiz 11-12’nci sıra olabilirdi. Yani, Rusya’yı da geçerdik. Ancak, Rusya’da çok büyük bir şirket alımı gerçekleşti. Böylece Rusya bizim önümüzde yer aldı" dedi. Burak, Coca-Cola’da çalışan her 1 kişinin 11 kişiye doğrudan iş kapısı açtığını söyledi.
COCA-Cola Türkiye Başkanı Ahmet Burak, The Coca-Cola Company’nin dünyadaki 5 bölgesinden birini İstanbul’dan yöneten Ahmet Bozer’e Afrika’nın da bağlanmasıyla, Türkiye’den yönetilen ülke sayısının 90’ı aştığını söyledi. Ahmet Burak, söz konusu 90’ı aşkın ülkenin tüm Coca-Cola dünyası içindeki payının yüzde 15 olduğunu vurguladı. Bunlar arasında Türkiye’nin payının çok büyük olduğuna dikkat çeken Burak, "Coca-Cola Türkiye, dünyada 13’üncü sırada bulunuyor. Türkiye’de Coca-Cola’da çalışan her 1 kişi, 11 kişiye iş kapısı açıyor. Bu da Türkiye’de 33 bin kişinin doğrudan sayılabilecek şekilde Coca-Cola’dan ekmek yediğini gösteriyor" dedi.
175 milyon dolar dolapta
Ahmet Burak, Coca-Cola’nın Türkiye’de açtığı iş kapılarına örnek olarak özel üretilen buzdolaplarını gösterdi. Burak, şöyle konuştu: "Coca-Cola satış noktalarına dağıttığımız soğutucuları Şenocak’tan alıyoruz. Biz bu işe başladığımızda Şenocak çok küçük çaplı bir şirketti. Şu anda Türkiye genelinde 300 bin satış noktasında, 350 bin soğutucumuz var. Bunların fiyatları 200 dolardan başlayıp 1000 dolara kadar çıkıyor. 350 bin buzdolabına yatırdığımız para 175 milyon doları buluyor."
Yılda 35 milyon dolar
Burak, satış noktalarındaki soğutucuların ortalama ömrünün 5 yıl olduğunu vurgulayarak, şunları dile getirdi: "Bu durumda Türkiye’deki 350 bin soğutucumuzun ortalama yüzde 20’si her yıl yenileniyor. Yani, soğutucu talebimiz kesintisiz sürüyor. Böylelikle Coca-Cola Türkiye sisteminden sadece soğutucuya yılda 35 milyon dolar yatıyor."
Asıl yerimiz 11-12’ydi
Ahmet Burak, Coca-Cola Türkiye sisteminin 200 ülke arasında 13’üncü olduğuna dikkat çekerek, şunları dile getirdi: "Aslında bizim yerimiz 11 veya 12 olacaktı. Ancak, Rusya’da büyük bir satın alma gerçekleşti. Bu satın alma işlemiyle birlikte Rusya’nın payı birden yükseldi. Benim için aslolan organik büyüme. Coca-Cola Türkiye, organik büyümeyle içinde bulunduğu başarıyı yakalıyor. Coca-Cola Türkiye, geçen yılı da yüzde 11 büyümeyle geride bıraktı. Coca-Cola İçecek’in 2007 yılı verileri de bu başarıyı ortaya koyuyor. Coca-Cola İçecek’in İMKB’ye son açıkladığı verilere göre satışları 480 milyon ünite kasaya ulaşmış bulunuyor. Satış gelirleri de 1.9 milyar YTL’yi aşıyor."
Türkiye’de light pazarı yüzde 5’i geçmez, Zero yarısına yerleşti
AHMET Burak, Türkiye pazarına birkaç ay önce sürdükleri Coca-Cola Zero’ya ilgiden memnun olduklarını ifade ederek, şöyle konuştu: "Aslında light içecek pazarı, toplam gazlı içecek pazarının yüzde 5’ini geçmez. Bizim light ürün satışımızın yarısı kısa sürede Zero’nun eline geçti. Light içmeyi düşünmeyen erkekler de Zero’yla bu sıkıntılarını gidermiş oldu. Light üründe içindeki tatlandırıcının belirli bir süre geçtikten sonra asıl Coca-Cola lezzetini az da olsa değiştirebildiğini biliyoruz. Bu yüzden de sık sık raflardaki ürünümüzü yeniliyoruz. Zero’da böyle bir sorun yok. Gerçek Coca-Cola tadında olan Zero, son kullanma tarihine kadar özelliğini koruyor."
Günde 4 bin kamyon dağıtıma çıkıyor
AHMET Burak, Coca-Cola Türkiye sistemi ve Coca-Cola İçecek’in yarattığı işlere örnek verirken, "Günde 4 bin kamyon, ürünlerimizi dağıtmaya çıkıyor" dedi. Coca-Cola İçecek Kurumsal İlişkiler Direktörü Atilla Yerlikaya da, Harvard Üniversitesi’nde The Coca-Cola Company’nin faaliyet gösterdiği 4 ülkedeki pazar durumu ve satış stratejileri üzerine bir araştırma yapıldığını, bu ülkeler arasında Türkiye’nin de yer aldığını söyledi.
Uluslararası sermaye yönünü çizerken Coca-Cola’ya bakar
AHMET Burak, The Coca-Cola Company’nin 200 ülkeden 94’ünün yönetiminin İstanbul’da gerçekleştirmesinin çok önemli bir gösterge olduğuna dikkat çekerek, şu değerlendirmeyi yaptı: "Coca-Cola’nın dünyanın herhangi bir noktasına yatırımlarla girmesi, uluslararası sermaye açısından izlenen bir olaydır. Bir pazara örneğin önce Coca-Cola girer, onu McDonald’s izler. Türkiye, Coca-Cola için önde gelen üretim merkezi olmasının yanısıra çok ağırlıklı bir yönetim üssüydü. Şimdi bu üs daha da genişledi. Bence uluslararası sermaye Coca-Cola’nın bu kararını dikkatle izleyip, Türkiye’ye dönük kararlarını ona göre verecektir. Bu durum, Türkiye’ye uluslararası sermayenin bakışına olumlu katkı yapacaktır."
Buzdolabı tamir fabrikamız var, 150 personel çalışıyor
COCA-Cola Türkiye Başkanı Ahmet Burak, satış noktalarına dağıttıkları buzdolaplarının ortaya çıkardığı istihdam ve iş olanağını anlatırken, şunları söyledi: "Bünyemizde kurulu bir buzdolabı tamir fabrikamız var. Bu fabrikada 150 kişi çalışıyor. Ayrıca Türkiye genelindeki anlaşmalı servis hizmeti veren kuruluşlarda da 1000 dolayında çalışan var. Satış noktalarımızdan gelen en küçük bir soğutucu şikayetinde hemen devreye gireriz. Aslına buzdolabı tamir etmek bizim işimiz değil. Ancak, üretimi yapan şirket böyle bir servis ağı oluşturamayacağı için bu işi biz üstlendik."
Nasreddin Hoca Göle Maya Çalma Şenliği’ne sponsoruz
COCA-Cola Türkiye Başkanı Ahmet Burak, UEFA ve FİFA’ya genel sponsorluğun Coca-Cola’nın genel hedefleriyle uyumlu olduğunu belirtirken, bir soru üzerine Türk Milli Takımı’nın ana sponsorları arasında yer aldıklarını vurguladı. Burak, "Aslında UEFA ve FİFA sponsorlukları varken, ayrı ayrı ülkelerde benzeri sponsorluklar pek gündeme gelmez. Ancak, Türk Milli Takımı’na sponsor olmak da bizim için önemliydi. Türkiye’de kimsenin aklına gelmeyecek birçok etkinlikte sponsorluğumuz var. Örneğin Nasreddin Hoca Göle Maya Çalma Şenliği’ne (Uluslararası Akşehir Nasreddin Hoca Şenlikleri), Kırkpınar Güreşleri bunlar arasında yer alıyor" dedi.